Ministerstwo Infrastruktury dofinansuje przebudowę ul. Olsztyńskiej. Informację o kwocie z rezerwy subwencji ogólnej w 2025 roku przekazał Grzegorz Karpiński, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

- Mam dobre wiadomości do przekazania prosto z Warszawy. Wczoraj Minister Infrastruktury podjął decyzję, że podzieli dodatkowe środki z subwencji rezerwy ogólnej i przyznał dla Torunia dotację na rozbudowę ul. Olsztyńskiej w kwocie 53 mln zł. Jest to kwota, która swobodnie pozwoli miastu zrealizować tę inwestycję bez znacznego obciążenia budżetu - przekazał Grzegorz Karpiński, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podczas konferencji prasowej, jaka odbyła się 4 lipca 2025 r. Jak podkreślił, z całej kwoty środków 220 mln zł aż 53 mln zł trafiają do Torunia. 

- Dzisiejsza konferencja zapowiada strategiczne decyzje dla Torunia. Ale chcę powiedzieć więcej – będzie ona służyła nie tylko Toruniowi i jego mieszkańcom, ale też mieszkańcom naszego województwa. Jeśli do tego dodamy realizację dwóch innych inwestycji drogowych w regionie, związanych z Lubiczem i Unisławiem, to będziemy mogli z łatwością wjeżdżać i wyjeżdżać z Torunia - dodał Zbigniew Sosnowski, poseł na sejm RP.

- Rezerwa budżetowa – 220 mln zł, a 70 mln łącznie trafia do województwa kujawsko-pomorskiego na realizację trzech zadań. To nie jest przypadek, ale efekt współpracy między samorządami różnych szczebli a Ministerstwem Infrastruktury - zaznaczył senator RP, Ryszard Bober. Mam nadzieję, że w niedługim czasie będziemy mogli powiedzieć, że ul. Olsztyńska jest skończona, a wówczas ruszymy z przebudową ronda w Grębocinie w ciągu drogi krajowej nr 15, łączącej tę inwestycję z drogą w kierunku Lubicza i Łysomic.

Radości z informacji nie krył Paweł Gulewski, prezydent Torunia. - Panie Ministrze, bardzo dziękujemy za tak fantastyczną wiadomość, na którą czekaliśmy w napięciu przez kilka ostatnich miesięcy. Nie ukrywam, że to jest najważniejsza inwestycja tej kadencji. Środki, których przyznanie Pan potwierdził, fenomenalnie rozwiązują kwestię finansowania tego zadania. Otrzymane dziś 53 mln zł to subwencja, czyli środki bezzwrotne. Dodatkowo, mam już na biurku pozytywną decyzję, po weryfikacji naszego wniosku przez oddział regionalny BGK, o przyznaniu pożyczki z KPO w wysokości 51 mln zł. Stosowna uchwała pojawi się na najbliższej sesji Rady Miasta Torunia powiedział prezydent Paweł Gulewski.

- Zrobiliśmy naprawdę kawał dobrej roboty dla mieszkanek i mieszkańców Torunia. Ulica Olsztyńska to już ostatnia droga wylotowa z Torunia, która wymaga modernizacji mówił z zadowoleniem Łukasz Walkusz, przewodniczący Rady Miasta Torunia. – Otrzymanie środków na ul. Olsztyńską uwiarygadniają nas jako środowisko, które obecnie odpowiada za miasto Toruń, że to, co sobie założymy, co obiecamy mieszkańcom, potrafimy zrealizować – dodał.

- W sumie w ciągu minionych 12 miesięcy już ponad 730 mln zł znajduje się w umowach, które już za chwilę „wyjdą na ulice” – w postaci torów tramwajowych i tramwajów, a także autobusów, dróg, mieszkań itd. To realne wsparcie dla mieszkańców Torunia podsumował radny Piotr Drążek.


53 mln złotych to najwyższa kwota dotacji z subwencji ogólnej, którą pozyskano dla Torunia w zakresie infrastruktury drogowej. W przeszłości udało się otrzymać 45,8 mln zł na modernizację mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego.

W grudniu 2024 r. koszt zoptymalizowanej inwestycji oszacowano na 145 mln zł. Ceny ofert złożonych w postępowaniu przetargowym (od 103 do 132 mln zł) pokazują, że budżet zadania  zawiera sporą rezerwę.

W budżecie Torunia na 2025 rok zabezpieczono na ten cel 45 mln zł, w wieloletniej prognozie finansowej w latach 2026-2028 zapisano łącznie kolejne 55 mln zł. Wydatki w kwocie 100 mln zł planowane są do pokrycia finansowaniem zwrotnym, częściowo w formie preferencyjnej pożyczki (w kwocie 51,4 mln zł) ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast. Dofinansowanie w kwocie 53 mln zł ze środków budżetu państwa uzupełni pulę środków potrzebnych do rozstrzygnięcia postępowania przetargowego i dodatkowo pozwoli na pomniejszenie finansowania zwrotnego na to zadanie.

11 marca 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Olsztyńskiej. Przypomnijmy, że dokumentacja dla tej inwestycji była przygotowywana w 2015 roku. W ostatnich miesiącach specjalny zespół złożony m.in. z projektantów, drogowców i planistów pracował nad jej optymalizacją. Duża część prac zespołu dotyczyła analizy i wskazania rozwiązań w zakresie połączenia ulicy Olsztyńskiej z już istniejącym układem drogowym. Wszelkie korekty wprowadzane były w granicach wydanych już decyzji administracyjnych i ZRiD-u.

16 czerwca 2025 r. nastąpiło otwarcie ofert. Przebudową ul. Olsztyńskiej jest zainteresowanych siedem firm. Najtańsza oferta została skalkulowana na blisko 103 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 132 mln zł. Obecnie trwa ich sprawdzanie pod względem formalno-prawnym. 

Jeżeli weryfikacja ofert przebiegnie pozytywnie, Konsorcjum Balzola Polska sp. z o.o. i Lantania SA (oferta na blisko 103 mln zł) zostanie wezwane do złożenia aktualnych podmiotowych środków dowodowych, celem wykazania, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu. Termin na złożenia aktualnych podmiotowych środków dowodowych to min. 10 dni od dnia otrzymania wezwania. 

Po złożeniu podmiotowych środków dowodowych nastąpi ich weryfikacja. Może zajść także konieczność wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów. Jeżeli weryfikacja będzie pozytywna, będzie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty (pod warunkiem uprzedniego zapewnienia finansowania zadania).

Na wybór najkorzystniejszej oferty i inne czynności Zamawiającego, Wykonawcom służy odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie wnosi się do Prezesa KIO w terminie 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności Zamawiającego stanowiącej podstawę odwołania. 

- Liczymy, że w sierpniu 2025 r. uda nam się podpisać umowę z wykonawcą. Od tego momentu obowiązuje 30 miesięcy na realizację inwestycji – powiedział Rafał Pietrucień, zastępca prezydenta miasta Torunia.

Warto dodać, że z badań natężenia ruchu wynika, że na odcinku od Olimpijskiej do linii kolejowej natężenia wynoszą ok. 23 tys. pojazdów na dobę, a na dalszym odcinku za linią kolejową w kierunku granicy miasta ok. 19 tys. pojazdów na dobę.


Rozbudowa ulicy Olsztyńskiej obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek, od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych miasta w ciągu DK15. W ramach inwestycji planuje się:

  • budowę dwóch jezdni o szer. 7,0 m, po dwa pasy ruchu,
  • w miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk – Toruń Wschodni, budowę wiaduktu z kładką pieszo-rowerową, w celu bezkolizyjnego i sprawnego przejazdu w tym miejscu, 
  • rozbiórkę istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej,
  • budowę chodników, 
  • budowę ścieżek rowerowych, 
  • budowę dróg dojazdowych, 
  • budowę nowego oświetlenia, 
  • budowę czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu Ceramicznej i Nowego Przelotu,
  • wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją strugi,
  • budowę ekranów akustycznych,
  • przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.

CO DA NAM PRZEBUDOWA UL. OLSZTYŃSKIEJ?

  1. przebudowywany będzie odcinek od ul. Czekoladowej do granicy miasta w ciągu DK15,
  2. dostosowanie parametrów technicznych przedmiotowej trasy wylotowej z Torunia (DK15) do aktualnego i prognozowanego natężenia ruchu pojazdów oraz dostosowanie nawierzchni do aktualnego obciążenia ruchem ciężkim,
  3. poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów,
  4. lepszą dostępność do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego regionu i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych, 
  5. szybszy i bardziej bezpieczny dojazd do autostrady A1 oraz dróg krajowych i tych, które obsługują ruch lokalny, 
  6. budowę układu dwujezdniowego, rozbudowę skrzyżowań i pozostałych elementów drogowych, zwiększenie przejezdności drogi wylotowej służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta, 
  7. polepszenie obsługi komunikacyjnej Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód, zlokalizowanej na obszarze przylegającym do ul. Olsztyńskiej, ul. Szosa Lubicka i węzła autostradowego A1.

Fot. © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0