Gotowa jest już nowa koncepcja alternatywnych rozwiązań organizacji ruchu związanych z modernizacją torowiska tramwajowego w ciągu ul. Bydgoskiej. Koncepcja zakłada, że na Bydgoskiej będą tylko trzy sygnalizacje świetlne – te, które są tam obecnie.
Rozwiązania służące zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które miały zostać zastosowane podczas modernizacji torowiska w ciągu ul. Bydgoskiej, wywołały kontrowersje wśród części torunian. Niezadowolenie budził projekt zastosowania zbyt wielu sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych przez torowisko oraz jezdnię. W związku z tym Miejski Zakład Komunikacji zlecił ponowną analizę projektu i opracowanie alternatywnego rozwiązania. Podstawą pracy były opinie i propozycje przekazane przez mieszkańców Torunia, Radę Okręgu Bydgoskie, toruńskich radnych miejskich oraz organizacje społeczne, które odpowiedziały na zaproszenie Prezydenta Michała Zaleskiego do składania uwag w tej sprawie.
Remont na Bydgoskiej - ważne informacje
Mówiąc o pracach remontowych prowadzonych wzdłuż ul. Bydgoskiej trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z dwoma zadaniami:
1) modernizacją torowiska wzdłuż ul. Bydgoskiej, na odcinku od ul. Reja do ul. Chopina, realizowaną w ramach projekty BiT City 2 - to zadanie znajduje się już w trakcie realizacji i ma charakter typowo techniczny;
2) przebudową ul. Bydgoskiej - to zadanie będzie dopiero przygotowywane i rozważane jako propozycja do budżetu miasta na rok 2022.
Elementem spajającym oba przedsięwzięcia jest sposób organizacji ruchu drogowego - jest oczywiste, że zastosowane rozwiązania organizacji ruchu, np. dla przejść dla pieszych czy przejazdów rowerowych, będą dotyczyć zarówno torów tramwajowych jak części drogowej ul. Bydgoskiej. Dlatego właśnie miasto postanowiło uwzględnić już teraz zastrzeżenia i propozycje dotyczące organizacji ruchu, zebrane od mieszkańców.
Jakie zmiany w projekcie organizacji ruchu?
Nowe rozwiązanie opracowane przez Pracownię Projektową Emdrog zakłada, że na Bydgoskiej będą tylko trzy sygnalizacje świetlne wzbudzane przez tramwaj – te, które są tam obecnie tj. na skrzyżowaniach z ul. Reja, Sienkiewicza i Chopina (wcześniej proponowano sygnalizacje aż w ośmiu miejscach). Na wszystkich skrzyżowaniach zaproponowano wyniesione przejścia dla pieszych lub przejścia i przejazdy dla rowerzystów jako alternatywę dla sygnalizacji. W celu zwiększenia widoczności i zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na części skrzyżowań zaproponowano wprowadzenie odgięć toru jazdy oraz obszarów wyłączonych z parkowania na ul. Bydgoskiej.
Nowa koncepcja była prezentowana 18 maja 2021 r. podczas społecznej debaty zorganizowanej przez Ruch Społeczny Bydgoskie dla ludzi oraz Fundację Pracownia Zrównoważonego Rozwoju, w której udział wzięli mieszkańcy Bydgoskiego oraz przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, Miejskiego Zakładu Komunikacji i Miejskiego Zarządu Dróg.
>>> zobacz prezentację omawianą podczas spotkania (.pdf)
Zaprezentowana przez projektanta koncepcja alternatywnych rozwiązań dotyczących organizacji ruchu przechodzi teraz procedurę uzgodnień w celu wdrożenia do ostatecznej wersji projektu Stałej Organizacji Ruchu dla zadania realizowanego przez MZK (modernizacja torowiska wzdłuż ul. Bydgoskiej).
Dalsze działania
- Zadanie nr 1):
Realizacja zadania pierwszego, tj. modernizacji torowiska tramwajowego, została rozpoczęta. Plan przewiduje, że w grudniu 2021 zostaną zakończone prace torowe na odcinku od Reja do Sienkiewicza, a pozostała część - od Sienkiewicza do Chopina będzie zakończona w sierpniu 2022. - Zadanie nr 2)
Zadanie drugie, tj. przebudowa części drogowej ul. Bydgoskiej znajduje się w fazie wstępnej. Jego przygotowanie musi opierać się na kilku podstawowych założeniach, są to:
- wytyczne konserwatorskie - ul. Bydgoska znajduje się w obszarze chronionym konserwatorsko i w związku z tym każde tego typu przedsięwzięcie wymaga uzyskania wytycznych i dokonania odpowiednich uzgodnień. Wytyczne zawsze w sposób istotny wpływają na możliwości dalszego działania i na sposób myślenia o projektowaniu przestrzeni;
- przepisy dotyczące projektowania dróg - określające wszystkie parametry drogi, m.in. jezdni, chodników , ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, przejść dla pieszych, oznakowania, itd.;
- już zebrane opinie i propozycje mieszkańców w zakresie organizacji ruchu - na razie nowa (zmieniona) propozycja organizacji ruchu zostanie zastosowana na drogowej części ul. Bydgoskiej tymczasowo i będzie stanowić podstawę do analiz projektowych związanych z przebudową;
- możliwości finansowe - jest oczywiste, że zastosowane rozwiązania projektowe muszą uwzględniać możliwości finansowe miasta - od posiadanych pieniędzy zależy, czy planowana przebudowa będzie miała szansę na realizację.
Udział mieszkańców
Dotychczas miasto zaprosiło torunian do składania uwag i propozycji związanych z projektem organizacji ruchu. W wyniku tego działania koncepcja organizacji ruchu dla zadania torowego uległa zasadniczej zmianie, a zaproponowane zmiany w ogromnym stopniu uwzględniają złożone przez mieszkańców propozycje. Efekt końcowy spełni oczekiwania społeczne.
Dla zadania nr 2), tj. dotyczącego przebudowy części drogowej ul. Bydgoskiej, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne. Zaprosimy do nich po uzyskaniu wytycznych konserwatorskich. Materiałem wyjściowym do tych konsultacji będą także opinie i propozycje już zebrane przez miasto oraz organizacje społeczne zainteresowane tym tematem, które zadeklarowały przekazanie raportów ze swoich działań miastu.