Minęło już 10 lat od dnia, w którym w Toruniu otwarto nową wówczas trasę tramwajową na Bielany. Z tej okazji na zaprzyjaźnionej stronie internetowej "Historia transportu publicznego" ukazał się artykuł o inwestycji, która połączyła miasteczko uniwersyteckie z osiedlami Rubinkowo i Na Skarpie. My także dorzucamy garść wspomnień.
Otwarcie nowej trasy na Bielany było nie lada wydarzeniem w historii toruńskiego transportu publicznego. Poprzednią tak dużą inwestycję – trasę tramwajową z centrum do ul. Olimpijskiej - oddano blisko 28 lat wcześniej.
Trasa przebiega z centrum, od wybudowanego także wówczas węzła przesiadkowego na al. Solidarności, do pętli Uniwersytet. Tam, gdzie było to możliwe, a więc w odrębnym pasie, poza jezdnią, powstało zielone torowisko.
Inwestycję zrealizowano przy wsparciu unijnym, jako część projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.
Po raz pierwszy w historii Torunia tramwaj pojawił się przed rektoratem UMK 28 maja 2014 r. Tego dnia wykonano pierwsze próby z użyciem taboru tramwajowego na nowo wybudowanej linii na Bielany. Był to pierwszy przejazd techniczny, od ul. Sienkiewicza do kampusu, który miał wskazać ewentualne usterki. Żadnych niedociągnięć nie wykryto i 24 czerwca linię uroczyście uruchomiono.
O trasie na Bielany można poczytać na stronie Historia transportu publicznego. Autorem publikacji jest Jakub Lipski.
Fot. Łukasz Liczmański