Strategia rozwoju miasta Torunia 2002 -
Strategiczne i operacyjne cele rozwoju Torunia
Cel strategiczny 1.
Toruń miastem społeczności aktywnej solidarnej i gościnnej
Cele operacyjne:
- Liczne i aktywne organizacje pozarządowe i niepubliczne,
- Zorganizowany system wspierania samopomocy osób starszych niepełnosprawnych i niedostosowanych,
- Zintegrowany, efektywny system pomocy społecznej,
- Promowanie wśród mieszkańców zdrowego stylu życia,
- Poprawa stanu technicznego i organizacji miejskiej, publicznej służby ochrony zdrowia,
- Rozwój sportu kwalifikowanego,
- Poprawa stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście.
Cel strategiczny 2.
Toruń jednym z liderów gospodarczych Polski Północnej
Cele operacyjne:
- Opracowanie i konsekwentna realizacja samorządowej polityki rozwoju gospodarki na terenie miasta Torunia,
- Rozwój instytucjonalnego i kapitałowego wspierania lokalnej przedsiębiorczości,
- Przygotowanie przestrzeni miejskiej do aktywnego inwestowania,
- Otwarcie miasta dla inwestycji, aktywna promocja gospodarcza,
- Stworzenie miejskiego systemu wspierania innowacji i transferu technologii,
- Partnerskie współdziałanie w dziedzinie rozwoju gospodarki samorządów miast Torunia i Bydgoszczy oraz gmin ościennych,
- Poprawa stanu środowiska na terenie miasta,
- Poprawa warunków komunikacyjnych w układzie przestrzennym miasta, wspieranie rozbudowy toruńskiego węzła drogowego,
- Usprawnienie infrastruktury komunalnej.
Cel strategiczny 3.
Toruń ośrodkiem akademickim o międzynarodowym znaczeniu
Cele operacyjne:
- Współdziałanie środowiska akademickiego z samorządami miasta i regionu oraz przedsiębiorcami,
- Rozszerzenie międzynarodowej współpracy organizacji studenckich,
- Kształtowanie międzynarodowego wymiaru uniwersytetu,
- Toruń miejscem międzynarodowych spotkań naukowców i biznesmenów.
Cel strategiczny 4.
Toruń ośrodkiem promieniowania kultury i edukacji
Cele operacyjne:
- Umacnianie pozycji Torunia jako regionalnego ośrodka innowacji w dziedzinie edukacji młodzieży i dorosłych,
- Dobra, bezpieczna szkoła,
- Renowacja i restauracja substancji zabytkowej miasta,
- Kontynuacja dotychczasowych, inicjowanie nowych przedsięwzięć kulturalnych rangi międzynarodowej,
- Wzmocnienie instytucjonalne działalności w sferze kultury.
Cel strategiczny 5.
Toruń miastem o rozwiniętej gospodarce turystycznej
Cele operacyjne:
- Ustalenie koncepcji gospodarki turystycznej na terenie miasta (przyjętej przez jego samorząd i podmioty nią zainteresowane),
- Ochrona walorów i atrakcyjności turystycznej miasta pochodnych dziedzictwa kulturowego i środowiska przyrodniczego,
- Zwiększenie ilości współczesnych atrakcji turystycznych Torunia,
- Ofensywna promocja walorów turystycznych miasta,
- Przygotowanie mieszkańców do roli zapraszających.