Fragment plakatu BO 2024.

19.08.2024

19 sierpnia 2024 r. zostały opublikowane wstępne listy projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego mieszkańców Torunia, które zostaną poddane pod głosowanie oraz projektów odrzuconych.

Zapoznaj się z wykazami:


1.05.2024

31 maja 2024 r. została opublikowana lista projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego na rok 2025, spełniających wymogi formalne. Na liście znalazło się 189 projektów.

>>> Przejdź do listy zgłoszonych projektów


09.04.2024

Rozpoczynamy dwunastą edycję Budżetu Obywatelskiego w Toruniu - na rok 2025

>>> Niezbędne informacje na podstronie edycji 2025


   

Rozpoczęliśmy jedenastą edycję budżetu obywatelskiego w Toruniu. Na rok 2024 torunianie rozdzielą w tej procedurze 7,57 mln zł.

Budżet obywatelski to szczególny sposób decydowania o części wydatków publicznych. Polega na tym, że władze lokalne oddają do dyspozycji mieszkańców część miejskiego budżetu. Dzięki temu każdy z nas może samodzielnie zgłaszać, a potem decydować w głosowaniu, na co te pieniądze zostaną wydane.

Kwota przeznaczona na budżet obywatelski w edycji 2023 wynosi 7 570 000 zł i dzieli się na dwie części:


Obok pieniędzy, w tym kwot przypadających na poszczególne okręgi, bardzo ważne są terminy działań podejmowanych w ramach procedury budżetu obywatelskiego.

Jakie są terminy?

  • Pierwszy ważny termin to 17 kwietnia 2023 r. - od tego dnia można składać propozycje projektów na rok 2024.
  • Koniec okresu składania wniosków wyznaczono na 17 maja 2023 - do północy.

  • Wnioski poprawne formalnie będą opublikowane na miejskiej stronie internetowej w ciągu dwóch tygodni od zakończenia naboru.
  • Następnie wnioski będą sprawdzane pod kątem zgodności z wymaganiami regulaminu. Podczas tej weryfikacji badana jest m.in. zgodność propozycji z prawem, własność terenów, na których ma być proponowane działanie, racjonalność wydatku, zgodność z obowiązującymi w mieście programami i planami wieloletnimi, zgodność z planami zagospodarowania przestrzennego.
  • Wstępne wyniki oceny wniosków poznamy do 18 sierpnia 2023 r. Potem nastąpi procedura odwoławcza, a ostateczna lista projektów do głosowania zostanie opublikowana do 8 września 2023.
  • Głosowanie zostanie przeprowadzone w okresie od 23 września do 2 października 2023 r., a wyniki będą ogłoszone najpóźniej do 16 października 2023 r.

Warto wiedzieć!

  • W 2023 r., podobnie jak w poprzednich edycjach, obowiązują maksymlalne limity wartości projektów, które mogą być realizowane w ramach pul lokalnych:
    • dla lokalnych projektów inwestycyjnych, remontowych lub z zakresu urządzania zieleni limit kwotowy to 300 tys. zł;
    • dla pozostałych projektów lokalnych limit wynosi 80 tys. zł.
  • W dalszym ciągu pozostaje obowiązek uzgadniania z wnioskodawcą na etapie weryfikacji ewentualnych zmian w projekcie lub zamiaru przeniesienia projektu z puli lokalnej do ogólnomiejskiej.
  • Urzędnicy skontaktują się z mieszkańcem również  przypadku, gdy nie ma możliwości zrealizowana zadania we wskazanej lokalizacji oraz kiedy na tym samym terenie nakłada się kilka realizacji.
  • Obowiążuje również reguła wykorzystania ewentualnych oszczędności powstałych na etapie realizacji zadań na sfinansowanie przedsięwzięć, których koszty okażą się większe niż zakładano na etapie weryfikacji projektów.

Zestawienie ważnych terminów
budżetu obywatelskiego Torunia na 2024 r.

 Harmonogram budżetu obywatelskiego w Toruniu na rok 2024

 Pobierz harmonogram w wersji .docx


Planujesz złożyć swój projekt?

>>> przejdź do podstrony z informacją na temat składania wniosków