Baner informujący o składaniu wniosków

Budżet obywatelski w Toruniu na 2024 r.

OKRES SKŁADANIA WNIOSKÓW

od 17 kwietnia do 17 maja 2023

  


Jak złożyć wniosek? To proste!
Wystarczy opisać swój projekt na specjalnym formularzu, zebrać podpisy poparcia i ewentualnie dodatkowe materiały wskazane w formularzu, a następnie dostarczyć komplet dokumentów do urzędu miasta.

Termin składania wniosków to okres od 17 kwietnia do 17 maja 2023 r. Torunianie będą dzielić pieniądze już po raz dziesiąty. Na rok 2024 jest to kwota 7,57 mln zł.


Składanie wniosku - krok po kroku.

KROK 1
Opisz swój projekt na formularzu służącym do zgłaszania projektów do budżetu obywatelskiego w Toruniu. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

Postaraj się dobrze przygotować opis swojego projektu. Wymyśl dla niego ciekawy tytuł (nie więcej niż dziesięć słów), zastanów się nad argumentami, które przekonają innych mieszkańców Torunia, że warto głosować na Twoją propozycję. Wypełnij wniosek starannie, a szczególnie dobrze przemyśl tekst, który wpiszesz w rubrykę "Opis projektu na stronę internetową" - ten opis zostanie zamieszczony przy Twoim projekcie na miejskiej stronie internetowej (pamiętaj, że masz tam do dyspozycji 1200 znaków ze spacjami, co oznacza, że dłuższe opisy będą ucinane po osiągnięciu limitu znaków).

WAŻNE!
Przy wycenie projektu zwróć uwagę na limity kosztów dla zadań lokalnych - 300 tys. zł dla projektów inwestycyjnych, remontowych lub z zakresu urządzania zieleni oraz 80 tys. zł dla pozostałych projektów.

Nie ma ograniczenia wiekowego dla osób składających wnioski i głosujących na projekty. Ale osoby niepełnoletnie muszą dostarczyć zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na swój udział w budżecie obywatelskim.

KROK 2
Znajdź osoby, które poprą Twój pomysł i zbierz ich podpisy na liście poparcia. Pamiętaj, że sam nie możesz poprzeć swojego pomysłu na liście poparcia.  Liczba podpisów wymaganych na liście poparcia dla wniosku zależy od ilości mieszkańców danego osiedla i wynosi od 2 osób dla małych osiedli, takich jak Kaszczorek do 15 osób dla osiedli największych oraz dla puli ogólnomiejskiej. Wymaganą liczbę podpisów znajdziesz ją na formularzu listy poparcia dla wniosku (projektu):

KROK 3
Jeżeli Twój pomysł wymaga zgody na realizację od kogoś innego niż miasto (np. spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty, na terenie której chcesz realizować swój projekt) - zdobądź od niego pisemne oświadczenie o gotowości do współpracy (zgodnie z poniższym wzorem):

KROK 4
Dostarcz kompletny wniosek wraz z listą poparcia i załącznikami (np. mapki, zdjęcia, oświadczenia, inne - jeżeli są) do Urzędu Miasta Torunia.

Jak dostarczyć dokumenty do urzędu?
Można to zrobić na kilka sposobów:

  • Jeżeli przygotowałeś komplet dokumentów w wersji elektronicznej możesz podpisać pliki kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym i wysłać do urzędu pocztą elektroniczną - na adres: bo@um.torun.pl, albo za pomocą usługi ePUAP. Dokument najłatwiej podpisać elektronicznie z wykorzystaniem serwisu obywatel.gov.pl

  • Jeżeli nie masz profilu/podpisu zaufanego - możesz go łatwo uzyskać, nawet bez wychodzenia z domu - wejdź na stronę Profil Zaufany

  • Jeżeli wolisz wydrukować i podpisać dokumenty własnoręcznym podpisem - możesz je następnie przynieść do dowolnego Punktu Informacyjnego Urzędu Miasta Torunia lub wysłać pocztą tradycyjną na adres:
    Urząd Miasta Torunia
    Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji
    ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń

MASZ CZAS DO 17 maja 2023 ROKU - DO PÓŁNOCY


WAŻNE!

Jakie projekty można zgłaszać?
Można zgłaszać dowolny projekt należący do katalogu zadań własnych gminy lub powiatu (Toruń jest miastem na prawach powiatu i realizuje także zadania powiatowe).

Trzeba pamiętać, że zgłaszane w ramach budżetu obywatelskiego projekty muszą być zrealizowane w ciągu jednego roku - 2024. W przypadku projektów inwestycyjnych lub remontowych realizacja może być wydłużona do połowy 2025 r. Warto też pamiętać, że wartość projektu zgłaszanego do puli lokalnej nie może przekroczyć 300 tys. zł dla projektów inwestycyjnych, dotyczących zagospodarowania zieleni, remontowych  oraz 80 tys. zł  dla projektów pozostałych.

Warto zgłaszać, a potem głosować na pomysły, których realizacja przyniesie trwałe, długoletnie efekty materialne na osiedlach, poprawi poziom usług miejskich, podniesie standard dróg, terenów zieleni, parkingów, zwiększy bezpieczeństwo, poszerzy dostępność miejsc rekreacji, ścieżek rowerowych, placów zabaw, itp. Warto też rozmawiać z sąsiadami, przedstawicielami Rad Okręgów i Radnymi Miasta Torunia o potrzebach swojego osiedla - pozwoli to lepiej poznać lokalne oczekiwania i przygotować lepsze projekty.


Kto może zgłaszać projekty?
Projekty może zgłaszać każdy mieszkaniec Torunia. Za mieszkańca uważa się osobę, dla której Toruń stanowi centrum interesów życiowych - przebywa tu ponad 183 dni w roku, z zamiarem stałego pobytu.

Ile projektów możne zgłosić jedna osoba?
Jedna osoba może zgłosić maksymalnie trzy projekty: dwa do puli lokalnej (w okręgu, w którym mieszka) oraz jeden do puli ogólnomiejskiej. Tego samego projektu nie można zgłosić do dwóch pul. Projekty zgłaszane przez mieszkańca do puli lokalnej muszą dotyczyć osiedla, w którym on zamieszkuje, np. mieszkaniec Czerniewic może zgłosić dwa projekty dotyczące Czerniewic i jeden projekt ogólnomiejski.

Nie wiesz, w jakiej części miasta mieszkasz?

Znajdź swoją część miasta na mapce Google


Kto może poprzeć mój projekt?
Jeżeli chodzi o osoby popierające Twój projekt - bez względu na to, czy pomysł jest lokalny czy ogólnomiejski - możesz ich szukać wśród mieszkańców całego miasta. Można poprzeć dowolną ilość wniosków. Dla projektów ogólnomiejskich liczba osób popierających wynosi 15. Dla projektów lokalnych jest różna i zależy od liczby osób zamieszkujących daną część miasta - znajdziesz ją na formularzu listy poparcia dla wniosku (projektu).

Nie jesteś pełnoletni, ale masz ciekawy pomysł dla Twojego miasta?
Przygotuj swój projekt i namów swoich rodziców lub opiekunów prawnych, by zaakceptowali Twój udział w procedurze Budżetu obywatelskiego w Toruniu i złożyli swój podpis na przygotowanym przez Ciebie wniosku.

Jak będziemy głosować?
Głosowanie, które rozpocznie się 23 września 2023 r. i potrwa do 2 października 2023, musi być bezpośrednie. Oznacza to, że nie można np. zbierać na osiedlach papierowych kart do głosowania i wrzucać ich hurtem do urny. Każdy chętny torunianin musi zagłosować osobiście - przez Internet, pocztą tradycyjną lub wrzucając wypełnioną przez siebie kartę do urny. W czasie głosowania będzie można swobodnie wybrać listę lokalną - wg własnego interesu życiowego, ale można wybierać projekty tylko z jednej listy lokalnej i z listy ogólnomiejskiej.


Przejdź do generatora wniosków
budzet.torun.pl

(link będzie dostępny od 17 kwietnia do 17 maja 2023)


Do pobrania:


Nie wiesz, jak napisać projekt?
Dla osób, które chcą zasięgnąć porady w sprawie pisania projektów do Budżetu obywatelskiego na rok 2024 Urząd Miasta Torunia przygotował dwie propozycje:

  • codzienne telefoniczne dyżury informacyjne (od poniedziałku do piątku) - od 17 kwietnia do 17 maja 2023, w godzinach 7.30-15.30, nr telefonu: 56 611 86 73
  • lub mailowo: bo@um.torun.pl (w zgłoszeniu należy podać  imię i nazwisko oraz nr telefonu do kontaktu).

Kontakt:
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta Torunia
ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń

  • e-mail: bo@um.torun.pl
  • tel.: 56 611 86 73 (poniedziałek - piątek, w godz.7.30-15.30)