Dorota Masłowska i Dea Loher są laureatkami Nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi, edycja 2020. Uroczystość wręczenia wyróżnień zaplanowano na 18 października w Getyndze.

Nagroda Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. Samuela Bogumiła Lindego przyznawana jest od 1996 roku przez władze miejskie dwóch zaprzyjaźnionych miast: Torunia i Getyngi. Jest to jedyna polsko-niemiecka nagroda literacka przyznawana autorom „których słowo tworzy ideały  i wartości, łącząc ludzi, społeczeństwa i narody we wspólnej rozmowie.

Podczas posiedzenia w Toruniu Kapituła Nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. Samuela Bogumiła Lindego dokonała wyboru, wskazując nazwiska dwóch osób, które w tym roku otrzymają to polsko-niemieckie wyróżnienie kulturalne:

  • ze strony polskiej otrzyma ją pani Dorota Masłowska
  • ze strony niemieckiej nagrodę otrzyma pani Dea Loher

Uroczyste wręczenie nagrody: honorowego dyplomu, pamiątkowego medalu oraz gratyfikacji finansowej w wysokości 5 000 euro, zaplanowano na 18 października 2020 w Starym Ratuszu w Getyndze, z udziałem władz miejskich Torunia i Getyngi.


Biogramy laureatek:

Dorota Masłowska. Fot. Karol GrygorukDorota Masłowska – urodziła się 3 lipca 1983 roku w Wejherowie. Jest pisarką, felietonistką, artystką sceniczną (piosenkarką, epizodycznie aktorką), kompozytorką, autorką tekstów piosenek, producentką muzyczną. W 2002 roku ukończyła wejherowskie Liceum im. Jana III Sobieskiego. Studiowała psychologię na Uniwersytecie Gdańskim, a także kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie mieszka w stolicy.

Masłowska jako pisarka nie daje się zamknąć w jednej formule, tworząc utwory różnorodne gatunkowo i tematycznie. Ma na swym koncie wiersze, powieści, dramaty, autobiografię, jak też teksty publicystyczne. Pisała dla takich czasopism, jak „Zwierciadło”, „Wysokie Obcasy”, „Przekrój”, „Lampa” i do internetowego periodyku dwutygodnik.com. W 2011 roku prowadziła blog Tramwaj zwany teatrem. Jako Mister D wydała płytę z piosenkami swego autorstwa pt. Społeczeństwo jest niemiłe (2014).

Jest pisarką szukającą nowych sposobów ekspresji literackich, oryginalnych rozwiązań na płaszczyźnie formalnej i tematycznej. Sięga do mowy żywej, języka ulicy, blokersów, dresiarzy, ale też ludzi mediów, celebrytów, polityków. Nie unika tematów kontrowersyjnych, kolokwializmów i wulgaryzmów. W wielu swoich utworach piętnuje stereotypy, zarówno narodowe, jak też te wyrastające z popkultury. Obnaża społeczne kłamstwa, demaskuje cechy polskiej mentalności, nietolerancję, skłonność do wprowadzania łatwych podziałów na swoich i obcych, akceptowanie przemocy, nawet gust muzyczny (fenomen disco polo). Krytykuje kulturę popularną, która przyzwyczaja ludzi do życia w ułudzie i nakłania do konsumpcjonizmu. Jako artystka operuje w swych wypowiedziach skrajnościami, zarówno w prozie, jak i w twórczości dramatycznej, walcząc o człowieka i o należną rangę języka jako narzędzia komunikacji. W wielu wywiadach podkreśla swą polskość, bez której nie wyobraża sobie życia. Jej twórczość, spotykająca się z różnymi, niekiedy skrajnymi opiniami, nie pozostawia czytelnika obojętnym.

Utwory Doroty Masłowskiej były wielokrotnie nagradzane i tłumaczone na kilkanaście języków, w tym angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, rosyjski, łotewski, szwedzki, czeski, rumuński, bułgarski, chorwacki, a dramaty wystawiane na wielu scenach polskich i światowych, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, w Rosji, w Stanach Zjednoczonych, na Łotwie, w Czechach. Powieść Doroty Masłowskiej Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną w 2009 roku doczekała się ekranizacji (reż. Xawery Żuławski).

Wybrane książki:

Powieści

  • Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną (2002)
  • Paw królowej (2006)
  • Kochanie, zabiłam nasze koty (2012)

Dramaty

  • Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku (2006)
  • Między nami dobrze jest (2008)

Autobiografia i felietony

  • Jak zostałam wiedźmą (2014)
  • Więcej niż możesz zjeść. Felietony parakulinarne (2015)
  • Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu (2017)

Nagrody, wyróżnienia (wybór):

  • Nagroda miesięcznika „Twój Styl” w konkursie Dzienniki Polek (2000)
  • Nagroda VII konkursu poetyckiego „O Złote Pióro Sopotu” (2002)
  • Nagroda Paszport „Polityki” w kategorii literatura (2002)
  • Nagroda Nike Publiczności przyznawana w plebiscycie czytelników „Gazety Wyborczej” (2003)
  • Niemiecka nagroda „Der Deutsche Jugendliteraturpreis” w kategorii najlepsza książka dla młodzieży (2005)
  • Nagroda Literacka Nike (2006)
  • Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009)
  • Wyróżnienie specjalne na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia (2009)
  • Medal im. S. Bieniasza dla najlepszego dramatopisarza na IX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (2009)
  • Nagroda na XVI Ogólnopolskim Konkursie na Wystawie Polskiej Sztuki Współczesnej(2010)


Odznaczona brązowym medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” (2015).

(opracowała Violetta Wróblewska)
(fot. Karol Grygoruk)


Dea Loher. Fot. Alexander Paul Englert.Dea Loher - urodziła się w 1964 r. Jako autorka znana jest przede wszystkim z wielu sztuk teatralnych. Po ukończeniu studiów (germanistyka i filozofia w Monachium) studiowała dramatopisarstwo w berlińskiej Akademii Sztuk pod kierunkiem tak wybitnych twórców jak Heiner Müller i Yaak Karsunke.

Nazywana „Kasandrą współczesnego dramatu” pisze dramaty, które można uznać za polityczne. Nie interesuje jej jednak aktualność i wypowiedź na gorące tematy polityki, lecz zmierzenie się z podstawowymi pytaniami o władzę, przemoc, zdradę, wolność.  Z formalnego punktu widzenia stara łączyć się tradycję i nowoczesność, rozumiejąc teatr – w tradycji niemieckiej klasyki – jako „instancję moralną”. Jej sztuki charakteryzują się swobodnym przemieszaniem gatunków na scenie, porzuceniem psychologizmu w kreowaniu postaci, odrzuceniem eksperymentu jako chwytu inscenizacyjnego, wielowymiarowością wątków akcji. Brak happy endu nie jest równoznaczny z beznadzieją, gdyż – jak podkreśla – „nie można utracić utopii jako niespełnionego życzenia. I o tym nieustannie traktują moje sztuki – o marzeniu o sprawiedliwszym i szczęśliwszym świecie.”

Obecnie mieszka w Berlinie, od wielu lat współpracuje z reżyserem Andreasem Kriegenburgiem, który najczęściej wystawiał premierowe inscenizacje jej sztuk w hamburskim teatrze Thalia.

Otrzymała wiele prestiżowych nagród, m. in.:

  • 2006 nagrodę im. Bertolta Brechta
  • 2009 nagrodę literacką miasta Berlina
  • 2017 nagrodę im. Josefa Breitbacha

W 2013 roku wybrana została do Niemieckiej Akademii Języka i Literatury.

Jest najczęściej graną dramatopisarką niemieckojęzyczną w polskich teatrach.

Najważniejsze i wysoko cenione inscenizacje to:

  • Przypadek Klary 2001 Teatr Polski Wrocław + 3 inne inscenizacje, m.in. Krystiana Lupy
  • Niewina  2004 Stary Teatr Kraków
  • Całopalenie  2009 Teatr Dramatyczny Warszawa
  • Złodzieje  2010 Teatr Polski Poznań
  • Sinobrody – Nadzieja kobiet  2018 Teatr w Rzeszowie
  • Polskie przekłady utworów Loher ukazały się najczęściej w zeszytach miesięcznika „Dialog”.

(opracował Leszek Żyliński)
(fot. Alexander Paul Englert)


Lista laureatów Nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. S. B. Lindego:

  • Wisława Szymborska i Günter Grass (1996)
  • Zbigniew Herbert i Karl Dedecius (1997)
  • Tadeusz Różewicz i Siegfried Lenz (1998)
  • Ryszard Kapuściński  i  Christa Wolf (1999)
  • Hanna Krall i Marcel Reich-Ranicki (2000)
  • Jan Józef Szczepański  i Henryk Bereska (2001)
  • Andrzej Stasiuk  i Friedrich Christian Delius (2002)
  • Włodzimierz Kowalewski  i Barbara Köhler (2003)
  • Hubert Orłowski i Klaus Zernack (2004)
  • Paweł Huelle i  Hans-Joachim Schädlich (2005)
  • Sławomir Mrożek i  Tankred Dorst (2006)
  • Ewa Lipska i  Sarah Kirsch (2007)
  • Olga Tokarczuk   i Ingo Schulze (2008)
  • Adam Zagajewski  i Durs Grünbein (2009)
  • Adam Krzemiński i Karl Schlogel (2010)
  • Wiesław Myśliwski i Herta Muller (2011)
  • Andrzej Bart i Stephan Wakwitz (2012)
  • Eustachy Rylski i Brigitte Kronauer (2013)
  • Wilhelm Genazino i Janusz Rudnicki (2014)
  • Marie Luise Scherer i Stefan Chwin (2015)
  • Jan Wagner i Kazimierz Brakoniecki (2016)
  • Julia Zeh i Magdalena Tulli (2017)
  • Małgorzata Szejnert i Navid Kermani (2018)
  • Szczepan Twardoch i Christoph Hein (2019)
  • Dorota Masłowska i Dea Loher (2020)