Projekt Dowland Electric jest hołdem dla twórczości pieśniowej angielskiego kompozytora Johna Dowlanda, który tworzył na przełomie XVI i XVII wieku. Założenie tego projektu nie jest jednak stricte purystyczne. Projekt jest formą reinterpretacji jego pieśni nie tylko w sferze tekstowej, ale i doborze instrumentu czy techniki wokalnej. Nie jest to już koncert na głos i lutnie, ale koncert na głos amplifikowany i gitarę elektryczną. Wybierając gitarę elektryczną jako instrument towarzyszący i współzawodniczący z głosem ludzkim jest współczesną paralelą dla XVI wieku. W czasach Dowlanda lutnie uważano za instrument, który, gdy na nim grano to jakby 'dotykał strun duszy'. Podobnie czujemy się, gdy słyszymy spektrum dźwięku gitary elektrycznej. Jej dźwięk może być pełen namiętności, psychodeliczny, nierealny, posępny, nostalgiczny i melancholijny. Wspomniana melancholia jest stanem, który pojawia się w muzyce Dowlanda, a jest to stan bardzo nam znany. Melancholia jest modna, czujemy ją w muzyce, sztukach wizualnych, designie, jest też obecna w świecie mody. Przeniesienie pieśni dworskich w przestrzeń współczesnej codzienności może budzić pewne obawy wynikające z odejścia od tradycyjnego wykonawstwa. Koncepcja ta jednak nie jest negowaniem wartości pierwowzoru, a raczej odnalezieniem nowych odcieni interpretacyjnych, które mogą zachęcić do zapoznania się z oryginalnym dziedzictwem kompozytora.
Program:
John Dowland:
Wilt Thou Unkind Thus Reave Me?
I Must Complain
Can She Excuse My Wrongs
Come Heavy Sleep
Unquiet Thoughts
Flow My Tears Fine Knacks for Ladies
If My Complaints Could Passions Move
Farewell unkind farewell
When Phoebus First Did Daphne Love
By a Fountain Where I Lay
Now, O Now
In Darkness Let Me Dwell
Wykonawcy:
Zespół Rewiński/Zalewski Duo
Aleksander Rewiński - tenor
Paweł Zalewski - gitara elektryczna
Edgar Lewandowski – kostiumy
Jakub Burzyński – słowo
Wstęp wolny