Bydgoska PESA dostarczy do Torunia 12 nowoczesnych tramwajów. 18 grudnia 2013 r. MZK podpisało umowę na zakup nowego taboru.
W lipcu 2013 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę supernowoczesnych tramwajów. Wygrała go bydgoska fabryka PESA, która zaoferowała pojazdy za cenę 92,5 mln zł brutto. Zakup 12 tramwajów niskopodłogowych Swing jest finansowany z emisji obligacji oraz dotacji unijnej w ramach projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City". Będzie to 6 wagonów 3-członowych o długości 19 m, mieszczących do 123 osób (miejsc siedzących 25) i tyle samo 5-członowych o długości 30 m, w których zmieści się nawet 207 osób (miejsc siedzących 40). Pierwsze składy dotrą do Torunia jesienią przyszłego roku, ostatnie - zgodnie z umową - do końca września 2015 r.
- Tramwaj jest proekologiczny, szybki, sprawny, trwały i bezpieczny w ruchu - to zalety, które przemawiają za tym, że tramwaje przeżywają dzisiaj swój renesans. Rozwojowi tej formy komunikacji sprzyjają także wyraźnie przychylne sygnały ze strony instytucji europejskich, które chętnie wspierają finansowo transport szynowy, z czego jako miasto staramy się korzystać, skutecznie pozyskując na ten cel fundusze unijne – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Mam nadzieję, że torunianie będą chętnie jeździli nowymi tramwajami, odczują ich wygodę i komfort podróżowania.
Umowę podpisali prezes MZK Janusz Szymański
i prezes firmy PESA Tomasz Zaboklicki
Pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w wysuwaną rampę, przyjazne dla osób starszych, na wózkach inwalidzkich i dla matek z dziećmi. Będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty oraz wyciszone, klimatyzowane wagony i kabiny motorniczych. Trwają uzgodnienia dotyczące kolorystyki wagonów i wykończenia wnętrza. Siedzenia zostaną wykonane z trudno zapalnego materiału, odpornego na ścieranie i łatwego do utrzymania w czystości. Wagony będą wyposażone w automaty biletowe i system zliczania pasażerów, z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne (falowniki trakcyjne) sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga w wagonach zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Składy będą wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane.
- To bardzo nowoczesne technologie, nowe pulpity w kabinach motorniczych wyglądają jak kabiny samolotów, ale w ramach umowy producent jest zobowiązany do przeszkolenia naszych pracowników. Na pewno jakość obsługi mieszkańców dzięki nowym tramwajom znacznie się poprawi – zapewnił prezes toruńskiego MZK Janusz Szymański.
Tramwaje bydgoskiej fabryki PESA jeżdżą już nie tylko w Polsce, ale także w Europie (m.in. we Włoszech, na Węgrzech), w Azji i Ameryce Południowej. Niedawno firma zawarła kontrakt na dostawę tramwajów dla Moskwy. Co warte podkreślenia, w naszym regionie na rzecz PESY pracuje 556 firm, dostarczających fabryce usługi i podzespoły.
- Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo produkowanych przez nas tramwajów – podkreślił Tomasz Zaboklicki, prezes firmy PESA. – Są to pojazdy bardzo nowoczesne i wygodne dla pasażerów, ale zdecydowanie poprawi się także komfort pracy motorniczych, którzy będą mieli do dyspozycji ciche, klimatyzowane kabiny. Z pewnością do wielu nowoczesnych rozwiązań, jak joysticki czy monitory dotykowe, będą się musieli przyzwyczaić.
Zakup 12 nowych tramwajów to nie koniec inwestycji miasta w tej dziedzinie. W Toruniu trwa w tej chwili rozbudowa sieci tramwajowej: powstaje nowa, prawie 2-km linia do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach, łącznie z pętlą przy ul. Okrężnej, rozbudowywane są torowiska odstawcze przy ul. Olimpijskiej, a podobne powstaną wkrótce przy Motoarenie. Trwa też budowa platformy przesiadkowej w śladzie alei Solidarności, która połączy linię nr 1 z linią nr 2, istotnie usprawniając komunikację tramwajową w mieście.
Na kolejne lata zaplanowano remonty istniejących torowisk, głównie pod kątem ich wyciszenia. Miasto ma gotowe wnioski o dotacje unijne na zakup nowych tramwajów w kolejnym okresie programowania europejskiego. W planach po 2018 r. jest budowa nowej zajezdni tramwajowej w rejonie ulic Barwnej, Olimpijskiej i Skłodowskiej-Curie.