Wystąpią:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent
Agata Zając - dyrygent-rezydent
W programie:
- A. Dvořák - Taniec słowiański op. 46 nr 1 C-dur
- A. Dvořák - Taniec słowiański op. 46 nr 2 e-moll
- A. Dvořák - Taniec słowiański op. 46 nr 3 As-dur
- A. Dvořák - Taniec słowiański op. 46 nr 8 g-moll
- A. Dvořák - Taniec słowiański op. 72 nr 2 e-moll (Agata Zając - dyrygent)
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 1 g-moll
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 2 d-moll
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 4 f-moll
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 5 fis-moll
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 10 E-dur
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 14 d-moll
- J. Brahms - Taniec węgierski nr 18 D-dur
- Z. Kodály - Tańce z Galanty
Jedną z cech muzyki okresu romantyzmu jest sięganie do motywów muzyki ludowej. Rozwija się także muzykowanie domowe, na które odpowiedzią są liczne utwory fortepianowe, także na cztery ręce. Te najbardziej znane doczekały się orkiestracji, jak 21 Tańców węgierskich Johannesa Brahmsa i 16 Tańców słowiańskich op. 48 i 72 Antonina Dvořáka.
Brahms, po tournée z węgierskim skrzypkiem Eduardem Remenyi, zainteresował się węgierską muzyką ludową. Jej motywy odnajdujemy przede wszystkim w cyklu 21 Tańców węgierskich. Początkowo przeznaczone były one na fortepian, na cztery ręce. Coraz większa popularność tańców skłoniła kompozytora do orkiestracji kilku z nich. Najbardziej znanym z cyklu jest 5 Taniec węgierski, który doczekał się kilkunastu aranżacji na przeróżne składy instrumentalne.
Brahmsowskie tańce były inspiracją dla Antonina Dvořáka do napisania tańców słowiańskich, które podobnie jak Tańce węgierskie, pierwotnie zostały napisane na fortepian, na cztery ręce. Zawarte zostały w dwóch zbiorach jako op. 46 i 72. Wyjątkowe bogactwo pięknych melodii i rytmów ukazało się w szacie orkiestralnej, której dokonał sam kompozytor.
Twórczość Zoltána Kodálya nie wychodzi poza krąg środków tradycyjnych i oparta jest na węgierskiej muzyce ludowej. Podczas jednej z wypraw folklorystycznych kompozytor odnalazł XIX-wieczny zbiór zapisanych melodii również zasłyszanych małym miasteczku – Galánta. Wykonywane one były przez miejscową kapelę, której członkowie pochodzili z tych samych rodów od ponad stu lat. Na motywach muzycznych owego zbioru oparte są Tańce z Galánty. Utwór został napisany w 1933 roku na 80-lecie Budapesztańskiego Towarzystwa Filharmonicznego.
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. Ma on na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2020/2021 jest Agata Zając.