Kolejna, ważna dla budowy Trasy Średnicowej decyzja zapadła 8 lutego 2012 roku w Warszawie. Po 20 miesiącach oczekiwań do Torunia napłynęły pozytywne wiadomości, potwierdzające prawidłowe przygotowanie tej inwestycji przez miasto.

Szeroki pas terenu pod budowę drogi jest rezerwowany od wielu lat

8 lutego 2012 roku, po niemal 20 miesiącach rozpatrywania sprawy, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zakończył ostatecznie postępowanie odwoławcze od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ważnej toruńskiej inwestycji pn. "Budowa i przebudowa głównego szkieletowego układu drogowego miasta Torunia, zadanie II budowa Trasy Średnicowej Północnej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku wschód-zachód na odcinku od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Szosa Chełmińska (Węzeł Wybickiego). Etap I – odcinek od ul. Grudziądzkiej do ul. Szosa Chełmińska. Etap II – odcinek od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej”. Tym samym utrzymana w mocy została decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 27 maja 2010 r.

W uzasadnieniu do swojej decyzji Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uszczegółowił warunki środowiskowe dotyczące sposobu realizacji inwestycji. Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. wymogów co do właściwości projektowanej cichej nawierzchni trasy oraz obowiązku zapewnienia nadzoru przyrodniczego i przeprowadzenia analizy porealizacyjnej przedsięwzięcia.– W pierwszej kolejności dokonamy szczegółowej analizy decyzji GDOŚ wraz z jej uzasadnieniem. Musimy zbadać, co dla projektowanej trasy oznacza zapis dotyczący uszczegółowienia warunków środowiskowych - wyjaśnia Andrzej Glonek, dyrektor MZD. –Ponadto wciąż czekamy na  ostateczne rozstrzygnięcie Ministra Transportu w sprawie zaskarżonej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla trasy średnicowej -dodaje Glonek.

Warto wiedzieć

Miasto już od prawie dwóch lat jest przygotowane do realizacji ważnej dla układu komunikacyjnego miasta trasy na osi wschód-zachód. Postępowanie odwoławcze od decyzji trwało od czerwca 2010 r. Właśnie wtedy do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wpłynęły protesty mieszkańców sprzeciwiających się budowie Trasy Średnicowej Północnej. Od tamtej pory Miejski Zarząd Dróg występujący w roli Inwestora wielokrotnie uzupełniał dokumentację środowiskową i przedstawiał swoje stanowisko w sprawie wniesionych uwag. Po trwającym blisko 20 miesięcy postępowaniu odwoławczym, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał, że informacje i wyjaśnienia złożone przez MZD są kompletne i wystarczające.

Utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej daje Toruniowi nadzieję, że zrealizowana zostanie inwestycja,  która  już w tej chwili jest niezbędna , by odciążyć istniejący miejski układ komunikacyjny miasta i usprawnić połączenia międzyosiedlowe. Znaczenie komunikacyjne tej trasy jest ogromne. Była ona planowana od dawna i w kolejnych latach konsekwentnie rezerwowano tereny pod jej budowę.

Przypomnijmy, że na budowę Trasy Średnicowej Północnej Gmina Miasta Toruń uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. 16 listopada 2010 r. została podpisana Umowa  o dofinansowanie budowy dwóch odcinków Trasy Średnicowej, dzięki czemu Toruń otrzymał na ten cel ok. 50 mln zł. Dzisiejsza wiadomość jest więc również szansą na wykorzystanie pieniędzy z Unii Europejskiej.


[8.02.2012]