Tytuł projektu:
Poszerzamy horyzonty – oferta zajęć dodatkowych dla przedszkolaków ze specjalnych oddziałów przedszkolnych w Toruniu
Program Operacyjny:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020
Działanie 10.2 „Kształcenie ogólne i zawodowe”
Poddziałanie 10.2.1 „Wychowanie przedszkolne”
Schemat: Projekty z zakresu wychowania przedszkolnego
Realizator:
Zespół Szkół nr 26 w Toruniu
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 561 584,88 zł
Kwota dofinansowania: 441 165,38 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny, wkład własny
Termin realizacji:
2.11.2020 r. - 31.03.2022 r.
Termin podpisania umowy o dofinansowanie:
4 grudnia 2020 r.
Opis projektu:
Projekt skierowany był do 20 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do 4 specjalnych oddziałów przedszkolnych w Zespole Szkół Nr 26 w Toruniu.
Projekt zakładał udział dzieci w czterech nowych typach zajęć wyrównujących szanse edukacyjne, w oparciu o zastosowanie następujących metod pracy:
1) Motopedagogika - koncepcja wychowania przez percepcję, przeżywanie i ruch. Poprzez różnorodne możliwości działania i rozwiązywania problemów motopedagogika wspiera terapię i rozwój, wywiera pozytywny wpływ na całościowy rozwój dziecka, obejmuje wzajemne powiązania pomiędzy organizmem, a psychiką, między działaniem, a uczeniem się, między odczuwaniem, a postrzeganiem i doświadczaniem.
2) Sensoplastyka - zajęcia wpłynęły na wszechstronny rozwój całego organizmu dziecka, także dziecka z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Stymulują układ dotykowy, wzrokowy, słuchowy, węchowy i smakowy. Ich głównym celem jest budowanie samodzielnych i twórczych osobowości, które będą gotowe do podejmowania różnego rodzaju wyzwań.
3) Wspinaczka - uczestnictwo we wspinaczce wyzwoliło w dzieciach niepełnosprawnych pozytywne podejście do swojego zdrowia i możliwości. To także bardzo atrakcyjny sposób podnoszący atrakcyjność zajęć sportowych oraz spędzania wolnego czasu. Wysiłek występujący podczas wspinania pozytywnie wpływa na ogólną wydolność organizmu i jego sprawność fizyczną.
4) Zajęcia „W świecie technologii informacyjnej - zajęcia wyrównujące szanse” wprowadziły dzieci w świat technologii informacyjnej, pomogły w lepszym zobrazowaniu i zrozumieniu zjawisk będących codziennością dla ich rówieśników. Wykorzystanie nowoczesnego sprzętu w procesie edukacyjnym stanowi dodatkową metodę dostępu do świata otaczającego dzieci i pomoże pokonać bariery, z którymi muszą zmagać się na co dzień.
Dzięki realizacji projektu dzieci skorzystały z różnorodnej oferty zajęć, które przyczyniły się do wzrostu efektywności i atrakcyjności prowadzonej terapii. Realizacja zajęć z motopedagogiki przyczyniła się do zwiększenia możliwości działania i rozwijania się dziecka, z sensoplastyki wpłynęła na sposób postrzegania świata i zachowanie dzieci. Wspinaczka jest nową formą rehabilitacji, a bezpośredni kontakt z nowoczesnymi technologiami pozwala dzieciom na podniesienie poziomu umiejętności korzystania z technologii informacyjnej oraz pracę z wykorzystaniem metod podobnych do tych, którymi pracują zdrowi rówieśnicy. Przeprowadzono łącznie 2 600 godzin zajęć w danym roku.
>>> Strona projektu na portalu Facebook.
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.
Metryczka projektu