Tytuł projektu:
Pilotażowe wdrożenie Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą
Program Operacyjny:
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Oś Priorytetowa II „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”
Działanie 2.10 „Wysoka jakość systemu oświaty”
Realizator:
Zespół Szkół Nr 26 w Toruniu
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 1 033 463,83 zł
Koszty kwalifikowalne: 1 033 463,83 zł
Kwota dofinansowania: 1 033 463,83 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Termin realizacji:
1.07.2021 r. – 30.06.2023 r.
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
28.07.2021 r.
Opis projektu:
Głównym celem projektu była poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci/uczniów/słuchaczy ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez utworzenie i funkcjonowanie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą (SCWEW).
Wsparcie merytoryczne, kadrowe i rzeczowe udzielane przez SCWEW w Toruniu polegało m.in. na:
1. Konsultacjach indywidualnych i grupowych dla nauczycieli i innych pracowników przedszkola/szkoły ogólnodostępnej.
2. Wspieraniu kadry kierowniczej m.in. w wypracowywaniu całościowego modelu funkcjonowania przedszkola i szkoły ogólnodostępnej jako organizacji włączającej i uczącej się, zapewniającej wysoką jakość kształcenia oraz zintegrowanego wsparcia, a także włączenie społeczne wszystkich członków społeczności przedszkolnej czy szkolnej, w tym rodziców oraz instytucji wspierających.
3. Działaniu doradczo-szkoleniowym w zakresie podnoszenia kompetencji pracowników przedszkoli/szkół związanych z działaniami interwencyjnymi.
4. Prowadzeniu modelowych zajęć specjalistycznych oraz zajęć/lekcji otwartych w przedszkolu/szkole ogólnodostępnych lub w SCWEW.
5. Organizowaniu szkoleń specjalistycznych.
6. Wypożyczaniu sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych oraz udostępnianiu materiałów edukacyjnych do pracy z dziećmi/uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Poradach i instruktażach w zakresie doboru i obsługi sprzętu specjalistycznego.
7. Wspieraniu rozwoju społeczności lokalnych poprzez:
- inicjowanie i udział w działaniach promocyjnych, informacyjnych oraz profilaktycznych na rzecz edukacji włączającej,
- współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób ze zróżnicowanymi potrzebami oraz ich rodzin.
Rezultaty:
• wzmacnianie potencjału kadrowego, merytorycznego i sprzętowego przedszkoli, szkół z danego terenu (powiatu, gminy itp.);
• wsparcie merytoryczne nauczycieli;
• mobilność i elastyczność pracy nauczycieli, specjalistów;
• personalizacja i indywidualizacja pracy z dzieckiem/uczniem;
• podnoszenie świadomości na temat konieczności podejmowania społecznej odpowiedzialności za proces włączania każdego dziecka/ucznia do klasy, szkoły, grupy, lokalnej społeczności itd.;
• uwrażliwienie nauczycieli na potrzeby każdego dziecka/ucznia;
• wzrost jakości udzielanego wsparcia przez kadrę pedagogiczną w pracy z dziećmi/uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, oraz ich rodzinami;
• podniesienie jakości i umiejętności pracy zespołowej nauczycieli;
• doposażenie kadry pedagogicznej w nowe kompetencje;
• dokształcanie nauczycieli zgodnie z aktualnymi potrzebami;
• doposażenie przedszkoli i szkół w najnowszy sprzęt specjalistyczny, wspomagający oraz pomoce dydaktyczne, zgodnie z aktualnymi potrzebami dzieci/uczniów;
• możliwość wypożyczania sprzętu i pomocy dydaktycznych w celu realizacji nauczania zdalnego.
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.
Metryczka projektu