Ponad pięć tysięcy metrów toru pojedynczego zielonych torowisk, 14 zielonych przystanków, kwietne łąki, nowe drzewa, dziesiątki tysięcy krzewów, nowe skwery, ozdobne trawy i inne byliny wzdłuż jezdni, chodników i dróg rowerowych –w takim otoczeniu przebiega nowa linia tramwajowa, która łączy centrum Torunia z północno-wschodnią częścią miasta.

Nowa linia tramwajowa o długości ponad 12 tys. metrów toru pojedynczego powstała w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Koszt jej budowy to ponad 212 mln zł. Co ważne – jest to nie tylko szybka, ale także ekologiczna forma transportu publicznego w grodzie Kopernika.

Około 5,2 tys. mtp nowego torowiska budowana jest w technologii zielonej. Zielone torowiska powstały wszędzie, gdzie jest to możliwe. Z powodów technicznych i bezpieczeństwa nie można ich stosować na rozjazdach, przejazdach drogowo-torowych czy w miejscach przystanków.

Co ciekawe, zielone torowisko w ciągu nowej linii tramwajowej wybudowano w innej technologii niż torowiska trawiaste, które funkcjonują m.in. wzdłuż ul. Gagarina, Szosy Lubickiej czy ul. Bydgoskiej. Nowe torowisko porasta rozchodnik – roślina ciepłolubna i odporna na suszę.

Wzdłuż nowej linii tramwajowej powstanie 27 platform przystankowych. 14 z nich będzie miało formę zielonych przystanków. Zieleń na peronach pełni nie tylko funkcję estetyczną, ale daje ochronę przed  promieniami słonecznymi, pochłania zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy i zwiększa retencję.

Zielone wiaty przystankowe porosną pnącza, a w ich sąsiedztwie nasadzono iglaki i byliny. System nawadniania zapewni roślinom odpowiednie nawodnienie.

Wzdłuż nowej linii tramwajowej nie zabraknie również nowych drzew, krzewów, traw i innych bylin. Nowe skwery powstały np. na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z Trasą Prezydenta Raczkiewicza, na rondzie Czadcy, na skrzyżowaniu Polnej i Ugorów, na niektórych skrzyżowaniach wzdłuż ul. Watzenrodego, na rondzie Strobanda, przy Cinema City, przy al. 700-lecia Torunia, przy parkingu przy ul. Małachowskiego oraz na skrzyżowaniach: Szosa Chełmińska/Długa, Ugory/Watzenrodego,  Freytaga/Watzenrodego, Grasera/Watzenrodego. Ponadto miejsca, które początkowo miały być obsiane tylko trawą, zostały wzbogacone o dodatkową roślinność. W efekcie ilości krzewów i roślin ozdobnych będzie można liczyć w dziesiątkach tysięcy. Nowe drzewa w rejonie inwestycji pojawiły się przy ul. Watzenrodego, Długiej, Legionów, Wielki Rów, Polnej i na pętli przy Heweliusza. Ponadto z uwagi na brak miejsca wzdłuż trasy, kolejne drzewa nasadzono w innych lokalizacjach np. wzdłuż Szosy Lubickiej, Szosy Bydgoskiej, Otłoczyńska/Rypińska i Andersa.

Do nasadzeń wybrano gatunki, które dobrze znoszą warunki miejskie i są odporne na suszę, zanieczyszczenie powietrza i inne niekorzystne czynniki - dęby szypułkowe i sosny, rozplenica japońska, berberys Red Carpet, berberys Atropurpurea, tawuła Golden Princes, kostrzewa sina, jałowiec płożący, wrzos pospolity i inne.

Co ważne - zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wzdłuż ul. Watzenrodego pozostawiono bezdrzewny pas. Jest to korytarz dla nietoperzy przemieszczających się tamtędy z okolicznych lasów. W zamian za to zdecydowano o wprowadzeniu w tym rejonie wielkopowierzchniowych łąk kwietnych. Urządzono je także wzdłuż ul. Polnej.