Rozwijamy komunikację miejską i Strefę Toruń-Zachód. Miasto, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji, ogłosiło właśnie przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni i linii tramwajowej.
Toruń stawia na rozwój miejskiego transportu publicznego, w tym szybkiego, ekologicznego transportu tramwajowego. Buduje nowe linie tramwajowe i planuje nową siatkę połączeń, do obsługi której potrzeba nowoczesnego taboru oraz funkcjonalnego zaplecza.
Dotychczasowa zajezdnia tramwajowa liczy sobie tyle lat, co toruńska komunikacja miejska. Została wybudowana w 1891 roku i obecnie nie jest w stanie kompleksowo obsłużyć takiej liczby tramwajów, jaką dysponuje Toruń. Z uwagi na ograniczoną przestrzeń oraz historyczny charakter nie da się jej rozbudować do dzisiejszych potrzeb, nie sposób w niej zainstalować urządzeń niezbędnych do obsługi nowoczesnego i licznego taboru, m.in. tokarki podtorowej czy myjni. Montaż tych urządzeń, bardzo potrzebnych w obsłudze codziennej i remontowej, w obecnej zajezdni wiązałby się z koniecznością zmniejszenia liczby torów wykorzystywanych do obsługi tramwajów, co przełożyłoby się na zmniejszenie efektywności funkcjonowania obiektu. Stąd konieczność wybudowania nowej zajezdni tramwajowej, a w dalszej kolejności - autobusowej.
Nowa zajezdnia będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia (w tzw. Strefie Toruń-Zachód, która została wskazana w kierunkach rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+), tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem), na terenie o powierzchni ok. 11,5 ha. Będzie ona przygotowana do obsługi nowoczesnego taboru. Znajdzie się w niej hala naprawczo-warsztatowa m.in. z tokarką podtorową i stanowiskiem do oceny stanu kół oraz hala odstawcza. Przy budowie istotna będzie również dbałość o ekologię. Obiekt będzie energooszczędny, planuje się zastosowanie w nim odnawialnych źródeł energii, jej magazynowanie i dalsze wykorzystanie. W zajezdni będzie funkcjonował system retencji wód opadowych, a w myjni zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, dzięki czemu znacznie zmniejszy się jej zużycie.
Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa od Szosy Bydgoskiej oraz od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej trasu średnicowej).
Planowany termin realizacji to okres pomiędzy czwartym kwartałem 2026 r. a pierwszym kwartałem 2029 r.
Zakłada się, że nowa, dwutorowa linia tramwajowa na zachód Torunia będzie miała długość 3500 metrów toru pojedynczego. Przez pierwsze 100 metrów będzie biegła od pętli Motoarena w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonssona i dalej wzdłuż tej ulicy w bezpośrednie otoczenie Motoareny Toruń. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ul. Łukasiewicza, dotrze do nowej zajezdni. Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych, a nowe torowisko w większości zostanie wykonane w technologii zielonej.
Zarówno budowa nowej zajezdni tramwajowej, jak i nowej linii są planowane do realizacji w ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu", z dofinansowaniem z programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Wniosek o dofinansowanie jest w trakcie oceny.
Przetarg na projektowanie nowej linii tramwajowej na zachód Torunia i nowej zajezdni tramwajowej ogłoszono 20 stycznia 2025 r. Oferty można składać do 18 lutego br. Link do zamówienia >>TUTAJ<<.
Fot. © UMT 2025, autor: Małgorzata Litwin, licencja: CC BY-NC 4.0