Już za kilka dni ruszy budowa linii tramwajowej do kampusu uniwersyteckiego na Bielanach. Pierwszy tramwaj dotrze na kampusu pod koniec czerwca 2014 roku. Zadanie jest częścią projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013".

Budowa nowej linii tramwajowej realizowana jest w ramach projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013". Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Gminy Miasta Toruń.

- Realizacja tego zadania jest dla miasta bardzo ważna, gdyż połączy osiedla Rubinkowo i na Skarpie z Bielanami i miasteczkiem akademickim. To jednak nie koniec tramwajowych inwestycji, gdyż mamy jeszcze pozostałe części projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, a także kolejne wielkie przedsięwzięcie, czyli BiT City – powiedział prezydent Zaleski podczas konferencji inaugurującej budowę linii na Bielany. – W efekcie tych działań w 2015 r. będziemy mieli w Toruniu nową jakość podróżowania tramwajem - z nowym taborem, liniami, przystankami i elektronicznym systemem informacji pasażerskiej. Dzięki temu komunikacja tramwajowa stanie się konkurencyjna w stosunku do innych środków transportu.

Inwestycja jest prowadzona w systemie "projektuj i buduj". W ramach umowy firma Budimex  zaprojektuje i wybuduje linię tramwajową do kompleksu UMK od skrzyżowania ulicy Bema i Sienkiewicza, przez Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do pętli tramwajowej Bielany, a także linię tramwajową w alei Solidarności wraz z węzłem integracyjnym tramwajowo-autobusowym. Powstaną też trzy tory odstawcze postojowe na pętli tramwajowej przy ulicy Olimpijskiej. Te trzy zadania kosztowały będą łącznie 47,3 mln zł.

Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności publicznych usług przewozowych i zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, szczególnie w zakresie ekologicznego transportu szynowego. Łącznie z komplementarnym projektem BiT-City inwestycja przyniesie mieszkańcom wiele korzyści, np. szybki i wygodny przejazd przez miasto, łatwe dotarcie do szkół, placówek kulturalnych i rozrywkowych, ośrodków zdrowia, urzędów i instytucji użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest fakt, że zmniejszy się ruch samochodowy w centrum miasta, przez co będzie mniej spalin, zaś zwiększy się udział transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, co odciąży komunikacyjnie miasto. Krótko mówiąc, w ciągu najbliższych lat tramwaj stanie się w Toruniu najwygodniejszym, najszybszym i najbardziej ekologicznym sposobem poruszania się po mieście.

Budowa nowej linii i przebudowa węzła w alei Solidarności spowoduje oczywiście konieczność czasowego zamknięcia poszczególnych ulic i wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Zostały one pomyślane tak, by były jak najmniej uciążliwe dla pasażerów i kierowców. Prace rozpoczną się już 4 marca, kiedy to na alei Solidarności ruszą roboty wodociągowe. Ulica zostanie zamknięta dla ruchu 25 marca. 11 marca drogowcy zamkną pierwszy odcinek ul. Sienkiewicza.


>>> Harmonogram prac i wyłączeń poszczególnych odcinków z ruchu znajdziesz TUTAJ.

>>> Schemat organizacji ruchu na czas robót znajdziesz TUTAJ.


Warto pamiętać:

Prace nad projektem "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" rozpoczęły się w styczniu 2007 r. Toruński samorząd zdecydował się inwestować w tę formę komunikacji publicznej, ponieważ transport szynowy jest najmniej uciążliwy dla środowiska naturalnego i jako taki jest szczególnie wspierany przez Unię Europejską. We wrześniu 2008 r. prezydent Torunia podpisał z marszałkiem preumowę, która zagwarantowała unijne wsparcie dla toruńskiego projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Projekt składa się z czterech podprojektów:

Podprojekt I     - System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych  oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.

Podprojekt II    - System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej w czasie rzeczywistym.

Podprojekt III - Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (osiedle Bielany).

Podprojekt III obejmuje trzy zadania:

  • Zadanie 1 – budowa linii tramwajowej do UMK (na osiedle Bielany),
  • Zadanie 2 – powiązanie linii tramwajowej do UMK (na osiedle Bielany)
    z osiedlem Rubinkowo. Zadaniem objęto  przebudowę układu drogowego w Al. Solidarności poprzez budowę węzła integracyjnego tramwajowo-autobusowego,
  • Zadanie 3 – modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb obsługi linii do UMK
    (na osiedle Bielany).

Podprojekt IV   - Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. Zadaniem objęto   modernizację 18 szt. wagonów tramwajowych.

Łącznie koszt projektu w latach 2007-2015 oszacowano na kwotę 84 mln 784 tys. zł,  z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 42 mln 135 tys. zł, natomiast wkład własny Gminy Miasta Toruń to 42 mln 649 tys. zł.


Zobacz film na temat linii tramwajowej na Bielany: