Korytują, kładą instalacje, budują torowiska i chodniki – w Toruniu trwa rozbudowa sieci tramwajowej. W tym budowa linii tramwajowej na Bielany. Mimo pewnych opóźnień na niektórych odcinkach, ostateczny termin zakończenia prac się nie zmienia. Nową linią do miasteczka uniwersyteckiego pojedziemy latem 2014 r.

Budowa nowej linii tramwajowej na Bielany realizowana jest w ramach projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013". Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Gminy Miasta Toruń.

W ramach umowy firma Budimex zaprojektowała i buduje linię tramwajową do kompleksu UMK od skrzyżowania ulicy Bema i Sienkiewicza, przez Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do pętli tramwajowej Bielany, a także linię tramwajową w alei Solidarności wraz z węzłem integracyjnym tramwajowo-autobusowym. Inwestycja obejmuje także budowę trzech torów odstawczych postojowych na pętli tramwajowej przy ulicy Olimpijskiej. Te trzy zadania kosztowały będą łącznie 47,3 mln zł.

Prace prowadzone są w różnych punktach Torunia. Na Bielanach, na nowej pętli, dobiegają końca roboty torowe i drogowe. Trwa korytowanie, budowanie przejazdów i układanie instalacji przy ul. Gagarina. Roboty drogowe, torowe i instalacyjne prowadzone są też na ul. na al. Solidarności w rejonie pl. Not-u. Na Sienkiewicza trwa układanie torowiska i prace przy kładzeniu nawierzchni drogowej, przygotowanie fundamentów pod słupy trakcyjno-oświetleniowe, budowa kanalizacji teletechnicznej oraz docelowego oświetlenia ulicy. Na pętli Olimpijska drogowcy budują ogrodzenie i chodniki. Tu prace zakończą się już niedługo.

Jak się zdarza przy tego typu – rozległych i skomplikowanych - inwestycjach, w pewnych zakresach robót są opóźnienia. Dotyczą one jednak tylko niektórych etapów. Zarówno wykonawca, jak i inwestor zapewniają, że nie będzie to miało wpływu na ostateczny termin zakończenia projektu, czyli czerwiec 2014 r.

Prace na ul. Gagarina i Sienkiewicza przedłużają się np. przez konieczność usunięcia kolizji energetycznych, a na Sienkiewicza – w związku z modernizacją gazociągu. Na pętli przy ul. Okrężnej harmonogram projektu tramwajowego trzeba było dostosować do harmonogramu prac wodociągowych. Na pl. Frelichowskiego z kolei drogowcy muszą przebudować nietypową studnię.

Roboty torowe na ul. Sienkiewicza powinny się zakończyć pod koniec listopada, a prace drogowe i budowa chodników - w kwietniu przyszłego roku.

Co ważne dla pieszych, chodnik po stronie wschodniej zostanie wykonany zanim zostanie rozebrany chodnik po stronie zachodniej.