Bydgoska PESA dostarczy do Torunia 12 super nowoczesnych tramwajów. 1 października 2013 r. rozstrzygnięto przetarg na dostawę niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz dostosowanie zajezdni do jego obsługi taboru.
W lipcu 2013 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę 12 super nowoczesnych tramwajów. 21 sierpnia 2013 r., otwarto koperty z ofertami. Termin zmieniono trzykrotnie w związku z pytaniami od wykonawców, odpowiedziami i koniecznością zachowania wymaganych terminów zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.
Do przetargu stanęły dwie firmy:
- SOLARIS z Bolechowa (91.130.943,21 zł brutto)
- PESA Bydgoszcz (92.510.760,00 zł brutto)
Komisja przetargowa zweryfikowała oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją. Pod uwagę brała nie tylko cenę, ale także rozwiązania techniczne. Najkorzystniejsza okazała się oferta PESY.
Pierwsze składy dotrą do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, a więc pod koniec 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r.
12 niskopodłogowych tramwajów zostanie kupionych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Pierwsze pojawią się w Toruniu we wrześniu przyszłego roku. 6 wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia. Do składy trójczłonowego wejdzie 115, a pięcioczłonowego - 200 osób. Podłoga wagonu zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Siedzenia będą wykonane z trudno zapalnego, odpornego na ścieranie oraz pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości materiału, który nie podda się wandalom. Wagony będą wyciszone, klimatyzowane. Znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie też oczywiście monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane. Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, trzeba będzie dostosować do nich zajezdnię.