Mimo śniegu i mrozu ponad 85 osób wyruszyło 23 marca na trasę Wiosennej Rowerowej Masy Krytycznej. Rosnące upodobanie torunian do jazdy na rowerze potwierdzają wyniki raportu miesięcznika Rowertour, w którym nasze miasto zajeło 9. miejsce w Polsce na 41 dużych miast pod wzgledem rozwoju infrastruktury rowerowej.
W minioną sobotę, 23 marca 2013 r. stowarzyszenie Rowerowy Toruń po raz kolejny zaprosiło mieszkańców do wspólnego przejazdu przez miasto. Uczestnicy Wiosennej Masy Krytycznej wyruszyli z Rynku Nowomiejskiego i przejechali m.in. ul. Chrobrego, Antczaka, Rydygiera, Lubicką i Szosą Chełmińską. Nie odstraszył ich zalegający jeszcze śnieg, mróz zdopingował do trzymania szybkiego tempa, a sobotnie słońce zachęcało do wycieczki. Jak zawsze nad bezpieczeństwem rowerzystów czuwała policja, straż miejska oraz Grupa Ratownictwa Medycznego PCK Toruń. Tak liczny, pomimo zimowych jeszcze warunków pogodowych, udział torunian w imprezie potwierdził, że rowery stają się w naszym mieście coraz bardziej popularnym środkiem komunikacji i rekreacji. Sprzyja temu infrastruktura rowerowa, rozwijająca się także za sprawą takich właśnie manifestacji poparcia dla rowerów.
W zimowych czapach, ale wiosennych nastrojach Fot. rowerowytorun.pl
Jak podał w swoim raporcie „Rower w mieście” miesięcznik Rowertour, Toruń jest na 9. miejscu wśród 41 polskich miast, jeśli chodzi o poziom rozwoju infrastruktury rowerowej. Gazeta porównała miasta wojewódzkie oraz 25 innych, dużych ośrodków, liczących minimum 100 tys. mieszkańców (uwzględniono też nieco mniejsze Słupsk i Grudziądz). Oceniano infrastrukturę rowerową miasta: długość dróg rowerowych, w tym asfaltowych, ilość dróg wydzielonych dla rowerów w stosunku do wspólnych ciągów pieszo-rowerowych, wygodne dla rowerów drogi wyjazdowe z miasta, a także inne udogodnienia: długość pasów rowerowych i kontrapasów, wielkość stref ruchu uspokojonego i długość pasów rowerowych, możliwość wjazdu na starówkę, do parków czy przewożenia rowerów komunikacją miejską. Miesięcznik zbadał też budżety miast oraz to, czy na rowery pozyskiwane są środki unijne. Pytano, czy w ratuszach miast znajdują się osoby odpowiedzialne za rowery, czy prowadzone są konsultacje inwestycji oraz czy te powstają według standardów. Pytano również o organizację lub wsparcie przez miasto imprez rowerowych.
Miasta przyjazne rowerom w raporcie miesięcznika Rowertour:
1. Gdańsk
2. Słupsk
3. Wrocław
4. Chorzów, Olsztyn
6. Rzeszów
7. Elbląg
8. Gdynia
9. TORUŃ
10. Łódź
11. Kraków
12. Białystok
13. Grudziądz
14. Bydgoszcz
15. Lublin
16. Opole
17. Szczecin
18. Włocławek
19. Poznań
20. Warszawa, Tychy
22. Koszalin
23. Płock
24. Wałbrzych
25. Tarnów
26. Radom
27. Dąbrowa Górnicza
28. Zielona Góra
29. Częstochowa,
30. Katowice
31. Bytom, Legnica
33. Sosnowiec
34. Gliwice
35. Kalisz, Ruda Śląska
37. Kielce
38. Zabrze
39. Gorzów Wielkopolski
40. Rybnik
41. Bielsko-Biała
W Toruniu jest obecnie około 67 kilometrów wydzielonych tras rowerowych. W 2012 roku przybyło prawie 4,5 km dróg dla rowerów i około 1,55 km ciągu pieszo-rowerowego, zmodernizowano też 880 metrów istniejących ścieżek. Niemal każdy projekt budowanej czy przebudowywanej dużej ulicy przewiduje powstanie drogi dla rowerów. W 2012 r. nowe pasy rowerowe pojawiły się: wzdłuż ulic Skłodowskiej-Curie, Polnej, Kościuszki (w rejonie skrzyżowania z Grudziądzką), Polnej, Szczęśliwej, placu Hoffmanna, na przebudowanym skrzyżowaniu ulic Polnej, Traktorowej i Ugory oraz wzdłuż ulicy Przy Skarpie. Wyznakowana została droga rowerowa na wyremontowanym odcinku ul. Kraszewskiego. Ruch rowerowy został dopuszczony na asfaltowych chodnikach wzdłuż przebudowanej Szosy Lubickiej, na odcinku od ulicy Targowej do placu Daszyńskiego. Rekordy popularności bije oddana w ostatnich latach do użytku ścieżka rowerowa na Barbarkę. Jej kontynuacją poza granicami miasta jest budowana przez Starostwo Powiatowe droga rowerowa Toruń - Unisław.
Zdecydowanie przybyło też punktów, gdzie można przypiąć rower. W ubiegłym roku Miejski Zarząd Dróg zainstalował, po konsultacjach z mieszkańcami, około 300 stojaków rowerowych: na starówce, przed szkołami, urzędami, centrami handlowymi oraz na terenie miasteczka akademickiego.