Ponad 9,7 mln zł na realizację projektów Budżetu Obywatelskiego w Toruniu na rok 2026. Nabór projektów rozpoczyna się już 14 kwietnia 2025 r.

To już 13. edycja budżetu obywatelskiego w Toruniu. W ramach łącznej puli środków (9 730 000 zł) 2 919 000 zł przeznaczone jest na pulę ogólnomiejską i  6 811 000 zł - na pule lokalne, których jest 13, dla każdego okręgu. Środki te stanowią 0,5 procenta wydatków z ostatniego złożonego sprawozdania z wykonania budżetu miasta. 

Nabór wniosków do Budżetu Obywatelskiego rozpoczyna się 14 kwietnia 2025 r. i potrwa do 16 maja 2025 r. Jedna osoba może zgłosić maksymalnie trzy projekty: dwa do puli lokalnej (w okręgu, w  którym mieszka) oraz jeden do puli ogólnomiejskiej. Tego samego projektu nie można zgłosić do dwóch pul. Projekty zgłaszane przez mieszkańca do puli lokalnej muszą dotyczyć osiedla, w którym on zamieszkuje. 

- Do projektu tradycyjnie trzeba dołączyć listę z podpisami poparcia – w zależności od tego, czy jest to projekt ogólnomiejski, wtedy podpisów musi być co najmniej 15, czy lokalny, wówczas uzależnione jest to od liczby mieszkańców wyjaśniał dr Patryk Wawrzyński, dyrektor Biura Dialogu i Innowacji Miejskich, podczas briefingu zapowiadającego Budżet Obywatelski na rok 2026, jaki odbył się 8 kwietnia 2025 r. Liczba wymaganych podpisów w danym okręgu wynosi: Bydgoskie -15, Chełmińskie - 15, Czerniewic - 2, Grębocin-Bielawy - 7, Jakubskie-Mokre -15, Kaszczorek - 2, Podgórz - 10, Rubinkowo -15, Rudak - 3, Skarpa -15, Staromiejskie - 4, Stawki - 5,  Wrzosy - 12. 

Jak zauważa dr Patryk Wawrzyński, mieszkańcy mogą składać wnioski z projektami dotyczącymi wielu dziedzin życia miasta. – Paleta możliwości jest ogromna - od kwestii związanych z zielenią, takich jak nowe nasadzenia czy tereny zieleni, poprzez przestrzenie rekreacyjne, po niewielkie remonty infrastrukturalne: miejsc parkingowych, jezdni, chodników czy dróg rowerowych. To mogą być też projekty integracyjne, promujące zdrowy styl życia i aktywność fizyczną czy projekty edukacyjne skierowane do różnych grup wiekowych. Barierą może być tylko pomysłowość i innowacyjność mieszkańców, nie jest to katalog zadań zamknięty. 


W bieżącej edycji Budżetu Obywatelskiego przygotowane zostały po raz pierwszy otwarte spotkania, które zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, mają stanowić wsparcie w przełożeniu pomysłów na konkretne projekty:

  • 23 kwietnia 2025 r. w godz. 17:00-20:00: Zapytaj o Budżet Obywatelski w ramach dyżuru merytorycznego zespołów Urzędu Miasta w siedzibie Toruńskiego Laboratorium Miejskiego przy ul. Bydgoskiej 52 (II piętro),
  • 29 kwietnia 2025 r.  w godz. 15:30-18:00: warsztaty "Piszemy projekt" dla wszystkich mieszkańców, którzy chcą przedyskutować swoje pomysły z innymi zainteresowanymi Budżetem Obywatelskim, w siedzibie Toruńskiego Laboratorium Miejskiego przy ul. Bydgoskiej 52 (II piętro),
  • 6 maja  2025 r.  w godz. 15:30-18:00: Maraton wspólnego pisania projektów dla młodych mieszkańców, na którym będziemy wspólnie przygotowywać propozycje odpowiadające na potrzeby młodych torunian, w siedzibie Toruńskiego Laboratorium Miejskiego przy ul. Bydgoskiej 52 (II piętro).

Dodatkowo na pytania dotyczące Budżetu Obywatelskiego odpowiedzi udziela zespół Biura Dialogu i Innowacji Miejskich w ramach telefonicznych dyżurów informacyjnych - od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30 – nr telefonu: 56 611 86 73 lub 56 611 86 92. Zachęcamy również do kontaktu mailowego: bo@um.torun.pl (w zgłoszeniu prosimy podać imię i nazwisko oraz dane kontaktowe).

- Kolejnym elementem zmian, jakie wprowadziliśmy, jest tabela dostępna na stronie internetowej, w której zawarte są sugerowane koszty poszczególnych projektów, opracowana wspólnie z poszczególnymi wydziałami Urzędu Miasta i jednostkami miejskimi. Zebraliśmy w niej najbardziej popularne wydatki, by zaprezentować, jakie są realne koszty przykładowych zadań i jak najlepiej zaplanować budżet – mówi dr Patryk Wawrzyński.

Jeszcze jedną nowością tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego jest włączenie Rad Okręgów w opiniowanie złożonych projektów. To działanie jest zawarte w regulaminie BO, ale, jak zauważył dr Patryk Wawrzyński, nie zostało jeszcze nigdy wykorzystane. – Chcielibyśmy, żeby komisja dokonująca oceny projektów, wzięła pod uwagę opinie Rad Okręgów dotyczące interesu społecznego, pożyteczności, jak również miała świadomość możliwych konfliktów, jakie mogłyby powstawać w wyniku realizacji niektórych projektów – dodał Patryk Wawrzyński.

- Kiedy projekty zostaną przegłosowane, stają się częścią budżetu miasta. Trzeba pamiętać, że projekty z Budżetu Obywatelskiego są realizowane tak samo jak wszystkie inne zadania zawarte w budżecie miasta. Oznacza to, że wykonawcy są wybierani na zasadach konkurencyjnych. Jeżeli jest to projekt, który przekracza próg 130 tys. zł, wówczas obowiązkowe jest postępowanie przetargowe, a jeżeli jest to wartość niższa, również wykonawca wybierany jest na zasadach konkurencyjnych tłumaczy Aneta Pietrzak, skarbnik miasta. 


Warto przypomnieć, że zarówno dla osób składających wnioski, jak i głosujących na nie, nie ma ograniczenia wiekowego – osoby niepełnoletnie muszą jedynie dostarczyć zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na swój udział w budżecie obywatelskim (oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego osoby małoletniej składającej projekt, która w momencie składania wniosku nie ukończyła 18. roku życia znajduje się w formularzu wniosku w sekcji I. Oświadczenia). 

Formularz służący do zgłaszania projektów można wypełnić:

  • elektronicznie (dostępny w okresie od 14 kwietnia do 16 maja 2025 r. pod adresem: www.budzet.torun.pl), 
  • w wersji papierowej, z wykorzystaniem formularza do wydruku.

Warto nadać projektowi atrakcyjny tytuł (nie może on przekroczyć dziesięciu słów) oraz wymienić przekonujące argumenty, które zachęcą mieszkańców Torunia do oddania głosu na zgłoszoną propozycję. 

Wypełniając wniosek, trzeba zwrócić szczególną uwagę na rubrykę „Opis projektu na stronę internetową” – jej treść zostanie opublikowana na oficjalnej stronie miasta. Maksymalna długość opisu to 1200 znaków ze spacjami. Tekst przekraczający ten limit ulegnie automatycznemu skróceniu. 

W opisie projektu warto uwzględnić: 

  • Cel i korzyści – wyjaśnienie jakie potrzeby mieszkańców zaspokaja projekt i jakie przyniesie korzyści dla społeczności.
  • Lokalizację – określenie, gdzie projekt będzie realizowany.
  • Zakres działań – jakie konkretne działania zostaną podjęte (np. budowa, modernizacja, organizacja wydarzeń).
  • Adresatów projektu – wskazanie kto skorzysta z jego realizacji (np. dzieci, seniorzy, wszyscy mieszkańcy).
  • Uzasadnienie – podkreślenie dlaczego projekt jest ważny i warto na niego głosować.

Kompletny wniosek wraz z listą poparcia i załącznikami (np. mapy, zdjęcia, oświadczenia, inne) należy dostarczyć do Urzędu Miasta Torunia do północy 16 maja 2025 r. 

Można to zrobić na dwa sposoby:

  • komplet dokumentów w wersji elektronicznej można podpisać  kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym i wysłać do urzędu pocztą elektroniczną na adres: bo@um.torun.pl lub za pomocą usługi ePUAP. Dokument najłatwiej podpisać elektronicznie z wykorzystaniem serwisu obywatel.gov.pl (Jeżeli nie masz profilu/podpisu zaufanego - można go łatwo uzyskać, nawet bez wychodzenia z domu - wejdź na stronę Profil Zaufany). 
  • dokumenty wydrukowane  i podpisane własnoręcznym podpisem można przynieść do dowolnego Punktu Informacyjnego Urzędu Miasta Torunia lub wysłać pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta Torunia, Biuro Dialogu i Innowacji Miejskich, ul. Wały gen. Sikorskiego 10, 87-100 Toruń.

Fot. © UMT 2025, autor: Paula Gałązka, licencja: CC BY-NC 4.0