Szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu złóż online wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia o stanie cywilnym. W tej samej formie możesz wnieść na konto Urzędu Miasta Torunia opłatę skarbową za wydanie odpisu lub zaświadczenia.

Aby złożyć wniosek przez internet musisz posiadać Profil zaufany lub e-dowód, bankowość elektroniczną albo aplikację mObywatel, a następnie na stronie www.obywatel.gov.pl w zakładce odpisy i zaświadczenia wybrać usługę „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego” lub usługę „Uzyskaj zaświadczenie o stanie cywilnym” i wypełnić przygotowany formularz wniosku. We wniosku:

  • wybierz urząd stanu cywilnego, do którego kierujesz wniosek
  • wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać odpis aktu lub zaświadczenie (osobiście w urzędzie, pocztą tradycyjną, elektronicznie na skrzynkę ePUAP)
  • wybierz sposób płatności (zapłać online, załącz potwierdzenie przelewu)
  • podpisz wniosek profilem zaufanym lub e-dowodem.

Jeżeli wybrałeś formę płatności online, wystarczy, że wskażesz bank, z którego dokonasz płatności. Nie trzeba wypełniać dodatkowego formularza – numer konta UMT, kwota opłaty skarbowej oraz dane dotyczące odpisu lub zaświadczenia, za który wnoszona jest opłata zostaną pobrane automatycznie z wniosku. Opłata za wydanie dokumentu zostanie powiększona o 59 groszy (koszt operatora płatności).

Jeżeli zaznaczyłeś, że chcesz odebrać dokument osobiście, pracownik USC w Toruniu skontaktuje się z tobą telefonicznie lub mailowo i poinformuje o możliwości odebrania odpisu lub zaświadczenia.

Pamiętaj, że odpis lub zaświadczenie przesłane na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym. Nie drukuj go – przekazuj dalej w tej formie. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca (pracodawca, sąd, ZUS) może go nie uznać.

Przypominamy, że istnieje również możliwość zgłoszenia online urodzenia dziecka w USC z wykorzystaniem e-usługi dostępnej na stronie internetowej www.obywatel.gov.pl.