W 2025 r. na Motoarenie odbędą się zawody Speedway of Nations, a już w 2026 r. wróci Speedway Grand Prix. Decyzję, w towarzystwie Prezydenta Miasta Torunia Pawła Gulewskiego, przekazał właściciel Klubu Sportowego Toruń Przemysław Termiński.

- Sport żużlowy w Toruniu pełni szczególną rolę i nie zawaham się, żeby to powiedzieć, i to jest zgodne z prawdą, że jesteśmy największym klubem sportowym w Toruniu, a być może i w całym województwie. I jeśli chodzi o budżet, i jeśli chodzi o oglądalność, a także o ilość kibiców na stadionie. Mamy też duże grono sponsorów. Naszym największym partnerem jest miasto Toruń. Bez tej współpracy, powiedzmy sobie szczerze, żużel na poziomie ekstraligowym w Toruniu nie byłby możliwy – mówi Przemysław Termiński. - W 2025 roku w Toruniu się odbędzie się Speedway of Nations, taki rodzaj drużynowych mistrzostw świata. Odbędą się cztery turnieje, w tym półfinałowy i finałowy. Potem, zgodnie z umową z Discovery Sport Events, przez kolejne cztery lata, czyli w latach 2026-2029, odbędą się cztery finałowe rundy Grand Prix na Żużlu.

- Potwierdzam, że miasto będzie solidnym partnerem dla klubu, niezależnie jakie umowy i listy intencyjne będą podpisane z partnerami z DSE. Będziemy starać się być solidnymi partnerami, jeśli chodzi o współpracę w zakresie logistyki, ale również w kwestii finansów – podkreśla Paweł Gulewski, prezydent Torunia i dodaje, że Motoarena, na której rozgrywane są zawody żużlowe, przejdzie znaczne prace modernizacyjne. - Na rok 2025 Gmina Miasta Toruń zarezerwowała kwotę, która do tej pory też nie miała miejsca, biorąc pod uwagę nakłady na utrzymanie tego obiektu, to 1 mln 50 tys. zł. Jest to też związane z tym, że nasi partnerzy z klubu zgłaszali jeszcze w trakcie zakończonego sezonu, a mianowicie konieczność modernizacji trybun, a tak naprawdę nadbudowy, jeśli chodzi o loże. To wszystko, aby wyjść naprzeciw wymogom ligowym. Ja też miałem taką dobrą rozmowę z prezesem Stępniewskim, potwierdził mi to , że rzeczywiście te nakłady modernizacyjne, jeśli chodzi o nadstawkę i modernizowanie miejsc dla mediów, służb monitorujących każdorazowo wyścigi, ale także loże VIP muszą zostać zrealizowane. I jest to warunek przystąpienia do rozgrywek żużlowych w 2026 roku. Na 2026 r. w ramach kontynuacji prac związanych z nadbudową trybun, szacujemy że przeznaczymy na to z budżetu miasta 700 tys. złotych.

Zawody z cyklu Speedway Grand Prix na Motoarenie Toruń im. Mariana Rosego są rozgrywane od 2010 roku. W latach 2010-2021 Gmina Miasta Toruń miała zawartą umowę na organizację SGP z brytyjską firmą BSI Ltd. Z kolei w latach 2022-2023 Gmina Miasta Toruń miała zawartą umowę na organizację SGP z Discovery Sports Events. Na jej podstawie przeprowadzono zawody: SGP (2022, 23) i SGP 2 (mistrzostwa świata juniorów do lat 21 - 2022). Na sezon 2024 umowę z DSE na organizację SGP i SGP 2 podpisał Klub Sportowy Toruń. 

Z kolei Speedway of Nations to stosunkowo nowy cykl, który w 2018 roku zastąpił Drużynowy Puchar Świata. Rywalizacja toczy się w systemie parowym. W zawodach z cyklu SoN udział bierze 15 trzyosobowych reprezentacji: siedem w pierwszym półfinale i siedem w drugim półfinale (gospodarz ma zapewniony udział w finale). Do finału awansują dwie najlepsze ekipy z każdego półfinału oraz triumfator starcia trzeciego i czwartego zespołu po fazie zasadniczej. W dotychczas rozegranych zawodach w cyklu SoN reprezentacja Polski nigdy nie wygrała

Terminarz Speedway of Nations w Toruniu: 

  • 30.09.2025 – runda 1 (półfinał)
  • 01.10.2025 – runda 2 (półfinał)
  • 03.10.2025 – finał SoN 2 (zawodnicy do lat 21)
  • 04.10.2025 – finał SoN

Sprzedaż biletów na zawody wkrótce ruszy. Szczegóły będą na stronie https://speedway.torun.pl/

Podczas dzisiejszego (7.01.2025 r.) spotkania z mediami Przemysław Termiński ogłosił też, że Klub Sportowy Toruń przenosi swoje biura z powrotem na Motoarenę.

Warto przypomnieć, że w 2025 roku w budżecie miasta nakłady na sport wzrosły o 20% - z 51,8 mln złotych do 62 mln złotych, w tym jest też wzrost środków przeznaczonych na dotacje dla klubów o 19% z obecnych 16,2 mln złotych do 19,2 mln złotych. Do budżetu wprowadzono również środki w wysokości 5 mln zł brutto na inwestycje odtworzeniowe w TIS (w pierwotnej wersji budżetu były to 2 mln, po autopoprawce zwiększono o 3 mln zł), które obejmują wymianę bieżni lekkoatletycznej na hali sportowo-widowiskowej i dostosowanie hali do Halowych Mistrzostw Świata w Lekkiej Atletyce w 2026 roku. Na dostosowanie potrzeba ok. 15,318 mln zł brutto  - 5 mln zł pochodzi ze środków GMT, prowadzone są rozmowy o włączeniu samorządu województwa kujawsko-pomorskiego oraz środków z Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Fot. główne © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0

Fot. w galerii © UMT 2025, autor: Małgorzata Litwin, licencja: CC BY-NC 4.0