Coraz bliżej budowy toruńskiego odcinka drogi ekspresowej S10 Toruń Zachód - Toruń Południe. Czekamy na decyzję wojewody w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).
Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel wydał ZRID dla pierwszego odcinka drogi ekspresowej S10 (Bydgoszcz Południe – Emilianowo). To oznacza, że rozpoczyna się ważna budowa układu drogowego między Toruniem a Bydgoszczą. Gmina Miasta Toruń czeka na ZRID dla swojego odcinka.
Przypomnijmy, że w styczniu 2023 roku podpisano umowę z wykonawcą toruńskiej części S10. Blisko 12-kilometrowy fragment trasy ekspresowej wybuduje konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) i Poltores (partner). W kwietniu 2024 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID. 7 października br. Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji ZRID. Obecnie wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
Odcinek Toruń Zachód - Toruń Południe to czwarty odcinek S10. Prace obejmują przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów (Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice). W ramach zadania powstanie łącznie 6 nowych obiektów, a 5 istniejących będzie wyremontowanych. Droga ułatwi dojazd do autostrady A1. Obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy przekroju 2x2, tj. dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Wartość umowy wynosi 340 mln zł.
Dojazd do ekspresówki
Gmina Miasta Toruń planuje przebudowę lokalnych ciągów dróg, które umożliwią lepsze połączenie lewobrzeżnej części Torunia z budowaną ekspresówką. Obejmują one:
- przebudowę ul. Andersa dostosowując drogę do przeniesienia zwiększonego ruchu na wjeżdżających do Torunia od strony węzła Toruń. Podgórz i wyprowadzając ten ruch na ul. Łódzką i dalej na most gen. Elżbiety Zawackiej.
- przebudowę skrzyżowania ulic Andersa i Drzymały ograniczając w ten sposób ruch przez Podgórz w kierunku mostu.
Dla tych dwóch zakresów został ogłoszony przetarg na opracowywanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Dziś (5.11.2024 r.) toruńscy drogowcy otworzyli oferty. Wpłynęła jedna, skalkulowana na kwotę 358.299,00 zł. Obecnie jest ona badana pod kątem formalno-prawnym.
W dalszych planach jest budowa mostu zachodniego lub śródmiejskiego. Pierwszy połączy je z węzłami w ciągu S10 i przeniesie części ruchu na trasę średnicową. Drugi skomunikuje lewobrzeże z centrum. Dla mostu zachodniego trwają prace koncepcyjne, które zakończą się uzyskaniem decyzji środowiskowej i opracowaniem studium techniczno-ekonomicznym. Co do mostu śródmiejskiego, nie ma na razie żadnych wiążących decyzji.
Dzięki wybudowaniu całej S10 Bydgoszcz - Toruń, ruch tranzytowy z mocno obciążonej obecnej drogi krajowej nr 10 zostanie przeniesiony na nowoczesną i bezpieczną drogę szybkiego ruchu. Jednocześnie poprawi się też dojazd z Bydgoszczy do autostrady A1, a z Torunia do portu lotniczego w Bydgoszczy i drogi ekspresowej S5. Droga stanowi też część S10, która w swoim docelowym kształcie w przyszłości połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Obwodnicę Aglomeracyjną Warszawy.
Grafika: Materiał prasowy GDDKiA w Bydgoszczy