Biuro Architekta Miasta Urzędu Miasta Torunia rozpoczęło nabór zgłoszeń obiektów do udziału w konkursie „Obiekt Roku” – edycja 2023-2024”.
Konkurs „Obiekt Roku” organizowany jest od 1994 r. Do 2003 r. organizowany był co roku, kolejne edycje odbywają się w cyklach dwuletnich. Edycja 2023-2024 jest ostatnią, która odbywa się w tym cyklu. Od 2026 roku planuje się znów organizować konkurs corocznie.
Celem konkursu jest promowanie współczesnej architektury i stworzenie forum dla jej prezentacji oraz dyskusji na temat najnowszych realizacji i projektów architektonicznych.
Zgłoszeń można dokonywać w czterech kategoriach:
- budynki mieszkalne;
- obiekty użyteczności publicznej;
- obiekty zabytkowe poddane rewitalizacji i modernizacji;
- istniejące obiekty poddane rewitalizacji i modernizacji;
Kryteria oceny obiektów to m.in.:
- wpływ obiektu na ciągłość wizualną i panoramę miasta i jego wkomponowanie w otaczający teren (w tym w istniejący układ ulic i placów oraz system zieleni, stworzenie atrakcyjnych przestrzeni publicznych lub wpływ na podniesienie ich estetyki lub funkcjonalności, relacje z istniejącą wartościową zabudową),
- forma architektoniczna (wartość cech użytkowych, oryginalność całości, jakość detalu, rodzaj kolorystyki, urządzenie terenu - w tym układ dojść i dojazdów wraz z urządzeniami parkingowymi, zieleń i mała architektura),
- jakość wykonawstwa (staranność robót, klasa i estetyka materiałów budowlanych),
- zastosowanie nowoczesnych rozwiązań projektowych mających wpływ na zrównoważone budownictwo (energia odnawialna, oszczędne gospodarowanie surowcami, kształtowanie komfortowych warunków użytkowania).
Zainteresowani konkursem mogą zapoznać się z regulaminem:
- w Biurze Architekta Miasta, ul. Grudziądzka 126b, pokój nr 301, tel. 56 61 18 437 – tam też można pobrać wzory kart zgłoszeń obiektów do konkursu,
- na stronie internetowej www.torun.pl
- na stronie bip.torun.pl www.bip.torun.pl
Zgłoszenia obiektów należy składać w Biurze Architekta Miasta w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.
W tej edycji konkursu wprowadzono dodatkowo dwie nagrody specjalne:
- nagrodę specjalną Głównego Architekta Miasta dla projektanta, wykonawcy, inwestora, właściciela lub zarządcy;
- nagrodę specjalną Prezydenta Miasta Torunia dla budynku oznaczonego „Zielonym Certyfikatem” tj. obiektu zaprojektowanego i wybudowanego według zasad budownictwa ograniczającego negatywny wpływ na środowisko.
W skład Komisji konkursowej wejdą:
- Zastępca Prezydenta Miasta właściwy ds. architektury i budownictwa – Pan Rafał Pietrucień,
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Torunia - Główny Architekt Miasta – Pan Maciej Kuras;
- Przedstawiciel Biura Architekta Miasta Urzędu Miasta Torunia;
- Przedstawiciel Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Torunia;
- Przedstawiciel Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Architektów w Bydgoszczy;
- Przedstawiciel Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Bydgoszczy;
- Przedstawiciel SARP – Stowarzyszenia Architektów Polskich – Oddział Toruński;
- Przedstawiciel Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa - Oddział w Toruniu;
- Przedstawiciel Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Toruniu;
- Przedstawiciel Komisji Rozwoju Miasta, Przedsiębiorczości i Turystyki;
- Przedstawiciel Komitetu Rewitalizacji;
- Przedstawiciel Rady Dziedzictwa Kulturowego Torunia;
- Przedstawiciel Toruńskiej Rady Rozwoju.