Biuro Architekta Miasta Urzędu Miasta Torunia rozpoczęło nabór zgłoszeń obiektów do udziału w konkursie „Obiekt Roku” – edycja 2023-2024”. 

Konkurs „Obiekt Roku” organizowany jest od 1994 r. Do 2003 r. organizowany był co roku, kolejne edycje odbywają się w cyklach dwuletnich. Edycja 2023-2024 jest ostatnią, która odbywa się w tym cyklu. Od 2026 roku planuje się znów organizować konkurs corocznie.

Celem konkursu jest promowanie współczesnej architektury i stworzenie forum dla jej prezentacji oraz dyskusji na temat najnowszych realizacji i projektów architektonicznych. 

Zgłoszeń można dokonywać w czterech kategoriach:

  1. budynki mieszkalne;
  2. obiekty użyteczności publicznej;
  3. obiekty zabytkowe poddane rewitalizacji i modernizacji;
  4.  istniejące obiekty poddane rewitalizacji i modernizacji;

Kryteria oceny obiektów to m.in.:

  • wpływ obiektu na ciągłość wizualną i panoramę miasta i jego wkomponowanie w otaczający teren (w tym w istniejący układ ulic i placów oraz system zieleni, stworzenie atrakcyjnych przestrzeni publicznych lub wpływ na podniesienie ich estetyki lub funkcjonalności, relacje z istniejącą wartościową zabudową),
  • forma architektoniczna (wartość cech użytkowych, oryginalność całości, jakość detalu, rodzaj kolorystyki, urządzenie terenu - w tym układ dojść i dojazdów wraz z urządzeniami parkingowymi, zieleń i mała architektura),
  • jakość wykonawstwa (staranność robót, klasa i estetyka materiałów budowlanych),
  • zastosowanie nowoczesnych rozwiązań projektowych mających wpływ na zrównoważone budownictwo (energia odnawialna, oszczędne gospodarowanie surowcami, kształtowanie komfortowych warunków użytkowania).

Zainteresowani konkursem mogą zapoznać się z regulaminem:

  • w Biurze Architekta Miasta, ul. Grudziądzka 126b, pokój nr 301, tel. 56 61 18 437 – tam też można pobrać wzory kart zgłoszeń obiektów do konkursu,
  • na stronie internetowej www.torun.pl
  • na stronie bip.torun.pl www.bip.torun.pl

Zgłoszenia obiektów należy składać w Biurze Architekta Miasta w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.

W tej edycji konkursu wprowadzono dodatkowo dwie nagrody specjalne:

  • nagrodę specjalną Głównego Architekta Miasta dla projektanta, wykonawcy, inwestora, właściciela lub zarządcy;
  • nagrodę specjalną Prezydenta Miasta Torunia dla budynku oznaczonego „Zielonym Certyfikatem” tj. obiektu zaprojektowanego i wybudowanego według zasad budownictwa ograniczającego negatywny wpływ na środowisko.

W skład Komisji konkursowej wejdą:

  1. Zastępca Prezydenta Miasta właściwy ds. architektury i budownictwa – Pan Rafał Pietrucień,
  2. Pełnomocnik Prezydenta Miasta Torunia  - Główny Architekt Miasta – Pan Maciej Kuras;
  3. Przedstawiciel Biura Architekta Miasta Urzędu Miasta Torunia;
  4. Przedstawiciel Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Torunia;
  5. Przedstawiciel Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Architektów w Bydgoszczy;
  6. Przedstawiciel Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Bydgoszczy;
  7. Przedstawiciel SARP – Stowarzyszenia Architektów Polskich – Oddział Toruński;
  8. Przedstawiciel Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa - Oddział w Toruniu;
  9. Przedstawiciel Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Toruniu;
  10. Przedstawiciel Komisji Rozwoju Miasta, Przedsiębiorczości i Turystyki;
  11. Przedstawiciel Komitetu Rewitalizacji;
  12. Przedstawiciel Rady Dziedzictwa Kulturowego Torunia;
  13. Przedstawiciel Toruńskiej Rady Rozwoju.