W czwartek 19 września 2024 r. w Hotelu Filmar odbyła się konferencja dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego z udziałem gen. Krzysztofa Mitręgi, pełnomocnika prezydenta Torunia ds. bezpieczeństwa miasta. - W Toruniu bezpieczeństwo szeroko rozumiane jest traktowane priorytetowo - podkreślił gen. Mitręga.
W konferencji wzięli udział m. in. przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia, Miejskiego Zarządu Dróg, Miejskiego Zakładu Komunikacji, przedstawiciele służb mundurowych, m. in. Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu, Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu, Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Bydgoskiej, Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz firmy Geyer&Hosaja.
- Staramy się robić wszystko, by mieszkańcom żyło się bezpieczniej i spokojniej. Takie konferencje, jak dzisiejsza, mają za zadanie wymianę poglądów, szukanie nowych rozwiązań i wdrażanie ich na swoim podwórku. To jest bardzo ważne, żeby słuchać innych i dzielić się swoimi doświadczeniami. Warto jest posłuchać fachowców, którzy zajmują się tym tematem od lat i zderzyć swoją wiedzę z ich wiedzą i doświadczeniem. Ważne, żeby ta wiedza i doświadczenie korzystnie wpływały na mieszkańców, użytkowników ruchu drogowego - powiedział otwierając konferencję gen. Krzysztof Mitręga, pełnomocnik prezydenta Torunia ds. bezpieczeństwa miasta.
Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta Torunia przedstawił asp. sztab. Mariusz Insadowski, specjalista Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu. Jak wynika ze statystyk, liczba zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie miasta Torunia z roku na rok zmniejsza się. W 2021 r. odnotowano 3129 kolizji i 42 wypadki drogowe, w 2022 r. 2559 kolizje i 43 wypadki, w 2023 r. 2516 kolizji i 42 wypadki, natomiast w tym roku do 16 września - 1872 kolizje i 27 wypadków. Wszystkie 27 tegorocznych wypadków powstało z winy kierującego, a aż 11 z nich z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu.
- Liczba kolizji drogowych systematycznie spada. Jest to spowodowane tym, że w ostatnich latach wzrosły stawki mandatów i jesteśmy mniej informowani o zdarzeniach. Część uczestników ruchu załatwia kolizje między sobą, obawiając się dużej liczby punktów karnych i wysokiego mandatu - mówił asp. sztab. Mariusz Insadowski.
Jeśli chodzi o liczbę ofiar zdarzeń drogowych zaistniałych w ostatnich latach na terenie miasta, to w 2021 r. było 39 rannych i 7 zabitych, w 2022 r. 42 rannych i 2 zabitych, w 2023 r. 36 rannych i 6 zabitych, natomiast w tym roku do 16 września – 26 rannych i 3 zabitych.
Program poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów w Toruniu omówiła Wioletta Szeliga, kierująca referatem nadzoru drogowego i zarządzania ruchem na drogach w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia.
- Prace nad tym programem trwały od 2016 r. Było w nie zaangażowanych wiele jednostek. Analizowano m. in. ilość zdarzeń. W ścisłej współpracy z policją przeanalizowaliśmy 140 lokalizacji przejść dla pieszych na 69 drogach na terenie miasta. W programie powstały standardy dla dróg gminnych i standardy dla dróg wojewódzkich, krajowych i powiatowych. Program zakładał harmonogram realizacji na trzy lata ze wskazaniem najbardziej newralgicznych punktów. Natomiast realizacja tego programu trwa do dnia dzisiejszego - podkreśliła Wioleta Szeliga.
Realizacja programu obejmuje m. in. malowanie oznakowania poziomego na przejazdach dla rowerzystów, malowanie piktogramów ostrzegawczych, montaż barier ochronnych w rejonie szkół, montaż płytek z wypustkami dla osób niewidomych, umieszczanie wysp azylu na przejściach dla pieszych, uzupełnianie oznakowania poziomego i systematyczne doświetlanie przejść dla pieszych.
Dokument powstał w oparciu o Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020, którego celem było zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych z udziałem pieszych. Był on zgodny także z rekomendacjami Programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Następnie o społecznych i prawnych aspektach organizacji ruchu drogowego opowiedziała Agata Lewandowska z Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu Miejskiego w Gdańsku, a także dr inż. Damian Iwanowicz i dr inż. Paulina Olenkowicz-Trempała z Katedry Inżynierii Drogowej, Transportu i Geotechniki Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Bydgoskiej.
Fot. © UMT 2024, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0