W 2025 roku rozpoczęły się prace remontowe na Stadionie Miejskim im. Grzegorza Duneckiego w Toruniu. W toku robót, po odkrywkach dokonanych przez wykonawcę - firmę Tamex, ujawniono bardzo zły stan nawierzchni asfaltowej stanowiącej podbudowę pod nawierzchnię sportową typu mondo. 

Stan ten potwierdziły dodatkowe badania nawierzchni bitumicznej. Ekspertyza wykazała, że podbudowa jest niejednorodna, z rozspajaniem między warstwami wiążącą i ścieralną oraz spękaniami wzdłużnymi i poprzecznymi. Brak spoistości, różne grubości warstw asfaltu uniemożliwiają sfrezowanie obecnej warstwy ścieralnej i położenie nowej bez ryzyka przyszłych rozwarstwień i pęknięć, co może mieć bezpośredni wpływ na powstawanie pęknięć nawierzchni sportowej. – Konieczna jest zatem zmiana technologii prac obejmująca frezowanie nawierzchni bitumicznej, wykonanie całkowicie nowej, dwuwarstwowej, podbudowy asfaltowej oraz przeznaczenie dodatkowego czasu od 4 do 8 tygodni na odgazowanie asfaltu – wyjaśnia Tomasz Górzyński, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacja w Toruniu.

Zastosowana technologia prac zwiększy bezpieczeństwo użytkowników stadionu oraz zapewni długofalowe korzyści dla miasta i środowiska sportowego. Dzięki nowej konstrukcji przyszłe modernizacje nawierzchni będą mniej kosztowne i mniej uciążliwe – ograniczą się jedynie do sfrezowania i ułożenia warstwy ścieralnej asfaltu, a następnie pokrycia jej nową nawierzchnią sportową. Takie rozwiązanie nie tylko obniży wydatki w kolejnych latach, ale także skróci czas remontu oraz zagwarantuje stabilność, trwałość i wysoką jakość bieżni, co przełoży się na komfort zawodników oraz możliwość organizacji zawodów na najwyższym poziomie.

Pozostawienie starej podbudowy asfaltowej wyklucza możliwość prawidłowego, zgodnego z technologią ułożenia nowej nawierzchni typu mondo. Co więcej, w takiej sytuacji wykonawca nie mógłby udzielić gwarancji jakości na zrealizowane prace, a dodatkowo Stadion Miejski nie uzyskałby certyfikatu Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. – Taki certyfikat jest warunkiem dopuszczenia obiektu do organizacji zawodów rangi krajowej i międzynarodowej, a jego brak oznaczałby brak możliwości wykorzystania stadionu zgodnie z planowanymi funkcjami sportowymi – podkreśla dyrektor MOSiR-u. 

W konsekwencji remont nawierzchni lekkoatletycznej Stadionu Miejskiego zostanie wydłużony, a realny termin zakończenia modernizacji to lato przyszłego roku. Prace podzielono na dwa etapy: 

  • w pierwszym (jesień/zima 2025) zostanie wykonana wymiana podłoża bitumicznego pod bieżnię i remont sektorów rzutowych (kula, młot, oszczep), 
  • w drugim (wiosna/lato 2026), wymagającym bezwzględnie suchego podłoża, zostanie ułożona i przyklejona nowa nawierzchnia sportowa typu mondo. 

Takie rozwiązanie zapewni odpowiedni, zgodny z technologią montaż nawierzchni sportowej, gwarantujący jej trwałość. Dzięki przyjętemu harmonogramowi prac Stadion Miejski będzie mógł zostać wykorzystany podczas Mistrzostw Europy Masters w marcu 2026 roku.

Na remont stadionu w budżecie MOSiR na 2025 r. zabezpieczono kwotę 9 050 000 zł, a zwiększenie zakresu prac zostanie zlecone w ramach obowiązującej umowy z obecnym wykonawcą. 

Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Pawenta, licencja: CC BY-NC 4.0