Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji dla IV etapu Trasy Średnicowej Północnej.
Zwycięska firma ma zaprojektować trasę i uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), dla odcinka od ul. Szosa Okrężna do projektowanego przez MZK odcinka Trasy Średnicowej w ramach zajezdni tramwajowej i od projektowanej zajezdni do ul. Szosa Bydgoska wraz z nową drogą do sąsiedniej Gminy Zławieś Wielka.
Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 21 listopada 2025 roku.
Strefa inwestycyjna Torun Zachód z układem dróg
To krok milowy przybliżający nas do budowy IV etapu Trasy Średnicowej Północnej. Ogłoszenie przetargu na to zadanie ma związek z planami miasta wobec terenów w rejonie Motoareny. - Budowa IV etapu Trasy Średnicowej Północnej to jeden z kluczowych elementów rozwoju zachodniej części Torunia. Dzięki tej inwestycji zyskamy nie tylko lepsze połączenie komunikacyjne, ale też solidne zaplecze dla rozwoju strefy Toruń Zachód, w której powstaną nowe miejsca pracy i przestrzeń dla nowoczesnych technologii. Cieszę się również z dobrej współpracy z Gminą Zławieś Wielka . Razem stworzymy sieć dróg, które połączą miejscowości w ramach Metropolii Toruńskiej - mówi Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia. - Biorąc pod uwagę to, co będzie się działo na zachodzie miasta w najbliższych latach, to realizacja IV etapu Trasy Średnicowej jest bardziej priorytetowa niż budowa III etapu. Miejski Zarząd Dróg oraz Miejski Zakład Komunikacji podzieliły się odpowiedzialnością za projektowane zakresu IV etapu Trasy Średnicowej - wyjaśnia.
Zakres przedmiotowy zadania obejmuje przygotowanie dokumentacji dla m.in.:
- budowy infrastruktury drogowej wraz z drogami rowerowymi i dla pieszych,
- budowy dróg dojazdowych,
- przebudowy urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z projektowaną drogą,
- budowy kanalizacji deszczowej
- budowy oświetlenia,
- zagospodarowania zieleni.
Współpraca MZK i MZD w Toruniu
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu jest odpowiedzialny za przygotowanie projektowe dokumentacji, dla odcinka od ul. Szosa Okrężna do projektowanej przez MZK odcinka Trasy Średnicowej w ramach zajezdni tramwajowej i od projektowanej zajezdni do ul. Szosa Bydgoska wraz z nową drogą do sąsiedniej Gminy Zławieś Wielka do skrzyżowania ul. Leśnej i ul. Sosnowej, odcinek ok. 890 m wraz z przebudową ul. Sosnowej, łącznie ok. 2,10 km.
- Długość odcinka projektowanej Trasy Średnicowej, którą zleca Miejski Zarząd Dróg to prawie 3km. Równolegle Miejski Zakład Komunikacji projektuje odcinek o długości ok. 1,5 km. Długość Trasy Średnicowej Północnej znajdującej się w granicach administracyjnych Miasta Torunia wynosi ok. 4,5 km - mówi Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
W sierpniu 2025 r. w ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego metropolii toruńskiej, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz komfortu poruszania się mieszkańców w obszarze metropolitalnym zostało podpisane porozumienie, zgodnie z którym zostanie również wykonana dokumentacja na budowę nowej drogi łączącej Trasę Średnicową z ul. Sosnową i ul. Leśną wraz z przebudową ul. Sosnowej na długości ok. 890mb. W tej części zadania uczestniczy również Zławieś Wielka, która będzie współfinansowała tę część dokumentacji.
Zlecone przez MZD opracowanie zakresu dokumentacji wraz z decyzją ZRID ma być gotowe w 30 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Trasa Średnicowa w liczbach:
- długość: ok. 4,5 km,
- planowane 4 skrzyżowania,
- klasa drogi GP 2x2,
- szerokość jezdni: 2x7 m, pas ruchu 3,5 m,
- nośność: 115 KN/oś,
- towarzyszące drogi dla rowerów i dla pieszych.
Warto wiedzieć:
- pierwszy odcinek Trasy Średnicowej Północnej od Szosy Chełmińskiej do Grudziądzkiej oddano do użytku 30 marca 2014 roku,
- blisko półtora roku później drugi etap od ul. Grudziądzkiej do ul. Marii Skłodowskiej-Curie,
- docelowo: Trasa Prezydenta Władysława Raczkiewicza ma połączyć Szosę Bydgoską z Szosą Lubicką.
Fot. © UMT 2025, autor: Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, licencja: CC BY-NC 4.0