Przygotowania projektowe, zbieranie danych z terenu, opracowywanie organizacji ruchu - tak obecnie wyglądają prace związane z rozbudową ulicy Olsztyńskiej.

O szczegółach opowiada generalny wykonawca inwestycji - Marek Kamiński - Dyrektor Operacyjny Balzola Polska.

Pod koniec października została podpisania umowa na rozbudowę ulicy Olsztyńskiej. Nad czym teraz pracuje wykonawca inwestycji?

Po podpisaniu umowy dotyczącej przebudowy ul. Olsztyńskiej w Toruniu weszliśmy w fazę przygotowań projektowych. Zleciliśmy geodezyjne opracowanie mapy,  geodeci zbierają aktualne dane z terenu. Na tej podstawie będą przygotowane projekty wykonawcze dotyczące m.in. wiaduktu, dróg oraz sieci wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, teletechnicznej. Po wykonaniu projektów i ich zatwierdzeniu będziemy mogli przystąpić do prac.

Marek Kamiński

Organizacja ruchu na czas prowadzonych prac to zagadnienie, które najbardziej interesuje mieszkańców. Na jakim to jest etapie, czy wiadomo którędy planuje się poprowadzenie objazdów?

Jeśli chodzi o organizację ruchu - objazdy będą obowiązywały dopiero w momencie wejścia na teren budowy. Tak jak deklarowaliśmy, stanie się to wiosną przyszłego roku. Objazdy zostaną wyznaczone pobliskimi drogami. W pierwszej kolejności wykonamy jedną nitkę jezdni. Następnie ruch zostanie skierowany na nowo wybudowaną nitkę, tak aby jak najdłużej zachować przejezdność na ul. Olsztyńskiej.  Na przełomie stycznia i lutego będziemy gotowi pokazać i skonsultować z  mieszkańcami oraz radami okręgów  wstępne koncepcje organizacji ruchu.

Od czego zaczniecie prace na Olsztyńskiej?

Prace planujemy rozpocząć w lutym, od przygotowania terenu. W tym okresie nie przewidujemy żadnych zmian w organizacji ruchu.  Ze względu na prowadzenie prac poza jezdnią nie spodziewamy się istotnych utrudnień dla kierowców. W kolejnym etapie, po zatwierdzeniu projektów, rozpoczniemy przebudowę sieci podziemnych, w tym usuwanie kolizji z nowo budowaną infrastrukturą. Ten zakres będziemy realizować w drugim kwartale roku 2026.


Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia:

Szanowni Państwo, przy okazji informowania o kolejnych etapach realizacji ulicy Olsztyńskiej pojawia się bardzo wiele pytań odnośnie tego, dlaczego akurat to wiadukt jest tą formą przejścia, technicznego przejścia nad linią kolejową Toruń Wschodni-Nasielsk, a nie na przykład tunel.

Już wyjaśniam.

Na początku tej kadencji, kiedy rozpoczęliśmy optymalizowanie projektu ulicy Olsztyńskiej, też zadaliśmy sobie to pytanie, No i rzeczywiście i drogowcy, i ludzie, którzy znają sytuację związaną chociażby z instalacjami podziemnymi powiedzieli, że będzie to problematyczne rozwiązanie chociażby na sieci podziemne, ale przede wszystkim bardzo duży kolektor deszczowy, który tam jest zlokalizowany.

Kolejnym aspektem, który utrudniał nam zaprojektowanie tunelu to uzgodnienia. Uzgodnienia z PKP i PLK. Pamiętają Państwo, że całość projektu ulicy Olsztyńskiej miała te uzgodnienia. Uzgodnienia miał również wiadukt, więc weszlibyśmy znowu w czas rozmów i konsultacji ze spółkami kolejowymi. Proces ten mógłby potrwać kilka lat, a to niemalże z automatu spowodowałoby wydłużenie procesu realizacji i w ogóle przystąpienie do realizacji budowę ulicy Olsztyńskiej. Zrobimy wszystko, żeby projektowany wiadukt spełniał nasze oczekiwania. Będzie bezpieczny i bezkolizyjny, jeśli chodzi o linię kolejową i miejmy nadzieję, że będzie tym rozwiązaniem, które będzie akurat optymalne w tym zakresie.


Fot. okładkowe: © UMT 2025, autor: EwCe, licencja: CC BY-NC 4.0 

Fot. Marka Kamińskiego, Balzola Polska