Od 8 listopada 2021 r. można składać wnioski o dowody osobiste z drugą cechą biometryczną. W nowym dowodzie przywrócony zostanie podpis właściciela, pojawią się także odciski palców.
Jak informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, rozwiązania techniczne umożliwiające wydawanie nowych dowodów osobistych zostaną wdrożone w niedzielę 7 listopada, co oznacza, że wnioski o nowe dokumenty tożsamości Polacy będą mogli składać od poniedziałku 8 listopada.
Co się zmieni?
W nowym dowodzie – poza odciskami palców (w warstwie elektronicznej) i odręcznym podpisem właściciela dowodu (w warstwie graficznej) - będzie też kilka innych, dostrzegalnych na pierwszy rzut oka zmian. Pojawi się m.in. oznaczenie państwa członkowskiego (na tle flagi Unii Europejskiej).
Do tej pory Urząd Miasta Torunia przyjmował wnioski o wydanie dowodu osobistego jedynie od mieszkańców Torunia. Od 8 listopada będzie również świadczył takie usługi mieszkańcom powiatu toruńskiego, którzy z powodu choroby lub niepełnosprawności nie będą mogli zgłosić się do swojej gminy.
Rozwiązania dotyczące nowych dowodów osobistych wynikają z dostosowania prawa polskiego do wymogów prawa unijnego. Nowe dowody będą wydawane na 10 lat dla osób powyżej 12. roku życia i te dokumenty będą zawierać odciski palców. Dla osób do 12. roku życia dowód będzie wydawany na 5 lat, bez pobierania odcisków palców. Wyjątkowo będą też wydawane dowody osobiste na 12 miesięcy (jeśli nie będzie możliwości pobrania odcisków palców).
Jak informują przedstawiciele ministerstwa, nowe rozwiązania pozwalają odpowiednio zabezpieczyć dowody osobiste, gdyż bardzo wiele dokumentów jest fałszowanych. Taką procedurę stosuje się już przy wydawaniu paszportów. By umożliwić wdrożenie nowych zasad, do wszystkich 2479 gmin w Polsce trafiły już skanery linii papilarnych.
Składanie wniosków
W związku ze zmianami w wydawaniu dowodów osobistych od 27 lipca nie ma możliwości złożenia wniosku o nowy dokument tożsamości drogą elektroniczną. Można to zrobić tylko w urzędzie. Usługa elektroniczna dla dzieci do 12. roku życia zostanie przywrócona od 8 listopada 2021.
Wyjątkiem będą nadal sytuacje, w których mieszkaniec Torunia i powiatu toruńskiego - ze względu na np. chorobę, niepełnosprawność – nie będzie w stanie tego zrobić osobiście. W takich okolicznościach osoba lub jej opiekun zgłosi wniosek o wizytę urzędnika. W związku z obowiązkiem pobrania odcisków palców, do dyspozycji gminy będzie mobilna stacja, umożliwiająca oddanie odcisków w miejscu pobytu osoby.
Przypominamy, że wnioski o wydanie dowodu osobistego są przyjmowane:
- w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. Batorego 38/40
- oraz w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miasta w Centrum Handlowym Plaza.
Obowiązuje rezerwowanie wizyty - przejdź do strony rezerwacji wizyty w UMT (https://rezerwacja.um.torun.pl)