19 sierpnia 2025 r. przypada 45. rocznica jednej z najtragiczniejszych kart polskiego kolejnictwa – katastrofy kolejowej pod Otłoczynem.
Jak co roku w lesie przy Drodze Krajowej nr 1 pomiędzy Brzozą a Otłoczynem nastąpi upamiętnienie ofiar katastrofy. Po mszy świętej w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Otłoczynie pod pomnikiem pamięci o 67 ofiarach tego tragicznego wydarzenia zebrani złożą kwiaty.
19 sierpnia 1980 roku o godzinie 4:18 ze stacji Toruń Główny odjechał opóźniony (planowy odjazd miał nastąpić o godzinie 3:37) pociąg osobowy nr 5130 do Łodzi Kaliskiej. Opóźnienie wynikało z faktu doczepiania w Toruniu dwóch wagonów z miejscami do leżenia, przechodzącymi z pociągu z Kołobrzegu. Najbliższe zatrzymanie tego pociągu było przewidziane na stacji Aleksandrów Kujawski, a rozkładowa prędkość – do 90 km/h. Pociąg zgodnie z rozkładem jechał torem szlakowym nr 2 – właściwym dla swojego kierunku jazdy.
Około godziny 4:20 ze stacji kolejowej Otłoczyn bez zezwolenia i po nieprzygotowanej dla niego drodze przebiegu odjechał pociąg towarowy nr 11599. Maszynista pociągu towarowego uruchomił pociąg, minął sygnał Sr1 Stój na semaforze wyjazdowym ze stacji w kierunku Torunia Głównego i wskutek rozprucia rozjazdu krzyżowego nr 10 wyjechał na szlak, na tor nr 2 – niewłaściwy, tj. przeciwny do zasadniczego kierunku ruchu.
Wyjazd bez zezwolenia pociągu towarowego nr 11599 został zasygnalizowany w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym na nastawni wykonawczej Oc1 stacji Otłoczyn, zawiadomiono także o tym fakcie dyżurnych ruchu. Jednak jakiekolwiek działania w celu powiadamiania maszynistów bądź zatrzymania pociągów były niewykonalne.
Po około sześciu minutach jazdy pociągu towarowego i około dwóch minutach od minięcia przez pociąg osobowy Brzozy Toruńskiej, około godziny 4:30 w kilometrze 99,312 linii kolejowej nr 18 nastąpiło czołowe zderzenie pociągu osobowego z pociągiem towarowym. Prędkość pociągu osobowego w momencie zderzenia wynosiła około 85 km/h, a towarowego około 33 km/h. W wyniku zderzenia obie lokomotywy, trzy wagony pociągu osobowego i trzy wagony pociągu towarowego zostały zniszczone w stopniu kwalifikującym je do kasacji. W katastrofie zginęło łącznie 67 osób, w tym pasażerowie, jak i maszynista i jego pomocni z pociągu towarowego, pomocnik maszynisty z pociągu osobowego oraz kierownik tego składu.
Źródło: Wikipedia