Zastępca prezydenta Torunia Adam Szponka spotkał się we wtorek, 25 marca 2025 roku ze sprzedawcami pamiątek oraz właścicielami sklepów z pamiątkami i piernikami  zlokalizowanymi na terenie zespołu staromiejskiego. 

Czwarte z cyklu spotkań branżowych odbyło się przed rozpoczęciem wysokiego sezonu turystycznego w Toruniu w Piwnicy Hanzy. Celem spotkania była prezentacja stanu toruńskiej turystyki, przedstawienie planów działania na przyszłość oraz zebranie uwag i sugestii branży, które pozwolą na optymalizację kolejnych działań.

- Spotkania z branżą turystyczną są nam bardzo potrzebne, bo chcemy zobaczyć co działa, a co nie działa. Część rzeczy dowiadujemy się z raportu dotyczącego monitoringu ruchu turystycznego, natomiast Państwa głos jest dla nas bardzo ważny - mówił zastępca prezydenta Torunia Adam Szponka. - Po pierwszych trzech spotkaniach wiemy, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrealizować, mnie tylko z powodów finansowych, ale  także z prozaicznego powodu, że czasem potrzeby wykluczają się nawzajem. Będziemy chcieli więc znaleźć tak zwany „złoty środek”.

Spotkanie prowadziła Dyrektor Biura Rozwoju Turystyki Urzędu Miasta Torunia Ewa Banaszczuk–Kisiel. Przypomniała, że odpowiada za nową komórkę w strukturze Urzędu Miasta, która zajmuje się koordynacją działań w zakresie turystyki, czyli Biurze Rozwoju Turystyki. Spotkania, które organizują będą odbywały się cyklicznie. Dzięki podjętej współpracy będzie można wypracować odpowiadające wszystkim rozwiązania. 

Wstępne dane i spostrzeżenia dotyczące turystyki w 2024 roku zaprezentował dyrektor Ośrodka Informacji Turystycznej Szymon Wiśniewski. Wskazywał, że turyści przybywający do Torunia najczęściej deklarują, ze przyjeżdżają w celu zwiedzania miasta lub w celach wypoczynkowych oraz najczęściej docierają do Torunia samochodem prywatnych, ale coraz większe znaczenie mają również połączenia kolejowe. Coraz częściej turyści pozostają w Toruniu na dwa dni i nastąpił wzrost liczby miejsc noclegowych do ponad 9 tysięcy. Była tez mowa o wycieczkach szkolnych i możliwościach związanych z turystyka biznesową. 

Przedstawiono również  zrealizowany przez gminę oraz planowany do realizacji w zakresie promocji turystycznej działań na rok 2025. Nie zabrakło dyskusji z przybyłymi na miejsce przedstawicielami branży turystycznej. Poruszano m.in. kwestie dodatkowych parkingów usytuowanych w pobliżu starówki (pojawiła się propozycja lokalizacji nieopodal Zamku Dybowskiego), wskazano również na potrzebę montażu dodatkowych koszy na śmieci i opróżniania ich w czasie wysokiego sezonu turystycznego. 

Było to czwarte z cyklu spotkań z branżą turystyczną. Pierwsze, z gestorami toruńskich atrakcji turystycznych, odbyło się 11 lutego 2025 roku. Drugie – z przewodnikami turystycznymi - 21 lutego 2025 roku. Trzecie z zarządcami hoteli  z Torunia i podtoruńskich miejscowości miało miejsce 14 marca 2025 roku.

Fot. © UMT 2025, autor: Wojtek Szabelski, licencja: CC BY-NC 4.0