30 lat temu w Szkole Podstawowej nr 16 powstała pierwsza klasa integracyjna. Był to nowatorski krok nie tylko w mieście i województwie, ale w całym kraju.

25 października 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 16 im. Wandy Szuman obchodzony był uroczyście – i radośnie jubileusz 30-lecia funkcjonowania klas integracyjnych. Jak wspominano, to dzięki determinacji ówczesnego dyrektora szkoły, pani Małgorzaty Trzeciak, która nawiązała kontakt z wydziałem Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie, jedyną uczelnią w Polsce, która w tym czasie kształciła tyflopedagogów, zaistniała możliwość powołania pierwszego oddziału integracyjnego i zatrudnienia specjalisty, a także wyposażenia naszej placówki we właściwy sprzęt. Pierwszymi uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy rozpoczęli naukę w szkole, byli: chłopiec niewidomy oraz inne dzieci słabowidzące. Wychowawcą pierwszej klasy integracyjnej została Barbara Gajtkowska, funkcję nauczyciela specjalisty powierzono tyflopedagog Katarzynie Gdowskiej. 

W uroczystości udział wzięli przedstawiciele samorządu, jednostek oświatowych, a życzenia dalszego efektywnego kształcenia w imieniu prezydenta  Pawła Gulewskiego przekazała jego zastępczyni Dagmara Zielińska. „Pani Dyrektor oraz byłym i obecnym współtwórcom integracji w Szkole Podstawowej nr 16 gratuluję wyjątkowej wrażliwości na potrzeby wszystkich dzieci oraz wykształconych kwalifikacji zawodowych, które zapewniły skuteczność podejmowanym formom kształcenia i wychowania. Szczególnie ciepło pozdrawiam same uczennice i uczniów szkoły wraz z ich rodzicami, którzy od trzech dekad spajają społeczność szkolną w zgodzie z dodatkowymi i wymagającymi zobowiązaniami” – napisał w liście do społeczności szkoły prezydent Paweł Gulewski.

W ciągu 30 lat funkcjonowania w szkole otwierane były sukcesywnie kolejne oddziały integracyjne, w których kształcili się uczniowie posiadający orzeczenia do kształcenia specjalnego nie tylko ze względu na problemy ze wzrokiem, ale także dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, z mózgowym porażeniem dziecięcym, a także ze sprzężoną niepełnosprawnością. W ostatnich latach w szkole pojawili się uczniowie ze spektrum autyzmu, którzy są zarówno w klasach integracyjnych, ale też w nauczaniu włączającym.

Wychodząc naprzeciw potrzebom społecznym, działania szkoły obejmują wsparciem także dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej, w ramach wczesnego wspomagania rozwoju i pracy oddziałów przedszkolnych.

Nauczyciele pracujący w oddziałach integracyjnych, a w szczególności nauczyciele specjaliści w pełni uczestniczą w nauczaniu i wychowaniu dzieci. Często pomagają rozwiązywać problemy dydaktyczne, wychowawcze, a także rodzinne uczniów, stają się istotnym wsparciem dla rodziców i opiekunów w trudnym procesie wychowywania dzieci niepełnosprawnych.

Niepełnosprawni uczniowie aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, biorąc czynny udział w wielu wycieczkach, uroczystościach, akademiach. Z powodzeniem startują w różnorodnych konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych. Należą do kół zainteresowań. Szkoła jest dla nich miejscem, gdzie zawiązują się przyjaźnie, które trwają nawet przez następne lata ich życia.

Obecnie w placówce funkcjonuje dziesięć oddziałów integracyjnych, zarówno w szkole, jak i  w przedszkolu, w których obok uczniów zdrowych, uczą się dzieci i uczniowie posiadający orzeczenia ze względu na różnego rodzaju niepełnosprawności. 

Fot. © UMT 2024, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0