Przyjazny dla podróżnych, z poczekalniami na peronach, windami, ruchomymi schodami i sklepikami – tak latem 2015 r. będzie wyglądał Dworzec Toruń Główny. Obiekt jest właśnie rewitalizowany.
Dworzec Toruń Główny ma już prawie 150 lat. Został wybudowany w 1871 roku. Mimo że od tego czasu wiele przeszedł (między innymi został spalony podczas II wojny światowej), wciąż wiernie służy podróżnym. Ostatniej modernizacji dworca dokonano w 1963 roku, zmieniając układ budynku oraz niszcząc znaczną część zabytkowego wystroju. Od tego czasu dworzec zdecydowanie podupadł. Pod koniec stycznia 2014 r. będące do tej pory własnością kolei obiekty dworca zostały przejęte przez miasto, które chce przywrócić mu dawną świetność.
Na rewitalizację Dworca Toruń Główny miasto ogłosiło przetarg. W końcu, po rozstrzygnięciu procedury odwoławczej, wybrano wykonawcę - firmę Fijałkowski z Torunia – i w październiku 2013 r. podpisano umowę. Dworcowa odnowa będzie kosztowała 43,5 mln zł. Wykonawca ma za zadanie zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji dworca wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad realizacją wykonywanych robót budowlanych.
W lutym br., po protokolarnym przekazaniu obiektu na rzecz Gminy Miasta Toruń, ruszyły prace przy rewitalizacji. Powinny zakończyć się latem 2015 r. Warto tu wspomnieć, że toruński dworzec jest największym obiektem przekazanym dotąd samorządom przez PKP.
By pokazać stan zaawansowania robót, 3 kwietnia 2014 r. zorganizowano konferencję prasową połączoną ze zwiedzaniem.
- Gdy wchodzimy do tych pomieszczeń, dotykamy historii. Przez lata niewiele się tu zmieniło, ale teraz, gdy wspólnie z innymi partnerami podjęliśmy się realizacji wielkiego zadania BiT City, zmieni się wszystko. Dworzec zyska nowe oblicze - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
- Oczywiście będzie to oblicze przyjazne dla podróżnych. By dworzec jak najlepiej służył ludziom, trzeba tu sporo zmienić – dodaje dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów UMT Marcin Maksim. - I tak dworcowe budynki zostaną kompleksowo odnowione. W hallu kasy biletowe zostaną przesunięte w stronę obecnej poczekalni, a ta przeniesiona bliżej obecnych pomieszczeń restauracji. Dzięki temu powstanie miejsce pod funkcje komercyjne. Dostać się tam będzie można przejściem podziemnym, które zostanie poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. W podziemiach także będą się mogły mieścić niewielkie sklepiki i punkty usługowe. Do hallu wjeżdżać się będzie ruchomymi schodami lub windą dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przebudowane zostaną również perony. Wszystkie będą zadaszone i wyposażone w tzw. azyle, czyli przeszkolone pomieszczenia, w których podróżni będą mogli czekać na pociąg. Niepełnosprawni dostaną się na nie windami lub ruchomymi schodami. Na terenie dworca działał będzie hot spot, znajdą się także przewijaki dla niemowląt i powstanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dodatkowym ułatwieniem dla podróżnych będzie nowa, zintegrowana pętla komunikacji miejskiej z parkingiem, na którym podróżny będzie mógł zostawić auto i dalej jechać pociągiem.
Obecnie prowadzone są rozbiórki podsufitek wraz z wypełnieniem stropodachu w postaci żużla i polepy. Rozpoczęto też odkopywanie ścian fundamentowych w celu wykonania izolacji, odebrano część dokumentacji odbiorowej i złożono wniosek o pozwolenie
na budowę. W kwietniu zaplanowane jest rozpoczęcie robót w budynku B i C, a pod koniec tego miesiąca - rozpoczęcie budowy I etapu tunelu od ul. Podgórskiej i modernizacja peronów.
- Zadanie nie jest proste, gdyż dworzec cały czas działa i będzie działał. Nie obejdzie się przy tym bez utrudnień. Po zakończeniu pierwszego etapu w budynku dawnej poczty będzie dworzec tymczasowy, a my 1 września chcemy zacząć remont budynku głównego i drugiego etapu tunelu – stwierdza Piotr Kubiaczyk z firmy Fijałkowski. – Wtedy podróżnych czekają pierwsze utrudnienia,, gdyż będą musieli iść dalej do kas. Tak będzie do stycznia 2015 r. Następnie, w trzecim i czwartym etapie, dokończymy tunel, budynek główny i prace przy pętli przystankowej i parkingu.
Po zakończeniu rewitalizacji dworzec przejdzie w ręce miejskiej spółki Urbitor, która będzie nim zarządzała i o niego dbała.
Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Ma ona przywrócić dworcowi dawną świetność, zmienić układ funkcjonalno-przestrzenny i sprawić, że poprawi się jakość podróżowania. Projekt będzie w prawie 59% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.