Gotowa kanalizacja deszczowa, ułożone kable pod przyszłe oświetlenie, korytowanie oraz wykonywanie wzmocnienia podłoża jezdni cementem po stronie zachodniej - tak wyglądają dziś prace na końcowym odcinku drogi krajowej nr 91.
Prace są prowadzone na przebudowywanym odcinku ulicy Grudziądzkiej, na wysokości Jaru. Pogoda sprzyja pracom, co pozwala na ich realizację na kilku frontach.
Najistotniejszym elementem przebudowy ul. Grudziądzkiej jest budowa ronda turbinowego. Powstaje ono na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 z ul. Strobanda. Jest to miejsce bardzo istotne, szczególnie z punktu widzenia istniejącego osiedla mieszkaniowego i terenów przeznaczonych pod inwestycje. Ze względu na duży ruch na DK91, włączenie się do ruchu od strony ul. Strobanda sprawiało kierowcom dużo trudności i powodowało wiele niebezpiecznych sytuacji. Wszystko to zmieni się dzięki realizowanej inwestycji.
Ronda turbinowe to rozwiązania dobrze znane w naszym mieście. Wcześniej powstały już m.in. na placu Biskupa Chrapka czy na skrzyżowaniu w rejonie ulic Warneńczyka i Grudziądzkiej, a obecnie budowane jest również na skrzyżowaniu Szosy Okrężnej z ul. Gagarina. Istotą takiego ronda jest jego bezkolizyjność, ponieważ potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się, a ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo. Co ważne, w żadnym punkcie na rondzie turbinowym nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Do tej pory na ul. Grudziądzkiej wykonawca wybudował nową jezdnię po stronie wschodniej. Pozwoliło mu to na początku grudnia 2024 r. przełożyć ruch i rozpocząć rozbiórkę starej jezdni zachodniej. Obecnie wykonawca, pomimo zmiennej pogody, wybudował kanalizację deszczową i ułożył kable, które zasilą w przyszłości nowe oświetlenie. Wykonane jest też koryto pod nową jezdnię, która powstanie po stronie zachodniej. Zgodnie z harmonogramem, trwają prace przy stabilizacji gruntu na dobudowywanej jezdni zachodniej. W dalszej kolejności będą realizowane roboty brukarskie.

Warto wiedzieć:
Na jezdni wschodniej, na której obecnie odbywa się ruch, brakuje ostatniej warstwy nawierzchni tzw. ścieralnej, dlatego obowiązuje tu ograniczenie prędkości do 40 km/h. Warstwa ścieralna zostanie ułożona po wykonaniu jezdni zachodniej.
Przypominamy również o tym, że ulica Strobanda jest zamknięta na odcinku od ul. Fortecznej do Grudziądzkiej. Oznacza to brak możliwości wyjazdu z ul. Strobanda w Grudziądzką i z Grudziądzkiej w Strobanda.
Dojazd do ul. Strobanda jest możliwy ulicą Forteczną i ulicą Watzenrodego. Dla usprawnienia ruchu, szczególnie wyjazdu z ul. Fortecznej, na skrzyżowaniu Polnej i Fortecznej zostało ustawione rondo tymczasowe.
Inwestycja zakończy się w listopadzie 2025 r. Jej koszt to 14,7 mln zł.
Fot. © UMT 2025, autor: Miejski Zarząd Dróg, licencja: CC BY-NC 4.0