Projekt składa się z czterech podprojektów:
Podprojekt I - System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.
Podprojekt II - System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej w czasie rzeczywistym.
Podprojekt III - Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (osiedle Bielany).
Podprojekt IV - Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. Zadaniem objęto modernizację 18 szt. wagonów tramwajowych. Prace modernizacyjne ruszyły w 2007 roku, ostatni odnowiony wagon wyjedzie na ulice Torunia w trzecim kwartale 2014 roku.
Linia tramwajowa na Bielany to jedno z zadań podprojektu III. W ramach umowy firma Budimex zaprojektowała i wybudowała linię tramwajową do kompleksu UMK od skrzyżowania ulicy Bema i Sienkiewicza, przez Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do pętli tramwajowej Bielany, a także linię tramwajową w alei Solidarności wraz z węzłem integracyjnym tramwajowo-autobusowym. Inwestycja objęła również budowę trzech torów odstawczych postojowych na pętli tramwajowej przy ulicy Olimpijskiej. Te trzy zadania kosztowały łącznie 42,9 mln zł.
Po raz pierwszy w historii Torunia tramwaj pojawił się przed rektoratem UMK 28 maja 2014 r. Tego dnia wykonano pierwsze próby z użyciem taboru tramwajowego na nowo wybudowanej linii na Bielany. Był to pierwszy przejazd techniczny, od ul. Sienkiewicza do kampusu, który miał wskazać ewentualne usterki. Żadnych niedociągnięć nie wykryto i 24 czerwca linię uroczyście uruchomiono.
Pasażerowie będa z niej mogli korzystać od środy 25 czerwca, a już dziś od godz. 15.00 do 20.00 zapraszamy na pierwsze, bezpłatne przejażdżki.
- Nowa linia na Bielany stwarza nowe połączenia uniwersytetu ze starówką. Oznacza uruchomienie komfortowego, bezpiecznego i nowoczesnego węzła przesiadkowego w al. Solidarności. Zapewnia tramwajom priorytet w ruchu drogowym. Odciąża ten ruch i skraca czas podróżowania w Toruniu w kierunkach wschód – zachód. Jest przyjazna dla środowiska. Przydaje także komunikacji miejskiej w Toruniu nowej atrakcyjności – wylicza prezydent Zaleski.
Prezydent podziękował partnerom projektu – Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika, urzędowi marszałkowskiemu, firmie Budimex i swoim współpracownikom, bo bez nich nie byłoby tej linii. Podziękował też torunianom za cierpliwość i wyrozumiałość w związku z utrudnieniami w czasie budowy. - Jednocześnie przepraszam za dalsze utrudnienia. Ruszamy z realizacją kolejnych zadań, a za kilka lat chcemy ruszyć z budowa linii na osiedle JAR – zapowiada prezydent Zaleski.
- Inwestycje tramwajowe są trudne. To praca w mieście, na żywym organizmie, wiąże się z utrudnieniami dla mieszkańców. Bardzio dziękuję, że to dzielnie przetrwali - dodaje Artur Popko, Dyrektor Oddziału Infrastruktury komunikacyjnej Budimex S.A.