Archiwum

Proces aktualizacji dokumentu Strategii rozpoczęto w roku 2006 wraz z pracami nad Lokalnym Programem Rewitalizacji. 25 września 2006 r. odbyły się pierwsze konsultacje społeczne dotyczące założeń ujętych w projekcie Strategii. Prace nad dokumentem kontynuowano w roku 2007 między innymi w gronie ekspertów oraz magistratu.

Ze względu na rozpoczęcie się nowego okresu programowania środków unijnych, liczne nowe przepisy z tym związane wstrzymano prace nad aktualizacją Strategii.

W kwietniu 2010 r. za pośrednictwem internetowej strony Urzędu Miasta Torunia przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące projektu Strategii. Załącznik nr 2 do dokumentu Strategii zawiera wykaz sugestii w formie tabelarycznej, które otrzymano po przeprowadzonych konsultacjach (22.04.-12.05.2010 r.) od poszczególnych instytucji, osób prywatnych wraz z zakresem ich wykonania. Znaczna część tych uwag została uwzględniona. W przypadku kiedy Wykonawca dokumentu miał odmienne stanowisko niż wnioskujący zmiany, wprowadzono wyjaśnienie danego postępowania. Informacja o w/w konsultacjach dodatkowo została zamieszczona w lokalnej prasie oraz na portalu miejskim www.torun.pl.

W ramach konsultacji dotyczących projektu Strategii, w dniu 17 maja 2010 roku zorganizowano spotkanie dla środowisk gospodarczych, naukowych oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Celem spotkania było podjęcie szerokiej dyskusji na temat zapisów oraz kierunków rozwoju miasta, wskazanych w projekcie Strategii Rozwoju Miasta Torunia.

Strategia Rozwoju Miasta Torunia do roku 2020 została uchwalona przez Radę Miasta Torunia w dniu 4 listopada 2010 roku (uchwała nr 935/2010 Rady Miasta Torunia). Perspektywa czasowa obecnej Strategii została określona do 2020 r. Z punktu widzenia założonych celów strategicznych, jest to perspektywa, która urealnia możliwości ich realizacji.

W projekcie dokumentu określono wizję miasta w roku 2020 jako ośrodka turystycznego, edukacyjnego i gospodarczego. Ponadto sformułowano kilka priorytetowych kierunków rozwoju, do których miasto będzie dążyć, tj.: Toruń - miastem kultury; Toruń - miastem turystyki; Toruń - ośrodkiem akademickim i miastem innowacyjnych przedsiębiorstw; Toruń - ośrodkiem metropolitalnym.

Dokument zawiera zobiektyzowany system zarządzania strategicznego. Przy konstruowaniu reguł zarządzania strategicznego przyjęto następujące zasady: zachowanie czytelności zasad zarządzania strategicznego, wskazania na główną rolę Strategii w zarządzaniu, określenie struktury i zapisów dokumentu Strategii w sposób pozwalający na jej wykorzystanie przy konstruowaniu uzasadnień finansowania projektów ze środków UE.

Misja samorządu
Misję samorządu miasta Torunia zdefiniowano w sposób następujący:

"Misją samorządu jest to, aby uczynić Toruń miastem społeczności otwartej i przedsiębiorczej, która pamięta o dziedzictwie swoich przodków i wykorzystuje je do zbudowania nowoczesnego ośrodka kultury, nauki, gospodarki i turystyki, pełniącego rolę ośrodka metropolitalnego."

Wizja miasta
Wizję miasta Torunia w 2020 r., streszczono w następującej formule:

"Toruń nowoczesnym miastem europejskiej przestrzeni rozwoju."

Struktura Strategii Rozwoju Miasta Torunia z 2010 r. zawierała 4 cele strategiczne dotyczące wszystkich dziedzin życia: społeczeństwo, gospodarkę, oświatę, kulturę oraz turystykę, tj.:

Cel strategiczny 1.
Toruń bezpiecznym miastem społeczności aktywnej i zdrowej
Cele operacyjne:
1.1    Rozwój licznych i aktywnych organizacji pozarządowych oraz ich działalności   
1.2    Aktywizacja i integracja grup zagrożonych wykluczeniem społecznym   
1.3    Wsparcie osób niepełnosprawnych w integracji społecznej i zawodowej   
1.4    Poprawa stanu technicznego i wyposażenia miejskich, publicznych placówek opieki zdrowotnej   
1.5    Rozwój sportu szkolnego, kwalifikowanego oraz miejskiej rekreacji   
1.6    Poprawa stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście   

Cel strategiczny 2.
Toruń silny nowoczesną gospodarką opartą o innowacyjne przedsiębiorstwa, rozwijający infrastrukturę techniczną na potrzeby mieszkańców, gospodarki i turystów
Cele operacyjne:
2.1    Rozwój lokalnych instytucji otoczenia biznesu   
2.2    Promocja gospodarcza Torunia – aktywne pozyskiwanie inwestorów   
2.3    Wsparcie innowacyjnych działań na rzecz gospodarki opartej na wiedzy   
2.4    Poprawa stanu środowiska naturalnego na terenie miasta   
2.5    Poprawa warunków komunikacyjnych w układzie przestrzennym miasta   
2.6    Rozwój budownictwa mieszkaniowego   

Cel strategiczny 3.
Toruń miastem edukacji i ośrodkiem akademickim o międzynarodowym znaczeniu
Cele operacyjne:
3.1    Umacnianie pozycji Torunia jako regionalnego ośrodka edukacji młodzieży   
3.2    Podwyższanie jakości świadczonych usług edukacyjnych na szczeblu przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym oraz kształcenia ustawicznego   
3.3    Kształtowanie międzynarodowego wymiaru Uniwersytetu   
3.4    Toruń miastem międzynarodowych spotkań naukowców   

Cel strategiczny 4.
Toruń miastem chroniącym dziedzictwo kulturowe oraz rozwijającym sferę kulturalną i gospodarkę turystyczną
Cele operacyjne:
4.1    Wzmacnianie instytucjonalne działalności w sferze kultury   
4.2    Wzmocnienie i poszerzanie oferty kulturalnej miasta   
4.3    Rewitalizacja obiektów zabytkowych i terenów zdegradowanych   
4.4    Rozwój marki i konkurencyjnych produktów turystycznych   
4.5    Przygotowanie społecznych podstaw do rozwoju turystyki w Toruniu   
4.6    Toruń miastem międzynarodowych spotkań biznesmenów   

Powyższe cele strategiczne, ze względu na swój kompleksowy charakter, zostały podzielone na określone cele operacyjne. Ponadto każdy cel operacyjny został dodatkowo scharakteryzowany pod względem spodziewanych rezultatów, głównych partnerów oraz priorytetowych instrumentów realizacji celu.



Materiały archiwalne dotyczące działań związanych z dokumentem "Strategia Rozwoju Miasta Torunia" z 2002 r. oraz jego aktualizacją: