Zielone światło dla umowy na przebudowę ul. Olsztyńskiej

W październiku br. podpiszemy umowę na przebudowę ul. Olsztyńskiej. Za 30 miesięcy zmieni się w bezpieczną, dwupasową ulicę, z wiaduktem nad linią kolejową.

- Przebudowa ulicy Olsztyńskiej to bardzo wyczekiwana inwestycja na mapie drogowej Torunia. Do tej pory nie można było podpisać umowy z wykonawcą wybranym w przetargu, firmą Balzola sp. z o.o., która w konsorcjum z hiszpańskim partnerem, zaoferowała realizację zadania za prawie 103 mln, ponieważ jeden z uczestników przetargu odwołał się od tego wyboru do Krajowej Izby Odwoławczej - mówi Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia

9 października br. Krajowa Izba Odwoławcza miała rozpoznawać sprawę, ale do rozprawy nie doszło.  W stanowisku procesowym skierowanym do Krajowej Izby Odwoławczej, Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wskazał na szereg argumentów i dowodów, które potwierdzały zgodność z prawem wszystkich czynności podjętych w toku postępowania przetargowego. Stanowisko wskazujące na prawidłowość działań Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu złożyło także konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania SA. 

Po zapoznaniu się z argumentacją Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, 8 października br., Trakcja S.A. wycofała swoje odwołanie wniesione do Krajowej Izby Odwoławczej, uznając tym samym, że Miejski Zarząd Dróg nie popełnił żadnych nieprawidłowości w toku postępowania przetargowego. - Sukcesem Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu jest to, że argumentacja merytoryczna przedstawiona w toku postępowania odwoławczego była tak silna, że kwestionujący działania Zamawiającego wykonawca zdecydował się wycofać odwołanie jeszcze przed rozprawą. W toku postępowania odwoławczego Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wspierał prof. UMK dr hab. Paweł Nowicki, radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Dziękuję Rafałowi Pietrucieniowi, mojemu zastępcy, Ireneuszowi Makowskiemu, dyrektorowi MZD oraz mecenasowi Nowickiemu za zaangażowanie w prace związane z postępowaniem przed KIO - mówi Paweł Gulewski. 

Wycofanie protestu przez Trakcję oznacza, że wybór oferty konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania SA jest prawomocny, a Miejski Zarząd Dróg w Toruniu może przystąpić do podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego. Oferta Konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania SA. na przebudowę ul. Olsztyńskiej jest najkorzystniejsza cenowo, a wycofanie odwołania przez Trakcja S.A. powoduje, że w budżecie Zamawiającego zaoszczędzono ok. 20 mln zł brutto, ponieważ taka była różnica w cenie pomiędzy konkurującymi wykonawcami. 

 - Inwestycja będzie realizowana w formule optymalizuj i buduj. W praktyce oznacza to, że w pierwszych miesiącach od podpisania umowy wykonawca zaktualizuje projekt wykonawczy, aby go realizować - wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu

CZYTAJ RÓWNIEŻ: 

  1. Jest przetarg na przebudowę Olsztyńskiej
  2. Budujemy ul. Olsztyńską
  3. Przebudowa ul. Olsztyńskiej: o kontrakt walczy 7 firm

PRZETARG NA PRZEBUDOWĘ UL. OLSZTYŃSKIEJ | KALENDARIUM:

kilka miesięcy przed ogłoszeniem przetargu specjalistyczny zespół złożony m.in. z projektantów, drogowców i planistów pracował nad jej optymalizacją. Duża część prac zespołu dotyczyła analizy i wskazania rozwiązań w zakresie połączenia ulicy Olsztyńskiej z już istniejącym układem drogowym. Wszelkie korekty wprowadzane były w granicach wydanych już decyzji administracyjnych i ZRiD-u.

  • 11 marca 2025 r. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Olsztyńskiej. Przypomnijmy, że dokumentacja dla tej inwestycji była przygotowywana w 2015 roku. 
  • 16 czerwca 2025 r. nastąpiło otwarcie ofert. Przebudową ul. Olsztyńskiej było zainteresowanych siedem firm. Najtańsza oferta została skalkulowana na blisko 103 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 132 mln zł. 
  • 18 sierpnia 2025 r. komisja przetargowa dokonała wyboru wykonawcy. Za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Balzola sp. z o.o., która w konsorcjum z hiszpańskim partnerem, zaoferowała realizację zadania za prawie 103 mln złotych. 
  • 28 sierpnia 2025 r. jeden z uczestników przetargu, TRAKCJA S.A., złożyła odwołanie od rozstrzygnięcia przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).
  • 9 października 2025 r. wyznaczony termin rozprawy przez KIO. Do rozprawy jednak nie doszło, ponieważ firma TRAKCJA S.A., która wcześniej oprotestowała wybór swojego konkurenta, wycofała swój protest. 
     

Rozbudowa ulicy Olsztyńskiej obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek, od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych miasta w ciągu DK15. W ramach inwestycji planuje się:

  • budowę dwóch jezdni o szer. 7,0 m, po dwa pasy ruchu,
  • w miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk – Toruń Wschodni, budowę wiaduktu z kładką pieszo-rowerową, w celu bezkolizyjnego i sprawnego przejazdu w tym miejscu,
  • rozbiórkę istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej,
  • budowę chodników,
  • budowę ścieżek rowerowych,
  • budowę dróg dojazdowych,
  • budowę nowego oświetlenia,
  • budowę czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu Ceramicznej i Nowego Przelotu,
  • wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją strugi,
  • budowę ekranów akustycznych,
  • przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.

CO DA NAM PRZEBUDOWA UL. OLSZTYŃSKIEJ?

  • przebudowywany będzie odcinek od ul. Czekoladowej do granicy miasta w ciągu DK15,
  • dostosowanie parametrów technicznych przedmiotowej trasy wylotowej z Torunia (DK15) do aktualnego i prognozowanego natężenia ruchu pojazdów oraz dostosowanie nawierzchni do aktualnego obciążenia ruchem ciężkim,
  • poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów,
  • lepszą dostępność do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego regionu i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych,
  • szybszy i bardziej bezpieczny dojazd do autostrady A1 oraz dróg krajowych i tych, które obsługują ruch lokalny,
  • budowę układu dwujezdniowego, rozbudowę skrzyżowań i pozostałych elementów drogowych, zwiększenie przejezdności drogi wylotowej służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta,
  • polepszenie obsługi komunikacyjnej Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód, zlokalizowanej na obszarze przylegającym do ul. Olsztyńskiej, ul. Szosa Lubicka i węzła autostradowego A1.

Fot. © UMT 2025, autor: EwCe, licencja: CC BY-NC 4.0