Podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm Balzola sp. z o.o. i i Lantania SA. na realizację przebudowy ulicy Olsztyńskiej - na odcinku od ul. Czekoladowej do granicy administracyjnej miasta. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w tej części Torunia w ostatnich latach.
- Serdecznie gratuluję Panie Prezydencie, że udało się doprowadzić do tego momentu, kiedy podpisywana jest umowa na realizację ulicy Olsztyńskiej. Nie było to łatwe - powiedział sekretarz stanu, zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Grzegorz Karpiński. - Środki finansowe, które udało się Panu zdobyć w budżecie krajowym są rekordowe z punktu widzenia każdego z samorządów. Myślę, że koledzy samorządowcy mogą Panu zazdrościć i mam nadzieję, że bez przeszkód inwestycja zostanie w czasie, który za chwilę w umowie zostanie wskazany, zrealizowana, czego również życzę Panu Prezesowi Balzola, dziękując za to, że udało się złożyć ofertę w takiej cenie, która pozwala dzisiaj miastu rozpocząć inwestycję.
- Ten odcinek drogi, którym przemieszczam się, pełniąc różne funkcje w samorządzie województwa od 2005 roku, uświadomił mi, jakie są problemy mieszkańców żyjących tutaj, ale również tych, którzy korzystają z jakże ważnej drogi dla naszego województwa, jaką jest DK 15. I ta inwestycja, o której marzyliśmy naprawdę dzisiaj się ziści - mówił senator Rzeczypospolitej, Ryszard Bober. - Serdecznie gratuluję wszystkim i wierzę w to, że wykonawca dotrzyma zapisów umowy i powstanie piękna droga, która będzie służyła nie tylko mieszkańcom nie tylko województwa kujawsko-pomorskiego, ale zdecydowanie poprawi płynność i bezpieczeństwo, o które i tak zabiegamy. Wszelkiej pomyślności!
- Panie Ministrze, Panie Senatorze, Panie Starosto, wszyscy którzy dziś są, a są to osoby nieprzypadkowo znajdujące się w tym miejscu, "matki i ojcowie" sukcesu. Nie ja, ale my dokonaliśmy rzeczy niemożliwych, które z punktu widzenia roku poprzedniego, wydawały się karkołomne. Nie ja, ale my wspólnie doprowadziliśmy do sytuacji, w której powiedzieliśmy, że na poważnie potraktujemy projekt przebudowy ulicy Olsztyńskiej, a potem zdobędziemy na nie dofinansowanie - mówił prezydent Torunia Paweł Gulewski. - Rzeczywiście podjąłem indywidualne zobowiązanie, jeszcze na etapie kampanii wyborczej, że ulica Olsztyńska stanie się pierwszym etapem, z którym ja, moja administracja, ale również moje środowisko, w tym również klub Koalicji Obywatelskiej, zmierzymy się w tej kadencji. I rzeczywiście tak było. To moje indywidualne zobowiązanie stało się zobowiązaniem uwspólnionym przez moją administrację, moich współpracowników, którzy od czerwca 2024 roku na poważnie potraktowali ten projekt.
Prezydent podkreślił że nie byłoby tej inwestycji bez zaangażowania Grzegorza Karpińskiego. Podziękował również senatorowi Ryszardowi Boberowi, zastępcy prezydenta Torunia Rafałowi Pietrucieniowi, dyrektorowi Miejskiego Zarządu Dróg Ireneuszowi Makowskiemu, dyrektor Wydziału Strategii i Projektów Rozwojowych UMT Annie Głuszek, radnym klubu Koalicji Obywatelskiej i Wspólnego Torunia oraz innym osobom, które przyczyniły się do podpisania umowy.
- Dzisiaj kończymy jeden, bardzo ważny dla całej inwestycji etap przygotowania, zarówno projektowego, jak i całego montażu finansowego dla tej inwestycji, ale zaczyna się moment bardzo kluczowy dla tej inwestycji, a mianowicie jej powstawanie. Do 30 miesięcy będzie miała firma Balzola na zrealizowanie tej bardzo ważnej inwestycji. Pozostaje jeszcze duża praca na linii MZD a firmy wykonującej inwestycję. To będzie bardzo trudne 30 miesięcy, bo powstaje zupełnie nowy układ drogowy. To dwa kilometry podwójnej drogi dwa na dwa, z bardzo dużym obiektem inżynieryjnym czyli wiaduktem nad linią kolejową Nasielsk-Toruń Wschodni. Powstają ścieżki rowerowe, cała infrastruktura podziemna - dodał prezydent Torunia Paweł Gulewski.
- Rzeczywiście radni dwóch klubów, w tym radni Klubu Koalicji Obywatelskiej , tak jak Pan Prezydent powiedział podjęli decyzję o zaciągnięciu zobowiązania i na etapie tym, który jest dla nas dostępny – głosowania, wspieraliśmy tę inwestycję za każdym razem. Natomiast wiem, że grono pracy zostało wykonane przez osoby, które wymienił Pan Prezydent. Dziękuję projektantom, którzy zaktualizowali projekt tak, by on lepiej służył mieszkańcom - mówił radny Rady Miasta Torunia, przewodniczący klubu KO, Bartłomiej Jóźwiak. – W tym historycznym, bardzo ważnym momencie, jakim jest podpisanie umowy i rozpoczęcie inwestycji, północno-wschodni wylot z Torunia, ostatnia niezrealizowana droga wyjazdowa z naszego miasta, o tak ważnym znaczeniu, z pewnością ma wagę dla całego miasta. Natomiast to także bardzo ważna inwestycja dla społeczności osiedla, na którym się znajdujemy, którzy dekady czekali na realizację tej inwestycji. Dziękuję Panu Ministrowi, Panu Senatorowi oraz wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie aplikacji i skuteczne pozyskanie środków na realizację tej inwestycji. Natomiast wykonawcy chciałem życzyć rzeczywiście dotrzymania terminu.
Starosta toruński Mirosław Graczyk obecny podczas uroczystości wskazywał na wagę inwestycji z punktu widzenia województwa , powiatu i obszary Metropolii Toruńskiej. Wskazywał, że dobry układ drogowy to kręgosłup życia gospodarczego. Bez sprawnego układu drogowego trudno bowiem o rozwój.
Uroczyste podpisanie umowy (na wykonanie przebudowy ul. Olsztyńskiej) pomiędzy Miejskim Zarządem Dróg w Toruniu i firmą Balzola odbyło się przy skrzyżowaniu ul. Olsztyńskiej i Suwalskiej. Z ramienia toruńskiego MZD umowę podpisał dyrektor Ireneusz Makowski. W imieniu generalnego wykonawcy podpis złożył prezes zarządu Balzola Polska Andrzej Rogiński. - Przed nami ogromne wyzwanie techniczne i logistyczne, ale dzięki doświadczeniu Balzola Polska wierzymy w sprawną realizację - powiedział Ireneusz Makowski, dyrektor MZD w Toruniu.
- Jesteśmy dumni, że możemy współtworzyć nowoczesną infrastrukturę Torunia. Dołożymy wszelkich starań, by inwestycja przebiegła sprawnie, terminowo i z poszanowaniem potrzeb mieszkańców. Przed nami jednak szereg skomplikowanych działań formalnych i technicznych - zanim zostanie wbita pierwsza łopata, musimy przeprowadzić szczegółowe analizy gruntowe, przygotować dokumentację wykonawczo-techniczną, uzyskać niezbędne decyzje i przeprowadzić liczne uzgodnienia techniczne oraz prawne - podkreślił Andrzej Rogiński, prezes zarządu Balzola Polska.
Budżet państwa wspiera inwestycję
W budżecie Torunia na 2025 rok na przebudowę ul. Olsztyńskiej zaplanowano 45 mln zł, w wieloletniej prognozie finansowej w latach 2026-2028 zapisano łącznie kolejne 55 mln zł. Wydatki w kwocie 100 mln zł zostaną pokryte finansowaniem zwrotnym, częściowo w formie preferencyjnej pożyczki (w kwocie 51,4 mln zł) ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast. Gmina Miasta Toruń otrzymała historyczne i rekordowe dofinansowanie ze środków subwencji ogólnej budżetu państwa w kwocie 53 mln zł, co pozwoli pomniejszenie finansowania zwrotnego na to zadanie.
CZYTAJ: Budujemy ul. Olsztyńską
Realizacja w formule "optymalizuj i buduj"
Przebudowa ul. Olsztyńskiej będzie realizowana w formule "optymalizuj i buduj", co oznacza, że wykonawca zaktualizuje dokumentację projektową (z 2015 roku) przed rozpoczęciem robót. Umożliwi to m.in. etapowanie prac i zapewnienie przejezdności w czasie budowy - co znacząco ułatwi funkcjonowanie mieszkańcom i kierowcom. Na skrzyżowaniu ul. Ceramiczna/Nowy Przelot zostanie zaprojektowane m.in. rondo turbinowe.
Realizacja tego zadania wymaga nie tylko precyzyjnych planów, ale także szeregu uzgodnień technicznych i prawnych, dogłębnych analiz gruntowych, przygotowania dokumentacji wykonawczo-technicznej, projektów technologicznych, programów zapewnienia jakości oraz projektów etapowania robót i organizacji ruchu. Przed rozpoczęciem prac budowlanych konieczne jest sprawdzenie nośności gruntu, analiza warunków przy murach i kładce, weryfikacja wpływu kolektora deszczowego oraz przygotowanie do projektowania konstrukcji. To wszystko sprawia, że zanim zostanie "wbita pierwsza łopata", wykonawca musi wykonać szereg skomplikowanych działań formalnych i technicznych. Rozpoczęcie prac budowlanych w terenie planowane jest na II kwartał 2026 roku, a czas realizacji wynosi 30 miesięcy od podpisania umowy.
Co obejmuje przebudowa?
Przebudowa obejmie blisko 1,9-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 15. Ulica Olsztyńska uzyska klasę techniczną GP 2/2, co oznacza po dwa pasy ruchu w każdą stronę o szerokości 3,5 m. Przewidziano również chodniki o szerokości 2 m i ścieżki rowerowe o szerokości od 2 do 2,5 m.
W ramach inwestycji powstaną m.in.:
- wiadukt nad torami kolejowymi o długości 205 m,
- wiadukt nad drogą lokalną (15 m),
- przepust na Strudze Toruńskiej (55,5 m),
- drogi serwisowych o łącznej długości 827 m,
- ekrany akustyczne o łącznej długości ponad 520 m.
Proces przygotowawczy rozpoczął się w czerwcu 2024 r., kiedy to zespół projektantów, drogowców i planistów pracował nad optymalizacją wcześniejszego projektu z 2015 roku.
11 marca 2025 r. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy. Do postępowania przystąpiło siedem firm, a najkorzystniejszą ofertę - wartą prawie 103 mln zł - złożyła spółka Balzola w konsorcjum z partnerem z Hiszpanii.
W połowie sierpnia br. komisja przetargowa dokonała wyboru wykonawcy. Pod koniec miesiąca jeden z uczestników postępowania złożył odwołanie. Na 9 października br. został wyznaczony przez Krajową Izbę Odwoławczą termin rozprawy – jednak do niej nie doszło, ponieważ firma Trakcja S.A. dzień wcześniej wycofała protest. W stanowisku procesowym skierowanym do Krajowej Izby Odwoławczej, Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wskazał na szereg argumentów i dowodów, które potwierdzały zgodność z prawem wszystkich czynności podjętych w toku postępowania przetargowego. Stanowisko wskazujące na prawidłowość działań Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu złożyło także konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania SA.
Balzola – sprawdzony partner Torunia
Firma Balzola sp. z o.o. to wykonawca dobrze znany w Toruniu. Zrealizowała m.in. budowę linii tramwajowej na Jar, rozbudowę drogi krajowej nr 91 i rondo na wysokości ul. Strobanda, a także budowę ulic Watzenrodego, Strobanda i Heweliusza. Obecnie prowadzi także budowę Trasy Staromostowej od ul. Dekerta do pl. Niepodległości.
Co nam da przebudowa ul. Olsztyńskiej?
- przebudowywany będzie odcinek od ul. Czekoladowej do granicy miasta w ciągu DK15,
- dostosowanie parametrów technicznych przedmiotowej trasy wylotowej z Torunia (DK15) do aktualnego i prognozowanego natężenia ruchu pojazdów oraz dostosowanie nawierzchni do aktualnego obciążenia ruchem ciężkim,
- poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów,
- lepszą dostępność do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego regionu i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych,
- szybszy i bardziej bezpieczny dojazd do autostrady A1 oraz dróg krajowych i tych, które obsługują ruch lokalny,
- budowę układu dwujezdniowego, rozbudowę skrzyżowań i pozostałych elementów drogowych, zwiększenie przejezdności drogi wylotowej służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta,
- polepszenie obsługi komunikacyjnej Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód, zlokalizowanej na obszarze przylegającym do ul. Olsztyńskiej, ul. Szosa Lubicka i węzła autostradowego A1.
Ul. OLSZTYŃSKA: najważniejsze daty i wydarzenia
- 17 kwietnia 2014 r. uzyskanie ostatecznej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska ustalającej środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia.
- 16 marca 2020 r. uzyskanie postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia w sprawie uwarunkowań środowiskowych.
- 8 kwietnia 2021 r. uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- lipiec 2025 r. przyznanie dofinansowania ze środków subwencji ogólnej - 53 118 018 zł.
- 14 października 2025 r. podpisanie umowy na dofinansowaniu w formie pożyczki ze środków KPO - 51 401 813,23 zł.
- Pierwszy odcinek ul. Olsztyńskiej, od Szosy Lubickiej do ul. Suwalskiej (1,5 km), został przebudowany w 2007 roku. Inwestycja kosztowała 13,9 mln zł, z czego 9,1 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków zewnętrznych (Sektorowy Program Operacyjny Transport).
Harmonogram prac nad ul. Olsztyńską od czerwca 2024 roku:
- czerwiec 2024 r. specjalistyczny zespół złożony m.in. z projektantów, drogowców i planistów pracował nad optymalizacją projektu. Duża część prac zespołu dotyczyła analizy i wskazania rozwiązań w zakresie połączenia ulicy Olsztyńskiej z już istniejącym układem drogowym. Wszelkie korekty wprowadzane były w granicach wydanych już decyzji administracyjnych i ZRiD-u.
- 11 marca 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Olsztyńskiej. Przypomnijmy, że dokumentacja dla tej inwestycji była przygotowana w 2015 roku.
- 16 czerwca 2025 r. nastąpiło otwarcie ofert. Przebudową ul. Olsztyńskiej było zainteresowanych siedem firm. Najtańsza oferta została skalkulowana na blisko 103 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 132 mln zł.
- 18 sierpnia 2025 r. komisja przetargowa dokonała wyboru wykonawcy. Za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Balzola sp. z o.o., która w konsorcjum z hiszpańskim partnerem, zaoferowała realizację zadania za prawie 103 mln złotych.
- 28 sierpnia 2025 r. jeden z uczestników przetargu, firma TRAKCJA S.A., złożyła odwołanie od rozstrzygnięcia przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).
- 9 października 2025 r. termin rozprawy wyznaczony przez KIO. Do rozprawy jednak nie doszło, ponieważ firma TRAKCJA S.A., która wcześniej oprotestowała wybór swojego konkurenta- firmy Balzola sp. z o.o., wycofała swój protest.
- 22 października 2025 r. podpisanie umowy na przebudowę ul. Olsztyńskiej na odcinku od ul. Czekoladowej do granicy administracyjnej miasta.
Fot. © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0