SCHEMATOM STOP!
Tytuł projektu:
SCHEMATOM STOP! Wspólne działania instytucji pomocy społecznej i instytucji rynku pracy - pilotaż
Program Operacyjny:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Priorytet I „Zatrudnienie i integracja społeczna”
Działanie 1.2 „Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej”
Instytucją zarządzającą jest Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Realizatorzy:
Lider: Miasto Toruń – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu
Partner: Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia
Dane finansowe:
MOPR:
Wartość projektu: 494 189,49 zł
Kwota dofinansowania: 494 189,49 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny i Budżet Państwa
PUP: Wkład rzeczowy.
Termin realizacji:
23.01.2014 r. – 31.03.2015 r.
Termin podpisania umowy o dofinansowanie:
23.01.2014 r.
Opis projektu:
Cel:
Głównym celem projektu było utworzenie skoordynowanego systemu współpracy instytucjonalnej wobec rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym z tytułu bezrobocia lub pozostawania w trwałym pokoleniowym bezrobociu i niemożności wyjścia z systemu świadczeń pomocy społecznej, a także testowe wypracowanie nowych instrumentów rodzinnej aktywizacji i integracji społecznej.
Grupa docelowa:
Pracownicy instytucji pomocy i integracji społecznej, instytucji rynku pracy oraz samorządowej administracji publicznej.
Zadania:
1. Opracowanie rodzinnych programów aktywizacji zawodowej, pomocy i integracji społecznej. Rodzinne programy aktywizacji przyjęły formę modelowych rozwiązań pracy z rodzinami wielodzietnymi zagrożonymi wykluczeniem społecznym z tytułu długotrwałego bezrobocia i ubóstwa.
2. Powstały dwa rodzaje zespołów: Powiatowe Zespoły Koordynujące Współpracę oraz Mobilne Grupy Interdyscyplinarne.
Zadaniem Powiatowych Zespołów Koordynujących Współpracę było m.in. przygotowanie szczegółowych zasad współpracy instytucji obu systemów w ramach testowania modeli oraz zapoznanie poszczególnych gmin z modelami testowymi, które będą stanowiły rodzaj wytycznych dla gmin do opracowywania ich własnych rozwiązań na bazie modeli. Powiatowe Zespoły były odpowiedzialne za opracowanie tzw. Lokalnych Programów Interdyscyplinarnej Współpracy, wspólnego lokalnego katalogu działań integrującego pracowników instytucji obu obszarów we wspólnych działaniach na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i bezrobociem, w tym szczególnie rodzin objętych pilotażem.
Mobilne Grupy Interdyscyplinarne przyjęły natomiast postać 10-osobowych zespołów tworzonych przez pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej oraz instytucji rynku pracy. Były one odpowiedzialne za opracowanie i wdrożenie rodzinnych programów dla wybranych rodzin (z wykorzystaniem wskazówek modelowych), a następnie przedłożenie ich do akceptacji przez Powiatowe Zespoły Koordynujące Współpracę.
Po powołaniu obu Zespołów, a także opracowaniu Lokalnych Programów Interdyscyplinarnej Współpracy i rodzinnych programów rozpoczął się etap wdrażania wypracowanych rozwiązań poprzez pracę z członkami dziesięciu rodzin. Mobilna Grupa Interdyscyplinarna działała bezpośrednio w terenie z rodzinami beneficjentów pomocy społecznej animując wdrażanie elementów programów. Dzięki takiemu działaniu nastąpiło zbliżenie instytucji do środowiska osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej oraz realna współpraca pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej oraz instytucji rynku pracy wobec rodzin z wykorzystaniem filaru reintegracji społecznej i zawodowej na poziomie powiatu i gminy.
Osiągnięte rezultaty:
- opracowanie Modelu Lokalnej Interdyscyplinarnej Współpracy i modelu programów rodzinnych;
- wdrożenie nowatorskich programów współpracy instytucji pomocy i integracji społecznej oraz instytucji rynku pracy tzw. Lokalne Programy Interdyscyplinarnej Współpracy;
- wzrost wiedzy wśród pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej oraz instytucji rynku pracy nt. specyfiki pracy tych instytucji z klientem, wspólnych problemów oraz obszarów wymagających skoordynowanej współpracy;
- uzyskanie wiedzy pozwalającej określić najbardziej efektywne działania wskazane do implementacji w obszarze pomocy i integracji społecznej oraz rynku pracy;
- wzrost spójności działań instytucji obu obszarów;
- wzrost satysfakcji klientów instytucji rynku pracy i pomocy i integracji społecznej.
Projekt został zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.