Bilet SMS

1176 biletów jednorazowych, 66 sieciówek, 11 biletów na jedną linię – to wyniki pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania w Toruniu systemu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej przez komórkę.

Od 1 stycznia 2013 roku bilet na tramwaj czy autobus miejski w Toruniu można kupić  za pomocą telefonu komórkowego. Miasto zawarło umowę z firmą moBILET, która przygotowała specjalną aplikację na telefon. Podobne systemy już funkcjonują w kilku miastach Polski, Toruń jest natomiast pierwszym, w którym w ten sposób można także kupić sieciówkę. System moBILet jest już torunianom znany -  kierowcy korzystają z niego od 1 kwietnia 2009 r. płacąc za parkowanie. Z usług tej samej firmy korzystają też mieszkańcy Poznania, Szczecina, Olsztyna, Łodzi i Trójmiasta. Za pomocą aplikacji moBILETU można kupić zarówno bilety jednorazowe - normalne i ulgowe, jak i sieciowe, jednodniowe czy na jedną linię tramwajową i autobusową.

Pierwsze dwa tygodnie sprzedaży pokazują, że usługa szybko znalazła w Toruniu swoich zwolenników. Do 16 stycznia 2013 r. z aplikacji moBILETU mieszkańcy i turyści skorzystali 875 razy. Zakupiono łącznie 1176 biletów jednorazowych, w tym 667 normalnych, 497 ulgowych oraz 12 nocnych: 6 normalnych i 6 ulgowych. Torunianie kupili też przez komórkę 66 biletów sieciowych: 32 normalne miejskie za 89,20 zł i jedną miejsko-podmiejską za 122,40 zł, a także 33 sieciówki ulgowe za 44,60 zł. 11 osób kupiło bilet na jedną linię - tramwajową (5 normalnych za 71,60 zł i 1 ulgowy za 35,80 zł), a na linię autobusową - 5 normalnych po 75,80 zł. System odnotował także sprzedaż 9 biletów jednodniowych (normalny 11,20 zł i ulgowy 5,60 zł), które z dużym prawdopodobieństwem można przypisać odwiedzającym Toruń turystom. 

Usługi moBILET są dostępne we wszystkich sieciach komórkowych, niezależnie od operatora, zarówno dla umów abonenckich i w telefonach na kartę.

Jakie wymagania musi spełnić telefon?

  • Obsługa platformy Java ( MIDP 2.0 oraz 2.1 ), system operacyjny Symbian, Android, iOS, Bada. Aplikacja moBILET tymczasowo nie działa na Windows Mobile
  • Możliwość łączenia się z Internetem poprzez GPRS. Aplikacja nie łączy się za pomocą BIS
  • Minimum 300 kB pamięci na telefonie dla aplikacji moBILET
  • Poprawnie skonfigurowany profil INTERNET GPRS

Aby móc kupować bilety przez komórkę, wystarczy zarejestrować się w systemie moBILET przez internet lub wysłać sms o treści MOBILET (koszt to 50gr + VAT) na numer 7055. Otrzymamy dwa sms zwrotne: pierwszy z loginem i hasłem, drugi z linkiem do pobrania darmowej aplikacji moBILET. Następnie należy zainstalować w telefonie komórkowym aplikację i zasilić swoje elektroniczne konto dowolną kwotą, np. 10 zł (podobnie,  jak kupujemy kartę telefoniczną). Operacja rejestracji wymaga kilkunastu minut, trzeba ją przeprowadzić wcześniej, zanim zamierzamy skorzystać z komunikacji miejskiej. Doładowania konta można dokonać na stronie moBILETU (poprzez przelew bankowy). Potem, już w autobusie czy tramwaju, należy uruchomić aplikację w telefonie komórkowym i wybrać odpowiedni bilet z wyświetlanej w telefonie listy, a nastepnie go skasować. W trakcie kontroli pasażer okazuje kontrolerowi bilet wyświetlany na ekranie telefonu komórkowego, zawierający m.in. datę, godzinę, nr linii i numer boczny wozu.

Czas na zakup biletu jest ograniczony do 30 sekund - po to, by uniemożliwić ewentualne nieuczciwe próby przygotowania operacji i jej realizacji dopiero po wejściu kontrolera. Po wyznaczonym czasie, jeśli nie dokonamy zakupu biletu, zostajemy wylogowani z systemu, a trzykrotna nieudana próba zakończy się jego blokadą (która można znieść poprzez stronę internetową). Warto pamiętać, by po wejściu do autobusu zapamiętać numer boczny pojazdu (widoczny np. nad drzwiami ) – jest on potrzebny przy zakupie biletu (chodzi o to, by jeden bilet można było wykorzystać tylko w jednym pojeździe).

Firma moBILET Sp. z o.o. została wybrana w drodze zamówienia publicznego do 14 tys. euro. Jej wynagrodzenie jest prowizyjne i wynosi odpowiednio: 3,5% od wielkości miesięcznej sprzedaży biletów jednorazowych i krótkookresowych oraz 2% od wielkości miesięcznej sprzedaży biletów miesięcznych (plus VAT). Dla porównania, wysokość rabatu udzielana podmiotom gospodarczym (np. kioski) przy zakupie biletów jednorazowych wynosi 4,86 %.

Miasto nie ponosi żadnych kosztów związanych z wdrożeniem i utrzymaniem systemu moBILET. Koszty ponoszone przez pasażera to - w przypadku aktywacji sms-em - jednorazowy koszt wysłania smsa aktywacyjnego (50gr + VAT). Do tego oczywiście cena zakupionego biletu i koszt jego przesłania (połączenie internetowe – zależy od umowy jaką posiada pasażer z operatorem telefonii komórkowej).

>> Więcej przydatnych informacji na temat biletów moBILET znajdziesz TUTAJ
>> Podręcznik moBILET znajdziesz TUTAJ