Średnicowa - wygodna alternatywa

Alternatywne połączenie drogowe na mapie Torunia. 9 października 2015 r. oddano do użytku  II odcinek Trasy Średnicowej Północnej od ul. Grudziądzkiej do M. Skłodowskiej-Curie.

- Toruń musi mieć połączenie pomiędzy wschodnimi a zachodnimi osiedlami. II etap Trasy Średnicowej Północnej powstał po to, by podróżowało się sprawniej i lepiej. Także rowerami, bo wzdłuż trasy jest piękna droga rowerowa – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Dzięki temu będziemy mogli przejechać od ul. M. Skłodowskiej-Curie aż do ul. Chełmińskiej jedną, równa trasą drogową, omijając otoczenie Zespołu Staromiejskiego, a tam już niedługo będziemy mogli wjechać we fragment ul. Chełmińskiej i później, także dwujezdniową ul. Bema, Broniewskiego i Bydgoską,  aż do granic miasta. Budując Trasę Średnicową Północna pomyśleliśmy już także o jej połączeniu z Trasą Mostową Wschodnią

Przetarg na budowę II etapu średnicówki wygrała firma Skanska – ta sama, która realizowała I etap - od Szosy Chełmińskiej do ul. Grudziądzkiej. II odcinek liczy 3070,83m. Na mapie komunikacyjnej Torunia połączył on nie tylko zachodnią część miasta ze wschodnią, ale stanowi alternatywę w stosunku do przepełnionych dziś ulic Kraszewskiego- Czerwonej Drogi, Odrodzenia, Przy Kaszowniku, Warneńczyka, Kościuszki i Żółkiewskiego. To również szybsze i komfortowe połączenie dla kierowców jadących Wałami gen. Sikorskiego, Szumana, placem św. Katarzyny, Warszawską, Traugutta i Lubicką.

II etap Trasy Średnicowej Północnej to alternatywa dla dróg krajowych 80 i 91 przebiegających przez miasto. Wyboru można dokonać zjeżdżając z autostrady do Torunia. Do wyboru jest istniejący obecnie ciąg dróg: Szosa Lubicka, Lubicka, Traugutta Warszawska, Dobrzyńska, plac Pokoju Toruńskiego, Przy Kaszowniku, plac biskupa Chrapka, Odrodzenia, Czerwona Droga, Kraszewskiego, Bema, Broniewskiego do Szosy Bydgoskiej.

Z kolei kierowcy zjeżdżający  z autostrady będą mogli pojechać: Szosą Lubicką, Olimpijską, Skłodowskiej-Curie, Trasą Średnicową Północną (od Skłodowskiej-Curie do Szosy Chełmińskiej), Szosą Chełmińską (fragment w budowie), Bema, Broniewskiego, Szosą Bydgoską.    

Dzięki Trasie Średnicowej Północnej kierowcy jadący z mostu gen. E. Zawackiej wjadą w ul. Wschodnią, dalej M. Skłodowskiej-Curie i nowo wybudowaną Trasą Średnicową, omijając centrum miasta, dojadą do terenów przemysłowo-składowych zlokalizowanych przy ul. Polnej, Chrobrego, Mazowieckiej. Tu równolegle z budową Trasy Średnicowej Północnej miasto przebudowało układ drogowy. Wybudowano ul. Dworcową, która nie tylko zapewnia obsługę  Młynów, ale łączy tereny produkcyjne i usługowe, w tym Izbę Celną, z Trasą Średnicową. Wykonano także połączenie ul. Dworcowej z ul. Wielki Rów. Rozpoczęła się przebudowa ulicy Batorego od Trasy Średnicowej Północnej do ul. Towarowej i Pod Dębową Górą.

Nie bez znaczenia dla powiązania Trasy Średnicowej Północnej z istniejącym układem ulic na kierunku wschód-zachód jest trwająca obecnie budowa Trasy Staromostowej, jak również mająca niebawem ruszyć przebudowa Podgórnej. Po oddaniu Trasy Staromostowej (zgodnie z umową 30.11.2015 r.) w relacji zachód-wschód będziemy mogli pojechać od pl. Hoffmanna, Bema, Szosą Chełmińską do Trasy Średnicowej Północnej (etap I i etap II) i aż do M. Skłodowskiej-Curie.

Warto pamiętać 

  • Podpisanie umowy: 21.05.2014r.
  • Koszt umowy: 107.641.839,75 zł
  • Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 -30 371 085, 25 zł
  • Inżynier projektu: DDG Sp.zo.o.: 899 831,41 zł

 Podstawowe dane dotyczące II etapu Trasy Średnicowej Północnej

  • klasa drogi G 2/2,
  • szerokość pasa ruchu 3,5m,
  • szerokość jezdni 2x7m,
  • kategoria ruchu KR6,
  • długość trasy – (jezdnia południowa) 3070,83m,
  • przebudowa 3 skrzyżowań:
    - z ul. Dworcową
    - z ul. Bolesława Chrobrego
    - z ul. M. Skłodowskiej- Curie 

Przebudowa torowiska tramwajowego (w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie)

Długość przebudowy toru tramwajowego:

- tor północny 356,42 m
- tor południowy 368,22 m

Budowa obiektów inżynierskich:

  • estakada drogowa południowa (jezdnia, chodnik, droga dla rowerów) - 456,24 m
  • przejazd pieszo-rowerowy pod nasypem - 46,00 m
  • kładka dla pieszych na wysokości ul. Świętopełka– 57,00 m

Roboty branżowe:

  • rozbiórka budynków i ogródków działkowych
  • usunięcie kolizji teletechnicznych
  • usunięcie kolizji gazowych
  • usunięcie kolizji z siecią wod-kan
  • przebudowa sieci CO
  • oświetlenie drogowe
  • oznakowanie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu
  • budowa kanalizacji deszczowej
  • budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach
  • zieleń drogowa