W Toruniu mamy ich już sporo, a będzie jeszcze więcej. Mowa o zielonych torowiskach. Dzięki nim w mieście jest nie tylko ciszej i przyjemniej dla oka, ale – przede wszystkim – bardziej ekologicznie. Przybędzie także zielonych przystanków.

W Toruniu eksploatowanych jest prawie 30 km tras tramwajowych. Znaczna ich część została kompleksowo wyremontowana lub wybudowana dzięki środkom unijnym. W efekcie stały się cichsze, bezpieczniejsze i zielone. Obecna perspektywa unijna na lata 2021-2027 daje szansę na pozyskanie funduszy na kolejne gruntowne remonty zużytych wieloletnią eksploatacją szyn i pozostałej infrastruktury.

I tak już niebawem ruszą prace przy modernizacji torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja (od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska) oraz w ciągu ul. Kościuszki (od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do ul. Olbrachta). Na obu odcinkach, tam, gdzie będzie to możliwe, torowiska będą zielone.

Pierwsze zadanie obejmie odcinek o długość ok. 4,6 tys. metrów toru pojedynczego łącznie z pętlą Olimpijska, z uwzględnieniem przejazdu drogowego (łuku) na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej/Ślaskiego. Powstanie także podstacja trakcyjna służąca do zasilania infrastruktury tramwajowej, instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach.

Modernizacja tego odcinka jest możliwa dzięki dofinansowaniu z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027.

Na Kościuszki prace obejmą  budowę nowego torowiska na odcinku 1,2 tys. metrów toru pojedynczego, budowę nowej sieci trakcyjnej oraz modernizację infrastruktury towarzyszącej takiej jak m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci (w zakresie niezbędnym do poprawnej realizacji zadania).

Zadanie jest realizowane w ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”. Dofinansowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej, z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

fot. MZK w Toruniu

Na tym nie koniec. Miasto przymierza się do modernizacji kolejnego odcinka torowiska – dwóch tys. metrów toru pojedynczego w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie od ul. Wschodniej do Pętli Elana, z wyłączeniem odcinka zmodernizowanego w 2014 r. 16 lipca br. został ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej.

Planowana jest budowa nowego torowiska w technologii zielonej, budowa nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej (m.in. wiat, ścieżek rowerowych, chodników, jezdnie, sieci - w zakresie niezbędnym do poprawnej realizacji zadania). Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2028.

Warto przypomnieć, że zielone torowiska powstają od kilku lat przy okazji wszystkich inwestycji realizowanych przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu. W ostatnich latach  powstały w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, od pl. Niepodległości do ul. Reja, w ciągu ul. Bydgoskiej (od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina i w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej. To łącznie prawie 9,5 tys. metrów toru pojedynczego nowoczesnych, ekologicznych, w znacznej części zielonych torowisk. Wcześniej, podczas przebudowy układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, zazieleniło się torowisko wzdłuż ul. Chopina i Gagarina. W efekcie Toruń może chwalić się jednym z największych w Polsce odsetkiem zielonych torowisk w stosunku do całości torowisk w mieście.

Dużą rolę estetyczną i – przede wszystkim – ekologiczną pełnią także zielone przystanki. 14 takich platform powstało przy okazji budowy nowej linii tramwajowej na północ Torunia, a dwie na pl. Rapackiego.

Wprowadzenie zieleni w przestrzeń przystanku ma na celu podniesienie jakości
miejsca pod względem przyrodniczym, klimatycznym i funkcjonalnym. Zieleń nie tylko zdobi, ale daje ochronę przed  promieniami słonecznymi, pochłania zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy i zwiększa retencję.

Kolejnych 10 zielonych przystanków powstanie w Toruniu w ramach wspomnianego już projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”. Prace obejmą nie tylko zagospodarowanie przystanków zielenią, ale także wymianę m.in. wiat, wygrodzeń oraz – na wybranych platformach - montaż biletomatów. W tym roku uruchomione zostanie postępowanie przetargowe, a realizacja odbędzie się w przyszłym roku.

plansza z opisem projektuplansza z opisem projektu