Prace przy budowie nowej kładki Garbaty Mostek rozpoczną się w pierwszym półroczu przyszłego roku. W pierwszym kwartale 2026 r. powstanie tymczasowe dojście do peronu „Toruń Katarzynka”.
Przypominamy, że na początku lipca br. Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało wyniki konkursu pn. „Kolej Miejska – nabór 1” w ramach działania FENX.05.04. Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei.
Najwyższe dofinansowanie w wysokości 550 605 177,70 zł otrzymał wniosek złożony przez Polskie Linie Kolejowe S.A. - "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II". To wspólny projekt PLK S.A. i Gminy Miasta Toruń. Pieniądze pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Wartość wnioskowanego dofinansowania wyniosła 550 605 177,70 zł - i w takiej samej wysokości zostało ono przyznane, co oznacza, że projekt uzyskał 100% wnioskowanego dofinansowania. Całkowita wartość zadań przewidzianych do realizacji to 685 739 912,24 zł. Wkład GMT to (zaledwie) 10 185 122,12 zł. Beneficjentem projektu jest PLK S.A.
CZYTAJ WIĘCEJ: Infrastruktura kolejowa i drogowa z dofinansowaniem
W ramach projektu Gmina Miasta Toruń zrealizuje dwa zadania:
• rozbiórkę i budowę nowej kładki Garbaty Mostek, łączącą ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego,
• budowę ul. Sowińskiego - na odcinku od ronda na Placu Pokoju Toruńskiego do mostu kolejowego.
W związku z przejęciem przez PLK S.A. zadania GMT - budowa kładki pieszo-rowerowej na Wiśle, GMT zobowiązała się do realizacji (w ramach osobnego porozumienia) zadań poprawiających bezpieczeństwo na skrzyżowaniach infrastruktury kolejowej z drogową:
• budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27,
• budowy bezkolizyjnego dojścia do peronu przystanku "Toruń Katarzynka" od strony osiedla mieszkaniowego Jar,
• aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Równinnej z linią kolejową nr 353.
Rozbiórka i budowa nowej kładki Garbaty Mostek
Zakres zadania obejmuje w szczególności:
- rozbiórkę i budowę nowej kładki Garbaty Mostek wraz z dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- przebudowę chodników i urządzeń bezpieczeństwa użytkowników ruchu,
- budowę 2 wind,
- przebudowę oświetlenia i odwodnienia obiektu.
Nowa kładka będzie dostosowana do potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, rowerzystów, rodziców z wózkami, poprzez wybudowanie wind, rynien dla rowerów. W ramach zadania zostanie również zamontowany monitoring.
Przetarg na wykonanie prac (planowany przez PLK S.A.) odbędzie się w IV kwartale 2025 roku. Realizacja robót powinna rozpocząć się w marcu 2026 roku i zakończyć w sierpniu 2028 roku.
- Na początku realizacji umowy wykonawca przedstawi harmonogram działań (do akceptacji przez GMT i PLK), z którego będzie wynikało etapowanie robót. Dopiero wówczas będzie znany okres wyłączenia z użytkowania obecnej kładki. Nie ma planów budowy obiektu tymczasowego, a tym bardziej pozostawienia „starego Garbatego Mostka” w obecnej lokalizacji i budowy nowego obok – mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia. - Nowy obiekt musiałby powstać w bezpośrednim sąsiedztwie starego, a w trakcie jego budowy musiałyby być prowadzone prace związane z modernizacją samej linii kolejowej (prace na torowisku) - co mogłoby spowodować zagrożenie dla starego obiektu, a zwłaszcza jego użytkowników – wyjaśnia.
Ostateczna forma zabezpieczenia potrzeb ruchu pieszego między ul. Sobieskiego a ul. Chrobrego zostanie opracowana w porozumieniu z wykonawcą i skonsultowana z radami okręgów. Na obecnym etapie przewiduje się uruchomienie komunikacji autobusowej (tzw. wahadła).
Dojście do peronu "Toruń Katarzynka"
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu przygotował Program Funkcjonalno Użytkowy (PFU) na wykonanie dojścia od strony firmy Neuca do stacji kolejowej "Toruń Katarzynka" przez DK nr 91. Zakres będzie obejmował wybudowanie chodnika oraz przejścia dla pieszych z wzbudzaną sygnalizacją świetlną. - To rozwiązanie tymczasowe do czasu uciąglenia DK 91 do granicy administracyjnej miasta. Docelowo, zgodnie z porozumieniem zaprojektujemy i wybudujemy bezkolizyjne podziemne przejście do peronu w terminie do 2030 roku - mówi Ireneusz Makowski, dyrektor MZD w Toruniu.