Przeprowadzona zostanie dokładna analiza i plan rozwoju sieci publicznego transportu na terenie Metropolii Toruńskiej. Zadanie wykona firma TRAKO Projekty Transportowe, z którą właśnie podpisano umowę.
W ramach realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia (MOFT), zapowiadaliśmy że przygotujemy audyt i plan rozwoju sieci publicznego transportu zbiorowego – obecnie dla obszaru obejmującego Stowarzyszenie Metropolia Toruńska.
Postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentu „Docelowy układ sieci publicznego transportu zbiorowego Metropolii Toruńskiej” zostało ogłoszone 29 kwietnia 2025 r. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentu zawierającego propozycję docelowego układu tras linii autobusowych i tramwajowych obsługujących Toruń (jako komunikacja miejska) oraz linii autobusowych obsługujących pozostały obszar Metropolii Toruńskiej, oparty na analizach zawartych w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla MOFT.
– Priorytetem dla nas jest stworzenie systemu, który będzie atrakcyjny i dostępny dla każdego mieszkańca, a także stanie się podstawą transportu w naszym mieście oraz usprawni komunikację w ramach Metropolii Toruńskiej – podkreśla Prezydent Torunia Paweł Gulewski. – Mamy nadzieję, że w przeciągu kilkunastu najbliższych miesięcy otrzymamy zupełnie nowy model oddziaływania i funkcjonowania transportu miejskiego zarówno w granicach administracyjnych miasta Torunia, jak i na obszarze Metropolii Toruńskiej.
– Warto dodać, że już SUMP dla MOFT, przyjęty w listopadzie 2023 roku, wskazywał na konieczność dalszego rozwoju systemów transportowych w regionie, a także na poprawę dostępności i jakości usług. Wierzę, że przedstawimy Państwu jak najlepsze opracowanie dotyczące komunikacji miejskiej – podkreśla Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia.
Zadanie, za ponad 665 tys. złotych zrealizuje firma TRAKO Projekty Transportowe, z którą 16 czerwca 2025 r. podpisana została umowa. Opracowanie zostanie przygotowane w latach 2025-2026 i ma na celu przekształcenie obecnej infrastruktury transportowej oraz dopasowanie jej do rosnących potrzeb mieszkańców miasta i regionu.
– Jak wskazują wyniku badań SUMP sytuacja transportowa w Metropolii Toruńskiej ma się zupełnie inaczej niż w przypadku samego Torunia. Mamy wiele miejscowości wykluczonych komunikacyjnie, co sprawia, że tam mobilność mieszkańców nie jest swobodna. Nasz projekt, będzie bardzo ważny, bo de facto będzie wpływał na poziom i jakość życia tysięcy mieszkańców metropolii – wyjaśnia Tomasz Szelukowski, wspólnik w firmie TRAKO Projekty Transportowe.
Prace nad dokumentem zostały podzielone na kilka etapów:
- badania popytu: w okresie od 2 października do 30 listopada 2025 r. przeprowadzone zostaną badania napełnień na liniach autobusowych i tramwajowych, w celu dostosowania oferty transportowej do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.
- opracowanie dokumentu: na podstawie przeprowadzonych analiz, do 31 marca 2026 r. zostanie opracowana propozycja docelowego układu tras.
- konsultacje i opracowanie dokumentu końcowego: po konsultacjach społecznych, finalna wersja dokumentu, zawierająca szczegółowy plan transportowy, zostanie przekazana do 30 czerwca 2026 r.
- wdrożenie rozwiązań jest planowane z początkiem 2027 roku.
Dodajmy, że na poziomie rządowym trwają prace nad zmianą w zakresie dofinansowywania usług transportowych. W ubiegłym tygodniu opublikowano pierwszą wersję rządowego projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która otwiera furtkę dla organizatorów przewozów komunikacją miejską w zakresie dofinansowania odcinków pozamiejskich. Projekt uchwały znajduje się >>TUTAJ<<.
Metropolia Toruńska to 36 jednostek samorządu terytorialnego: Gmina Miasta Toruń, Powiat Aleksandrowski, Chełmiński, Golubsko-Dobrzyński, Toruński oraz gminy: Miejska Aleksandrów Kujawski, Aleksandrów Kujawski, Bądkowo, Miasta Chełmno, Chełmno, Miasta Chełmża, Chełmża, Ciechocin, Miejska Ciechocinek, Czernikowo, Miasta Golub-Dobrzyń, Golub-Dobrzyń, Kijewo Królewskie, Koneck, Kowalewo Pomorskie, Lisewo, Lubicz, Łubianka, Łysomice, Miasta Nieszawa, Obrowo, Papowo Biskupie, Raciążek, Radomin, Stolno, Unisław, Waganiec, Wielka Nieszawka, Zakrzewo, Zbójno, Zławieś Wielka. W obszarze Metropolii mieszka (według danych z 31 grudnia 2023 r.) 454.933 osoby.
WSPÓŁPRACA Z GMINAMI W ZAKRESIE ZBIOROWEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO
W tym roku zamierzamy uruchomić w porozumieniu z gminą Łysomice w ramach nowej umowy linię z Pl. Św. Katarzyny do Łysomic przez Papowo Osieki i Papowo Toruńskie oraz w porozumieniu z gminą Zławieś Wielka nową linię z Uniwersytetu do Złejwsi Wielkiej. Obie te linie zaczną funkcjonować od 1 września br.
Linia do Aleksandrowa Kujawskiego przez Ciechocinek wymaga współpracy aż 5 samorządów przez które przebiegać miałaby nowa linia. Rozmowy trwają. Nie bez znaczenia są koszty jakie samorządy muszą zabezpieczyć w swoich budżetech na realizację tego zadania w formie dotacji celowej.
Na koniec maja br. uruchomiliśmy kursy linii autobusowej nr 141 do Kamionek. Obecnie jeżdżą trzy razy dziennie z Torunia (o godz. 9:00/13:00, 17:20), natomiast w od 28 czerwca do 17 sierpnia będą uruchomione dwa dodatkowe kursy o godz. 11:00/15:20.
OPRACOWANIE KONCEPCJI TRAS I LINII TRAMWAJOWYCH W TORUNIU
Poza przygotowaniem opracowania na rzecz obszaru Metropolii Toruńskiej, trwa analiza dotycząca koncepcji przebiegu nowej linii tramwajowej na lewobrzeże Torunia wraz ze zmianą układu drogowego. W sierpniu br. powinniśmy poznać wyniki analizy (pod koniec marca br. MZK wybrało wykonawcę).
Prezydent powołał interdyscyplinarny zespół, któremu przewodniczy Rafał Pietrucień. Do zadań zespołu należy:
- opiniowanie rozwiązań koncepcyjnych,
- wspomaganie działań związanych z przygotowaniem zadania,
- kontrola postępu prac związanych z terminową realizacją zadania,
- przeciwdziałanie ewentualnym opóźnieniom w realizacji zadania oraz ostateczne zatwierdzenie przygotowanej koncepcji.
Opracowanie, które zostało zamówione przez MZK w Toruniu ma uwzględnić koncepcje dla lewo- i prawobrzeżnej części Torunia. W pierwszym przypadku przygotowana zostanie koncepcja przebiegu planowanych tras/linii tramwajowych. Dodatkowo, opracowanie musi uwzględniać analizę:
- możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej wyłącznie w lewobrzeżnej części Torunia wraz z niezbędnym zapleczem technicznym do obsługi taboru i infrastruktury tramwajowej;
- możliwości włączenia planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia do istniejącej sieci tramwajowej;
- skomunikowania z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu;
- możliwości przeprowadzenia planowanych tras/linii tramwajowych z wykorzystaniem istniejących przepraw drogowych przez Wisłę (most im. Józefa Piłsudskiego i most im. gen. Elżbiety Zawackiej) jak również rozważanych przyszłych przepraw, tj. mostu zachodniego i mostu śródmiejskiego;
- możliwości rozwiązań drogowo-torowych dla rozważanego mostu śródmiejskiego;
- możliwości rozwiązań torowych dla rozważanego mostu zachodniego;
- możliwości rozwiązań torowych dla istniejących mostów;
- skomunikowania opracowanych w ramach koncepcji planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu.
Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.
Dla prawobrzeżnej części Torunia opracowanie powinno uwzględnić następujące elementy:
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla JAR, przez osiedle Wrzosy Koniuchy wzdłuż ul. Szosa Chełmińska do ul. Długiej;
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla Chełmińskie Przedmieście w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. od skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z Trasą Prezydenta Władysława Raczkiewicza do pętli tramwajowej na osiedlu Bielany;
- możliwości połączenia tramwajowego osiedla Bielany w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. pętli tramwajowej na osiedlu Bielany do projektowanej zajezdni tramwajowej przy ul. Szosie Bydgoskiej, zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 1/1 (obręb 23 w Toruniu) oraz 69/1 (obręb 22 w Toruniu);
- możliwości połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Elana a pętlą Olimpijska w śladzie ulic Skłodowskiej-Curie i Olimpijska.
Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.
Warto też dodać, że od 1 września br. wprowadzone zostaną kolejne korekty rozkładów jazdy komunikacji miejskiej. Prace nad nimi trwają. O szczegółach będziemy informować.
fot. © UMT 2025, autor: Paula Gałązka, licencja: CC BY-NC 4.0