Trwa budowa ronda przy skrzyżowaniu ul. Konstytucji 3 Maja i ul. Na Skarpie. Prowadzone są również prace drogowe na ul. Kochanowskiego i ul. Grunwaldzkiej, Sobieskiego, Malwowej, Szosie Okrężnej i drodze krajowej nr 91 na wysokości ulicy Strobanda. W tym roku są i będą realizowane również inwestycje i remonty drogowe na lewym brzegu Torunia.
Do najważniejszych zadań w lewobrzeżnej części miasta należy budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Poznańskiej. Prace będą realizowane na odcinku 1,9 km, między ulicami Andersa a Szubińską. Realizacja tego zadania jest kluczowa ze względu na lokalizację i charakter drogi. Zostanie dobudowana wzdłuż miejskiego, końcowego odcinka drogi krajowej nr 15.
- Notowane tu jest bardzo duże natężenie ruchu pojazdów osobowych i ciężarowych, co jest dużym utrudnieniem dla użytkowników jednośladów. W ramach inwestycji przebudujemy inne elementy pasa drogowego tj. chodnik, zjazdy, zatoki autobusowe i oświetlenie uliczne - wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
21 maja 2025 roku podpisano umowę z firmą Bruksystem sp. z o.o.. Obecnie wykonawca organizuje teren budowy, opracowuje projekt tymczasowej organizacji ruchu na czas budowy oraz przygotowuje wnioski materiałowe. Harmonogram praca zakłada wykonanie w czerwcu br. w pierwszej kolejności robót związanych z przebudową kolizji elektroenergetycznych oraz sieci oświetleniowej. Kolejne etapy zakładają sukcesywne wykonywanie robót drogowych związanych z budową drogi rowerowej oraz chodnika. Umowny termin zakończenia robót to 21 listopada 2025 roku.
W tym roku swój wygląd zmieni także mocno zdegradowana i zniszczona ulica Kujawska. MZD zaplanowało remont odcinka od ul. Dybowskiej do Pl. Armii Krajowej. W ramach prac oprócz wymiany nawierzchni, zostanie zamontowane nowe, energooszczędne oświetlenie. Zainteresowanie remontem zgłosiły cztery firmy. Obecnie oferty są analizowane pod kątem formalno-prawnym. Prace mają być realizowane w dwóch etapach, a całość powinna zakończyć się w połowie stycznia 2026 roku. Pierwszy etap zakłada remont nawierzchni i chodnika (prace powinny zakończyć się do sierpnia br.), a kolejny – obejmujący remont zatok autobusowych zakończy się w styczniu przyszłego roku.
Wyremontowana zostanie również ul. Poznańska, na odcinku od ul. Szubińskiej w kierunku południowym. Remont ten jest konieczny w związku z rozwojem osiedla mieszkaniowego w tej części miasta. Podpisanie umowy nastąpi w najbliższych dniach, a prace powinny zakończyć się do końca lipca br.
W tym roku zostanie wybudowana zatoka autobusowa na ul. Strzałowej wraz z miejscami parkingowymi przy Szkole Podstawowej nr 12 oraz parking przy ul. Strzałowej 13-15.
Obecnie trwa budowa ul. Rypińskiej od ul. Glinieckiej do ul. Olęderskiej. Termin zakończenia prac to koniec listopada br.
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu projektuje budowę rowerowego połączenia mostu im. J. Piłsudskiego z planowaną trasą rowerową wzdłuż mostu kolejowego im. E. Malinowskiego i ul. Rudacką.
W ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów (do końca roku) zostaną przeprowadzone działania mające na celu doświetlenie przejść dla pieszych przy ulicach:
- Nieszawskiej na wys. PKP energetyka wraz z uzupełnieniem oświetlenia w kier. ul. Kujawskiej,
- Nieszawska/Wiślana,
- Drzymały/ Iwanowskiej,
- Stawki Południowe- Trzcinowa,
- Stawki Południowe/ Szuwarów.
Drogowcy pracują także nad koncepcją przebudowy ul. Łódzkiej na odcinku od Podgórskiej do Andersa.
W związku z trwającą budową S-10 Bydgoszcz-Toruń, Gmina Miasta Toruń planuje przebudowę lokalnych ciągów dróg, które umożliwią lepsze połączenie lewobrzeżnej części Torunia z budowaną ekspresówką. Obejmują one:
- przebudowę ul. Andersa, dostosowując drogę do przeniesienia zwiększonego ruchu na wjeżdżających do Torunia od strony węzła Toruń. Podgórz i wyprowadzając ten ruch na ul. Łódzką i dalej na most gen. Elżbiety Zawackiej,
- przebudowę skrzyżowania ulic Andersa i Drzymały, ograniczając w ten sposób ruch przez Podgórz w kierunku mostu,
- obecnie trwają prace projektowe.
Fot. © UMT 2025, autor: MC, licencja: CC BY-NC 4.0