Rewitalizacja Wisły i wodnego transportu śródlądowego to najważniejsze rzeczy, którymi powinien zająć się Związek Miast Nadwiślańskich w najbliższym roku.

Taką opinię wyrazili przedstawiciele ZMN, którzy 19 marca 2013 r. spotkali się w toruńskim Urzędzie Miasta na Walnym Zebraniu Członków ZMN. Toruń reprezentował na nim prezydent Michał Zaleski. Na spotkaniu przyjęto sprawozdania z działalności Związku w 2012 r., z gospodarowania finansami Związku i Komisji Rewizyjnej, a także program działania ZMN na rok 2013 i lata kolejne. Sprawozdania przyjęto, a Zarządowi udzielono absolutorium. Uczestnicy obejrzeli również prezentację „Wisła jako istotny element korytarza transportowego północ- południe” przygotowaną przez prezesa ZMN dr. Tomasza Sowińskiego z Gdańska.

- Związek Miast Nadwiślańskich jest największą i najważniejszą organizacją artykułującą interesy i potrzeby miast położonych nad Wisłą – zauważył prezes Sowiński.Związek zrzesza 24 miasta zainteresowane przede wszystkim ożywieniem i właściwym wykorzystywaniem Wisły.

Zdaniem prezesa Sowińskiego, wszystko wskazuje na konieczność odnowienia w Polsce gospodarki wodnej, doskonale prosperującej w wielu krajach Europy i niestety zdegradowanej w Polsce. Dlatego z niepokojem należy odbierać to, że projekt Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 przewiduje brak rozwoju gospodarki wodnej, co w praktyce oznacza jej degradację, a w konsekwencji – upadek. Żegluga śródlądowa, energetyka wodna i turystyka wodna przedstawione są jako działania, które rzekomo zagrażają środowisku naturalnemu. Tymczasem wodny transport śródlądowy jest najtańszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu, którego korzyści związane z obniżeniem hałasu, zużyciem paliwa, wykorzystaniem energii, liczbą wypadków, zatruciem gleby czy wody są o wiele większe niż te uzyskiwane w transporcie drogowym czy kolejowym. Ten rodzaj transportu poprawia jakość życia mieszkańców, przywraca ład przestrzenny, ożywia gospodarkę i odbudowuje więzi społeczne.

- Mówimy dziś również o potrzebie powstania Kaskady Dolnej Wisły, czyli trzech stopni wodnych: jednego w województwie kujawsko-pomorskim i dwóch w województwie pomorskim – zaznaczył prezes Sowiński. – Dostarczyłyby one energii w ilości porównywalnej do mocy elektrowni atomowej. Ale optujemy również za przywróceniem do życia międzynarodowych dróg wodnych E-40 i E-70, czyli historycznych szlaków wodnych łączących Polskę z południem Europy oraz pięć województw Polski północnej i zachodniej, a w przeszłości Berlin z Królewcem.

Członkowie Związku Miast Nadwiślańskich uznali w Toruniu, że jedną z form wspierania tych inicjatyw powinno być powołanie komisji trójstronnej ds. rewitalizacji Wisły z przedstawicielami rządu polskiego, samorządów i organizacji pozarządowych. Przyjęli w tej sprawie stosowną uchwałę. Pozytywnie przyjęli również wniosek marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego o wspólne przygotowanie wiosną tego roku przez województwo i ZMN sympozjum pn. „Wisła jako czynnik aktywizujący rozwój województwa kujawsko-pomorskiego”.