Umowa na modernizację linii 353 podpisana
Coraz bliżej do modernizacji linii 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni. 22 sierpnia 2025 r. podpisana została umowa dotycząca finansowania tego projektu.
22 sierpnia 2025 r. Urzędzie Marszałkowskim podpisane zostały dwie umowy o finansowanie projektów dotyczących następujących zadań: modernizacji, rozbudowy i elektryfikacji linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i modernizacji linii 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni. Oba projekty obejmują też modernizację stacji i przystanków oraz budowę i modernizację obiektów inżynieryjnych (mostów i wiaduktów kolejowych). Łączna wartość obu inwestycji to 7 400 mln złotych. Środki pochodzą głównie z dystrybuowanego centralnie programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) – ponad 5 mld złotych i jest jednym z największych w historii unijnych programów w naszym kraju.
Sygnatariuszkami umów były kierująca rządowym Centrum Unijnych Projektów Transportowych dyrektor Joanna Lech i reprezentująca beneficjenta-inwestora, czyli PKP PLK, dyrektor Małgorzata Kuczewska-Łaska. W spotkaniu udział wzięli także minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha, posłowie: Zbigniew Sosnowski, Agnieszka Kłopotek i Marcin Skonieczka, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, prezydent miasta Torunia Paweł Gulewski.
Wagę inwestycji w Toruniu podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Przede wszystkim zmieni się przepustowość na bardzo ważnej linii kolejowej, która łączy dwie części Torunia, ale tak naprawdę - dwie części Polski, od województwa wielkopolskiego do województwa warmińsko-mazurskiego. To, co należy szczególnie podkreślić, to rekordowe nakłady z funduszy europejskich. Jeszcze nigdy w Polsce nie podpisano umowy, której wartość wynosi prawie 5 miliardów złotych dofinansowania do jeszcze większego projektu, który jest realizowany na kolei - mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Chodzi o inwestycje w infrastrukturę kolejową na liniach o kluczowym znaczeniu. Efektem będzie udrożnienie najbardziej wąskich gardeł sieci. W praktyce oznacza to lepszy, lepiej odpowiadający na oczekiwania mieszkańców rozkład jazdy – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Zadanie, które dotyczy infrastruktury kolejowej na terenie Torunia, otrzymało dofinansowanie w wysokości 550,6 mln zł. W ramach tej wspólnej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Gminy Miasta Toruń zrealizowany zostanie m.in. remont mostu kolejowego im. E. Malinowskiego, budowa ścieżki pieszo-rowerowej na Wiśle, przebudowa kładki Garbaty Mostek czy też remont ul. Sowińskiego.
- Naszą wyobraźnię szczególnie elektryzuje kładka rowerowa, która jest kosztorysowana obecnie na 107 milionów złotych, a która będzie podwieszona pod mostem Ernesta Malinowskiego i połączy prawobrzeże z lewobrzeżem. Dzięki niej będziemy mogli swobodnie przemieszczać się między tymi częściami miasta rowerami, hulajnogami oraz pieszo już w ciągu trzech lat – mówił prezydent Paweł Gulewski.
Co zostanie zrealizowane?
Po stronie Polskich Linii Kolejowych S.A.:
- modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Miasto – plac Pokoju Toruńskiego – Toruń Wschodni,
- modernizacja stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto wraz z przebudową peronów, przejść podziemnych i zabudową wind oraz wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej,
- remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego z budową kładki pieszo-rowerowej.
Po stronie Gminy Miasta Toruń:
Miasto Toruń, jako partner projektu, realizuje zadania o łącznej wartości ponad 23 mln zł, z czego 13,2 mln zł stanowi dofinansowanie z UE i budżetu państwa. Zakres prac obejmuje m.in.:
Budowę ul. Sowińskiego
- nowy odcinek drogi gminnej (ok. 333 m),
- parkingi, plac manewrowy,
- przebudowę sieci: kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, energetycznej i telekomunikacyjnej.
Rozbiórkę i budowę nowej kładki Garbaty Mostek
- połączenie ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego,
- budowa dwóch wind, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- nowe oświetlenie i odwodnienie.
Dla obu zadań pozyskano już niezbędne pozwolenia budowlane. Złożenie wniosku o ZRID dla ul. Sowińskiego planowane jest na wrzesień 2025 r., a rozpoczęcie prac przewidziano na początek 2026 r. Zakończenie wszystkich prac projektowych i budowlanych zaplanowano na sierpień 2028 r.
Fot. © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0