Budujemy Olsztyńską

Ulica Olsztyńska z pełnym montażem finansowym. Radni miejscy wyrazili zgodę na zaciągnięcie pożyczki na realizację tej inwestycji. Kwota zaciągniętego zobowiązania wyniesie ponad 51 mln złotych.

W grudniu 2024 r. koszt zoptymalizowanej inwestycji oszacowano na 145 mln zł. Ceny ofert złożonych w postępowaniu przetargowym (od 103 do 132 mln zł) pokazują, że budżet zadania zawiera sporą rezerwę. W lipcu br. Gmina Miasta Toruń otrzymała dofinansowanie w kwocie 53 mln zł ze środków budżetu państwa.

W budżecie Torunia na 2025 rok zabezpieczono ul. Olsztyńską 45 mln zł, w wieloletniej prognozie finansowej w latach 2026-2028 zapisano łącznie kolejne 55 mln zł. Wydatki w kwocie 100 mln zł planowane są do pokrycia finansowaniem zwrotnym, częściowo w formie preferencyjnej pożyczki (w kwocie 51,4 mln zł) ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast. Zgodę na zaciągnięcie tej pożyczki wyrazili właśnie radni miejscy. Spłata zaciągniętego zobowiązania nastąpi w latach 2030-2045. Warto zaznaczyć, że GMT będzie mogła skorzystać z umorzenia 5% kwoty kapitału, tj. ponad 48 mln zł. 

Przypomnijmy, że 11 marca 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Olsztyńskiej. Przypomnijmy, że dokumentacja dla tej inwestycji była przygotowywana w 2015 roku. W ostatnich miesiącach specjalny zespół złożony m.in. z projektantów, drogowców i planistów pracował nad jej optymalizacją. Duża część prac zespołu dotyczyła analizy i wskazania rozwiązań w zakresie połączenia ulicy Olsztyńskiej z już istniejącym układem drogowym. Wszelkie korekty wprowadzane były w granicach wydanych już decyzji administracyjnych i ZRiD-u.

16 czerwca 2025 r. nastąpiło otwarcie ofert. Przebudową ul. Olsztyńskiej jest zainteresowanych siedem firm. Najtańsza oferta została skalkulowana na blisko 103 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 132 mln zł. Obecnie trwa ich sprawdzanie pod względem formalno-prawnym. 

Jeżeli weryfikacja ofert przebiegnie pozytywnie, Konsorcjum Balzola Polska sp. z o.o. i Lantania SA (oferta na blisko 103 mln zł) zostanie wezwane do złożenia aktualnych podmiotowych środków dowodowych, celem wykazania, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu. Termin na złożenia aktualnych podmiotowych środków dowodowych to min. 10 dni od dnia otrzymania wezwania. 

Po złożeniu podmiotowych środków dowodowych nastąpi ich weryfikacja. Może zajść także konieczność wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów. Jeżeli weryfikacja będzie pozytywna, będzie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty (pod warunkiem uprzedniego zapewnienia finansowania zadania).

Na wybór najkorzystniejszej oferty i inne czynności Zamawiającego, Wykonawcom służy odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie wnosi się do Prezesa KIO w terminie 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności Zamawiającego stanowiącej podstawę odwołania. Umowa z wykonawcą najprawdopodobniej zostanie podpisana w sierpniu 2025 r. Od tego momentu obowiązuje 30 miesięcy na realizację inwestycji.

Warto dodać, że z badań natężenia ruchu wynika, że na odcinku od Olimpijskiej do linii kolejowej natężenia wynoszą ok. 23 tys. pojazdów na dobę, a na dalszym odcinku za linią kolejową w kierunku granicy miasta ok. 19 tys. pojazdów na dobę.


Rozbudowa ulicy Olsztyńskiej obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek, od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych miasta w ciągu DK15. W ramach inwestycji planuje się:

  • budowę dwóch jezdni o szer. 7,0 m, po dwa pasy ruchu,
  • w miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk – Toruń Wschodni, budowę wiaduktu z kładką pieszo-rowerową, w celu bezkolizyjnego i sprawnego przejazdu w tym miejscu, 
  • rozbiórkę istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej,
  • budowę chodników, 
  • budowę ścieżek rowerowych, 
  • budowę dróg dojazdowych, 
  • budowę nowego oświetlenia, 
  • budowę czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu Ceramicznej i Nowego Przelotu,
  • wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją strugi,
  • budowę ekranów akustycznych,
  • przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.

CO DA NAM PRZEBUDOWA UL. OLSZTYŃSKIEJ?

  1. przebudowywany będzie odcinek od ul. Czekoladowej do granicy miasta w ciągu DK15,
  2. dostosowanie parametrów technicznych przedmiotowej trasy wylotowej z Torunia (DK15) do aktualnego i prognozowanego natężenia ruchu pojazdów oraz dostosowanie nawierzchni do aktualnego obciążenia ruchem ciężkim,
  3. poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów,
  4. lepszą dostępność do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego regionu i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych, 
  5. szybszy i bardziej bezpieczny dojazd do autostrady A1 oraz dróg krajowych i tych, które obsługują ruch lokalny, 
  6. budowę układu dwujezdniowego, rozbudowę skrzyżowań i pozostałych elementów drogowych, zwiększenie przejezdności drogi wylotowej służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta, 
  7. polepszenie obsługi komunikacyjnej Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód, zlokalizowanej na obszarze przylegającym do ul. Olsztyńskiej, ul. Szosa Lubicka i węzła autostradowego A1.

Fot. © UMT 2025, autor: Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, licencja: CC BY-NC 4.0