Ponad pół miliarda złotych na inwestycje kolejowe i drogowe w Toruniu

Remont mostu kolejowego im. E. Malinowskiego, budowa ścieżki pieszo-rowerowej na Wiśle, przebudowa kładki Garbaty Mostek czy dojście do peronu przystanku „Toruń Katarzynka” od strony osiedla Jar – to tylko część zadań, które do II kwartału 2028 roku uda się zrealizować w Toruniu.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało wyniki konkursu pn. „Kolej Miejska – nabór 1” w ramach działania FENX.05.04. Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei.

Najwyższe dofinansowanie w wysokości 550 605 177,70 zł otrzymał wniosek złożony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II”. To wspólny projekt PKP PLK S.A. i Gminy Miasta Toruń. Pieniądze pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Wartość wnioskowanego dofinansowania wyniosła 550 605 177,70 zł - i w takiej samej wysokości zostało ono przyznane, co oznacza, że projekt uzyskał 100% wnioskowanego dofinansowania. 

W ramach projektu Gmina Miasta Toruń zrealizuje dwa zadania:

  • rozbiórkę i budowę nowej kładki Garbaty Mostek, łączącą ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego,
  • budowę ul. Sowińskiego - na odcinku od ronda na Placu Pokoju Toruńskiego do mostu kolejowego.

Całkowita wartość zadań przewidzianych do realizacji to 685 739 912,24 zł. Wkład GMT to (zaledwie) 10 185 122,12 zł. Beneficjentem projektu jest PKP PLK S.A.

Z ogromną satysfakcją przyjąłem informację o wynikach naboru. Gratuluję spółce PKP PLK S.A. bardzo dobrze skonstruowanego wniosku i dziękuję za współpracę na rzecz mieszkańców naszego miasta. Wspólne cele. Wspólna odpowiedzialność. Wspólny sukces. Przyszłość Torunia budujemy razem – powiedział Paweł Gulewski, prezydent Torunia.

 

W związku z przejęciem przez PKP PLK zadania GMT - budowa kładki pieszo-rowerowej na Wiśle, GMT zobowiązała się do realizacji (w ramach osobnego porozumienia) zadań poprawiających bezpieczeństwo na skrzyżowaniach infrastruktury kolejowej z drogową:

  • budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27,
  • budowy bezkolizyjnego dojścia do peronu przystanku „Toruń Katarzynka” od strony osiedla mieszkaniowego Jar,
  • aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Równinnej z linią kolejową nr 353.

Z kolei po stronie PKP PLK S.A. znalazły się działania:

  • modernizacja linii kolejowych na odcinku Toruń Miasto–plac Pokoju Toruńskiego,
  • modernizacja linii kolejowych na odcinku plac Pokoju Toruńskiego-Toruń Wschodni,
  • remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego,
  • budowa kładki pieszo-rowerowej na Wiśle.

Dzięki staraniom kierownictwa Urzędu Miasta Torunia udało się zawrzeć porozumienie z PKP PLK S.A., umożliwiające przygotowanie i złożenie projektu modernizacji linii kolejowej nr 353, jak również innych działań mających na celu polepszenie infrastruktury drogowej.

Pod koniec stycznia 2025 roku PKP PLK S.A. złożyły wniosek na realizację projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wniosek został oceniony pozytywnie i uzyskał dofinansowanie w kwocie prawie 551 mln zł.