Toruń połączony z Lubiczem
W piątek, 13 czerwca 2025 r. oficjalnie oddano do użytku nowo wybudowany odcinek drogi gminnej, łączący ul. Wilczy Młyn w Lubiczu Dolnym z ul. Sieradzką w Toruniu. To ważny krok w kierunku lepszej komunikacji międzygminnej.
– O alternatywnym dojeździe do Torunia mówiło się od 25 lat. Dla wielu mieszkańców Lubicza Dolnego i okolic była to niemal legendarna inwestycja – tyle razy zapowiadana, tyle razy odkładana. Dziś, wraz z otwarciem tej drogi, otwieramy też nowe możliwości rozwoju dla naszej gminy – mówi Marek Nicewicz, wójt Gminy Lubicz.
- Bycia upartym uczę się od wójta Pana Marka Nicewicza. Śledziłem jeszcze jako zastępca Prezydenta Miasta Torunia zmagania samorządu lubickiego, jeśli chodzi o warianty, projektowanie, a wcześniej koncepcje drogi na Małgorzatowo i trzymałem za Państwa kciuki – powiedział Paweł Gulewski, prezydent Torunia. – Ta droga nie kończy się wraz z granicą Lubicza. Ona biegnie w istniejący już układ drogowy po stronie Gminy Miasta Toruń. Porozumienie, jakie zawarliśmy, pozwoliło nam tez otworzyć również nasze myślenie na koncepcje połączenia ruchu, który będzie wyjeżdżał z tej nowej drogi.
- Efektem wspólnych rozmów z Panem wójtem i porozumienia ,tzw. gentlemen's agreement było to, że Toruń będzie teraz realizował pierwszy etap prac od ulicy Sieradzkiej do Płockiej, do Strugi Toruńskiej. Już projektowany jest drugi etap ulicy Sieradzkiej. Zrobię wszystko, by środki na realizację drugiego etapu Sieradzkiej wpisać do budżetu na rok 2026 r. Chciałbym żeby na przełomie roku 2026 i 2027 zakończyli tym drugim etapem, żeby ten cały układ drogowy był zamknięty. Dla mnie to wymiar inwestycji metropolitalnej. Jesteśmy wszyscy od stycznia 2025 roku wszyscy w Stowarzyszeniu Metropolia Toruńska i pomagamy sobie nawzajem. Kilka tygodni temu, bo 19 maja podpisywaliśmy w szkole w Lubiczu bardzo ważne porozumienie w kontekście partycypacji w kosztach budowy DK10. To bardzo ważna inwestycja drogowa na która czekają mieszkańcy nie tylko Lubicza, ale przede wszystkim Torunia i innych gmin, w tym również Obrowa, którzy przejeżdżają przez ten układ, to jest 40 tys. aut na dobę – dodał prezydent Gulewski.
Nowo oddany odcinek to element większego projektu, którego celem jest bezpośrednie skomunikowanie strefy przemysłowej w tzw. Małgorzatowie z Toruniem. Realizacja inwestycji stała się możliwa dzięki porozumieniu zawartemu z Toruniem 13 grudnia 2021 roku, dotyczącym dopuszczenia przebiegu drogi przez teren administracyjny miasta.
Fundamentem tego porozumienia była uchwała Rady Miasta Torunia, przyjęta 18 listopada 2021 roku.
Oddany odcinek to asfaltowa jezdnia o szerokości 7 metrów (dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy), licząca niemal 900 metrów długości, z obustronnymi poboczami z kruszywa.
Warunkiem rozpoczęcia prac na kolejnym odcinku jest formalne przekazanie przez GDDKiA drogi serwisowej przebiegającej wzdłuż autostrady A1. Nadzieję na szybkie dopełnienie niezbędnych procedur przyniosła wizyta wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca, który 19 maja w Lubiczu Dolnym zapewnił, że formalności dobiegają końca.
Równocześnie gmina zleciła przygotowanie dokumentacji projektowej dla drugiego etapu inwestycji – od wiaduktu pod autostradą A1 do ul. Przemysłowej.
– Mam nadzieję – a nawet głęboko w to wierzę – że ten piątek trzynastego to początek pozytywnych zmian i przyspieszenia kolejnych etapów inwestycji. To przedsięwzięcie nie tylko zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców Lubicza Dolnego, ale również ułatwi codzienne dojazdy do Torunia mieszkańcom tej części naszej gminy – dodaje wójt Nicewicz.
Po zakończeniu drugiego etapu dojazd do Małgorzatowa będzie możliwy dwoma trasami – zarówno przez drogę serwisową, jak i nowo wytyczoną alternatywę.
– Każde nowe połączenie komunikacyjne ze strefą przemysłową to ogromna wartość. Otrzymujemy wiele zapytań od przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w Małgorzatowie. Dotychczasowy układ drogowy – prowadzący przez wąską, gęsto zabudowaną ul. Dworcową – nie jest w stanie sprostać zwiększonemu ruchowi ciężarowemu. To nie tylko duże utrudnienie dla firm, ale przede wszystkim zagrożenie dla mieszkańców - tłumaczy Dorota Pruszyńska, kierownik Referatu Inwestycji w Urzędzie Gminy Lubicz.
Wójt Marek Nicewicz już na początku swojej pierwszej kadencji zapowiadał rozwiązanie problemu ciężkiego transportu tranzytowego przez ul. Dworcową, jak również stworzenie nowych szans dla rozwoju strefy przemysłowej „Małgorzatowo”. Obecnie funkcjonują tam takie spółki jak Necks IMP, Toruń Pacific czy Jurmet, a kolejni inwestorzy zgłaszają zainteresowanie. Dla wszystkich kluczową kwestią pozostaje sprawny i bezpieczny dojazd.
Nowo oddany odcinek, którego realizację zapoczątkował projekt biura MBZ Andler, Tomczak Sp.j., a zbudowała firma Transbruk Barczyńscy z Pigży. Koszt inwestycji wyniósł ponad 8 mln zł, z czego 3,5 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0